Aviseringar
Rensa alla

Konstruktion A: räkna ut reslutanter. trigonometri. Lite hjälp tack!


Ämnesstartare

nån smart umare där ute? eller, det kanske man inte måsta vara. men nån som läst lite konstukion eller fysik i alla fall. för jag lyckas inte få till det.

jag har lite sneda krafter och skulle vilja få dom vågrät och lodrät istället. här är två krafter på 20N och på 35N, men vill istället se hur stora dom blir om man göra om dom till x och y, som också syns på bilen. jag vet att man ska använda sig av trigonometri då jag utgår från vinklarna. men jag lyckas inte få till det. tacksam för svar!

Image


   
Citera
Ämnesstartare

okej, ingen kan, ingen orkar.. antagligen sista alternativet....


   
SvaraCitera

y-kraften är 20N*cos20
x-kraften är 35N*cos40


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad exakt är du ute efter? Vill du ha en resultantkraft av de två krafterna på bilden? Vill du ha ut x och y-värdet på dem? Eller nåt annat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

marcellina:

y-kraften är 20N*cos20
x-kraften är 35N*cos40

trodde jag med, men får det inte att stämma :/ du tror inte jag kan använda sin också, om jag utgår ifrån samma vinkel två gånger eller så?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Vad exakt är du ute efter? Vill du ha en resultantkraft av de två krafterna på bilden? Vill du ha ut x och y-värdet på dem? Eller nåt annat?

jag vill ha ut x och y, för att sedan räkna ut resultanten på dom [smile] vill sedan även veta vilken vinkel resultanten har. svaret ska bli 45,9N, 64,2 grader.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Uppgiften är inte att man ska lägga ihop kraften från båda pilarna till vardera axel:

y-kraften = 20N*cos20+35N*sin40
x-kraften = 35N*cos40+20N*cos20

? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

visste knappt vad jag var ute efter när jag frågade. men min fråga är, hur räknar jag ut resultanten på sneda krafter?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nonoton:

Uppgiften är inte att man ska lägga ihop kraften från båda pilarna till vardera axel:

står väldigt otydligt vad dom egentligen vill, citerar
"Bestäm analytiskt (räkna ut) resultanten storlek och riktning till krafterna nedan". sen en sådan bild.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aha, då ska du alltså lägga ihop krafterna för x och y separat. Tänk på att varje pil utöver krafter på både x och y, så det blir:

totala y-kraften = 20N*cos20+35N*sin40
totala x-kraften = 35N*cos40-20N*sin20

Sedan när du har den totala kraften på x samt y, sak du bestämma vinkelt som den sammanlagda kraften har. Såhär alltså
V är vinkeln vi vill få reda på. X är totala kraften på x, och Y är totala kraften på Y.

Tan (V) = Y/X
V = 64,2

Sedan vill vi bara veta längden/kraften vilket vi får av pytagoras sats:

N^2 = X^2+Y^2

Så får du rätt svar [smile].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nonoton:

Så får du rätt svar

tack så mkt nonoton! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hoppas du kan få ut något av det bara [crazy]. Det är rätt men kanske svårt att förstå såhär på ett forum. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nonoton:

Hoppas du kan få ut något av det bara

jadå [smile] tack tack!

dröjer väl dock inte länge innan jag fastnar igen.. haha


   
SvaraCitera

Oj, det där slet jag med för ett halvår sedan. Eller om det inte var ett år. Var bra på det då men har glömt bort helt nu, värdelöst.


   
SvaraCitera