Aviseringar
Rensa alla

Kontakt med alkolist mamma..


Ämnesstartare

Jag har ett problem som jag går runt med.. Det är så att min mamma är alkolist eller fd alkolist. Jag vet inte om hon dricker i dagens läge.

Förr både jag hemma hos henne med mina 2 syskon men jag blev alltid utanför och fick höra hela tiden att hon tagit fel barn på bb och att jag bara är i vägen och ett psyk fall..

För lite mer än 1 år sedan bröt jag kontakten helt med mamma, men har idag börjat sms:a med henne i mellan åt. Dock har ingen utav mina syskon kontakt med henne idag, (bara lite då min stora syster jobbar på samma jobb)och de säger att om jag har kontakt med mamma, så kommer de ta stort avstånd från mig. Alltså får jag halvt välja vem jag vill ha i min familj. idag skriver mamma hur mycket hon älskar mig osv. Hon säger att det inte finns någon alkohol hos henne, då hon blivit sjuk och har varit inlagd för ett tag sen på sjukhus, med blodproppar med mera och ev ska opereras.

Är det någon som har kontakt med en alkoliserad förälder eller som har brutit? Någon som har något tips på hur man ska tänka i sådana här situationer?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Jag tycker du ska ge det ett försök om du vill, men inte hoppas på för mycket.

Jag tycker dina syskon är dumma som förbjuder dig att ha kontakt med henne.

Jag tycker det alltid är okej att bryta all kontakt med drogberoende människor eftersom man bör ha tillåtelse att skydda sin egen hälsa från allt vad kontakt med sådana innebär.

Jag tycker att du vid kontakt med henne ska tala om det som skedde förr, och låta henne be om ursäkt och få insikt i situationen. Jag tror inte du kan ha ett bra förhållande till henne om det bara trycks under ytan och blir osagt.

Jag tycker du får vara mycket arg om du vill.

Det tycker jag!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Jag tycker att du vid kontakt med henne ska tala om det som skedde förr, och låta henne be om ursäkt och få insikt i situationen. Jag tror inte du kan ha ett bra förhållande till henne om det bara trycks under ytan och blir osagt.

Då när hon började kontakta mig via sms igen efter 1 år. Då sa jag som jag tyckte och tänkte och hur dåligt jag mår. Hon vet också om att detta e ett test från min sida om jag känner att det fungerar. Hon har fått förklara sig och ångrar sig (men det har hon sagt x antal gånger genom åren) Men jag anser det att hur ska vi veta att hon har slutat med alkoholen? Vi är ju inte där?

Känns jobbigt eftersom min lilla syster är höggravid och jag är livrädd att hon skjuter bort mig helt, de har visst sagt att de tar avstånd, men har varit med om detta förr.. Ingen gillar min mamma men nu för någon dag sen ringde hon mig för någon dag sen o jag glömde allt och skrattade och kände mig väldigt glad, men efteråt väldiga skuldkänslor.

Mina syskon tror att jag ska prata och berätta om deras liv, när jag inte ens vill det.. De kan inte lita på mig fast jag lovar och svär...

Väldigt tacksam för ditt svar 🙂


   
SvaraCitera
smisk

Det är väldigt orättvist av dina syskon att tvinga dig välja. Det är trots allt din mamma det handlar om, i grund och botten. Ni kanske aldrig kan ha ett helt underbart förhållande, men det kan ju vara värt att prova, om det nu skulle visa sig att hon är nykter. Kanske träffas på neutral mark på ett fik, ta en kaffe och prata lite bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sotnoten:

Men jag anser det att hur ska vi veta att hon har slutat med alkoholen? Vi är ju inte där?

Nej, det kan ni inte veta heller.
Drogberoende har ofta ovanan att ljuga om sådant titt som tätt, det är jobbigt.
Men om du träffar henne lär du ju märka hur hennes allmäntillstånd är.

sotnoten:

de har visst sagt att de tar avstånd, men har varit med om detta förr..

att de tar avstånd från dig för att du umgås med din mamma eller att de bara säger att de tänker göra så?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Det är väldigt orättvist av dina syskon att tvinga dig välja.

Jo, vet när jag bröt så hade min lilla syster kontakt och jag o min stora syster blev lite elaka, men jag har bett om ursäkt för det, min stora syster e väldigt bra efter att ha levt med min mamma, att manipulera en. Hon är alltid elak vid mig med små saker.. Som man mår dåligt för ..

träffade mamma en gång utanför ett fik där jag var med en kompis, hade då inte sett henne på 1 år, och hon gav mig en kram, jag kunde inte putta ifrån mig henne. Min stora syster vad rasande och sa att jag älskar att kela med alkis mamman....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

att de tar avstånd från dig för att du umgås med din mamma eller att de bara säger att de tänker göra så?

Jag menar att de håller va de lovar. sen att de kan säga att de ska ta avstånd, men istället halvt bryter mig en.. Dem e sådana...


   
SvaraCitera
Draft

jag undrar vad dina syskon har för argument för att man inte ska prata med din mamma. finns det något konkret du kan gå efter. du kanske kan hitta en kompromiss av något slag. att du bara har kontakt per sms eller att du får träffa henne någon gång om året


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sotnoten:

Jag menar att de håller va de lovar. sen att de kan säga att de ska ta avstånd, men istället halvt bryter mig en.. Dem e sådana...

vilken klurig situation.
Deras reaktion kommer ju säkert ur att det är smärtsamt för dem att påminnas om er mamma genom dig.

Jag tycker dock de måste ta sitt förnuft till fånga och se att de behandlar dig orätt när de gör så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Draft:

jag undrar vad dina syskon har för argument för att man inte ska prata med din mamma. finns det något konkret du kan gå efter. du kanske kan hitta en kompromiss av något slag. att du bara har kontakt per sms eller att du får träffa henne någon gång om året

För att min mamma är alkolist (eller va hon nu är just nu) och är väldigt manipulativ. (stavning?) hon har sårat oss massor genom åren och förstört för oss. De tycker att hon ljugit så många gånger att hon inte är värd oss.

De mår bäst utav att vara från henne.. Jag brukar få skäll om jag bara sagt hej men då när jag fick skäll för kramen, just nu hade min syster själv sms kontakt med henne. Det är att man ska göra allt efter hennes villkor tyvärr..

jag har knappt haft min "mamma" genom livet, hon har alltid varit med dem och nu när hon kommer så vill jag verkligen ha tillbaka henne, men känns som jag sviker alla andra..

Min lilla syster var på samma spår ett tag att ha kontakt, men sen ångrade hon sig, men vi hade då kommit överrens om att jag skulle köpa en alkoholmätare som hon alltid skulle blåsa i.. Nu står jag istället ensam och är livrädd att förbli ensam..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

vilken klurig situation.
Deras reaktion kommer ju säkert ur att det är smärtsamt för dem att påminnas om er mamma genom dig.

Jag tycker dock de måste ta sitt förnuft till fånga och se att de behandlar dig orätt när de gör så.

Jo det är ingen lätt situation. Jag gjorde fel mot min lillasyster och har sagt varför till henne, men det e mest det att de vill inte prata med NÅGON som pratar med vår mamma... För de tror att ALLA berättar om dem till henne...

Känns mest jobbigt med lilla systern, för min stora syster kan vara ganska elak ändå så det e jag van vid..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sotnoten:

men det e mest det att de vill inte prata med NÅGON som pratar med vår mamma... För de tror att ALLA berättar om dem till henne...

tror dina syskon (och säkert du också) egentligen behöver komma till det stadium där man förlåter människor genom att se deras agerande som ett resultat av omständigheter och påverkan snarare än ett resultat av ett val. Men ett sådant perspektiv är inte möjligt innan man kan betrakta andra människor på så vis, antingen måste man ha ett sådant perspektiv på människor eller så måste man ha viljan att förlåta. Man måste ju börja i någon ände!

Tyvärr tror jag det är omöjligt att få någon som inte har vilja att tänka så, att göra det. Lika omöjligt är det väl att motivera andra till att vilja det.

okej det hjälpte dig ingenting
men iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Tyvärr tror jag det är omöjligt att få någon som inte har vilja att tänka så, att göra det. Lika omöjligt är det väl att motivera andra till att vilja det.

Jo det klart. Får se hur det löser sig. Jag hoppas på att de kan förstå mig för de har alltid haft mamma vid sin sida, dock aldrig jag.. Och jo det hjälpte, tack så mkt 🙂


   
SvaraCitera