Aviseringar
Rensa alla

Kontaktlinser


Ämnesstartare

Hej, igen.

Vet någon hur länge man kan bruka ett par linser (till ögonen)? Hur ofta måste man tvätta dem? Kan de användas tills de går sönder?
Kan man få hemska sjukdomar i ögat/ögonen om man använder smutsiga linser, typ om man inte tvättar dem osv?

mvh tjej som har otroligt ont i ögonen pga. hon ej använder sina fula glajjor eller krångliga linser som hon inte ens beställt. fyfasen vad ansträngda mina ögon är. är rädd för att pga. smärtan bli blind. allvarligt.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

en kvinnlig kafka:

Vet någon hur länge man kan bruka ett par linser (till ögonen)?

Rekommenderat är 10h/dygn, längre går men inte i flera dagar i sträck.

en kvinnlig kafka:

Hur ofta måste man tvätta dem?

Varje dag som du tar ut dem 😛

en kvinnlig kafka:

Kan man få hemska sjukdomar i ögat/ögonen om man använder smutsiga linser, typ om man inte tvättar dem osv?

Skulle inte förvåna mig om man får det ja, låter väldigt korkat att inte ta ut dem då de kan torka bort och även fastna på ögat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Rekommenderat är 10h/dygn

Men hur många gånger, då?

Knarko:

låter väldigt korkat att inte ta ut dem då de kan torka bort och även fastna på ögat.

du befinner dig i ums lataste tjejs tråd, vad förväntaru dig lixxx
borstar alrig håret typ, men mest för ja tkr dte tråkit
skulle nog tka att tvätta linser också är tråkigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en kvinnlig kafka:

Men hur många gånger, då?

Vaddå hur många ggr?

en kvinnlig kafka:

du befinner dig i ums lataste tjejs tråd

stor skillnad på håret och dina ögon...


   
SvaraCitera
time
 time

en kvinnlig kafka:

fyfasen vad ansträngda mina ögon är. är rädd för att pga. smärtan bli blind. allvarligt.

Azzo. Använd engångslinser istället för sådana man plockar i och ur: Det är lika billigt/dyrt, mycket enklare att komma ihåg och är OTROLIGT mycket skönare för ögonen. Man tar ut dem på kvällen och ploppar i ett nytt par nästa morgon. Easy as cake.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Knarko:

Rekommenderat är 10h/dygn, längre går men inte i flera dagar i sträck.

Va? Klart man kan ha dem från man vaknar tills man går och lägger sig :S


   
SvaraCitera
blum
 blum

Håller med Time. För de ännu latare finns annars en variant som man kan ha i dygnet runt i 30 dagar. Dom har jag och det är svinskönt, men rätt dyra 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blum:

Va? Klart man kan ha dem från man vaknar tills man går och lägger sig :S

Är ju ungefär den tiden man är vaken så ja 😉
Rekommenderat som sagt 😛
jag brukar plocka ut dem fram emot tidig kväll om jag ej ska göra något mer som de behövs till o kör glasögon istället.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

blum:

🙁

Jag är mer sugen på nattlinser. Sätta i dem när man ska sova. Tar ut när man vaknar och man ser bra hela dagen 😛
kostar dock rätt mycket det med så det får vänta tills man har jobb [sad]


   
SvaraCitera
blum
 blum

Knarko:

Är ju ungefär den tiden man är vaken så ja 😉

Vanligt folk är vakna minst 16 timmar per dygn ju

Knarko:

Rekommenderat som sagt 😛
jag brukar plocka ut dem fram emot tidig kväll om jag ej ska göra något mer som de behövs till o kör glasögon istället.

Har aldrig läst eller hört någon optiker säga att man ska byta till glasögon efter en tredjedel av dagen. Det är nog bara din optiker som är övernojjig ;D

Knarko:

Jag är mer sugen på nattlinser. Sätta i dem när man ska sova. Tar ut när man vaknar och man ser bra hela dagen 😛
kostar dock rätt mycket det med så det får vänta tills man har jobb

Det låter skitkonstigt, varför skulle man se bättre en hel dag efteråt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blum:

Har aldrig läst eller hört någon optiker säga att man ska byta till glasögon efter en tredjedel av dagen. Det är nog bara din optiker som är övernojjig ;D

Det sa dem inte heller, sa ju att JAG gör det 😛 vill ju kunna se om jag går omkring utan linser 😛 ja jag hade kunnat använda linserna längre tid men jag tycker det blir ganska irriterat i ögat om man haft i dem för länge.

blum:

Det låter skitkonstigt, varför skulle man se bättre en hel dag efteråt?

För att det är så just dem linserna funkar ;P


   
SvaraCitera
blum
 blum

Knarko:

Det sa dem inte heller, sa ju att JAG gör det 😛 vill ju kunna se om jag går omkring utan linser 😛 ja jag hade kunnat använda linserna längre tid men jag tycker det blir ganska irriterat i ögat om man haft i dem för länge.

Men optikern rekommenderade ju 10 timmars användning, de innebär ju att man måste byta till glasögon när 10 timmar gått.
Har du endagslinser?

Knarko:

För att det är så just dem linserna funkar ;P

Ja, och det låter jättekonstigt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blum:

Men optikern rekommenderade ju 10 timmars användning, de innebär ju att man måste byta till glasögon när 10 timmar gått.

Måste måste man inte 😛 skrev som sagt

Knarko:

längre går men inte i flera dagar i sträck.

Fast jag minns knappt ordagrant vad hon/han sa för flera år sen om det 😛

blum:

Har du endagslinser?

månadslinser


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Endagslinser är enklare och känns mer hygieniskt.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Knarko:

månadslinser

aha

Knarko:

Fast jag minns knappt ordagrant vad hon/han sa för flera år sen om det 😛

du har nog bara inbillat dig 😮 man får ha dem hela dagen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blum:

du har nog bara inbillat dig 😮 man får ha dem hela dagen!

minns iaf det om 10h 😉
frågade t.o.m om det går bra med längre då jag brukade vara aktiv sent på kvällarna på den tiden ;D


   
SvaraCitera