Aviseringar
Rensa alla

Kontaktlinser


blum
 blum

Knarko:

minns iaf det om 10h 😉
frågade t.o.m om det går bra med längre då jag brukade vara aktiv sent på kvällarna på den tiden ;D

haha okej. Nuförtiden säger dom iaf inget om någon tidsgräns, ingen av de optiker jag träffat iaf 🙂 Fast om du blir irriterad i ögonen framåt kvällen är det ju bara bra att ta ut dem!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Det är lika billigt/dyrt,

hur kan de vara det om man använder dem en gång? förstår ej!

isola:

Endagslinser är enklare och känns mer hygieniskt.

hur använder man dem?


   
SvaraCitera
time
 time

en kvinnlig kafka:

hur kan de vara det om man använder dem en gång? förstår ej!

Man får ju dem i storpack förstås.

en kvinnlig kafka:

hur använder man dem?

Det här var ju vad jag pratade om [sad] Man stoppar i dem som vanliga linser och tar ut dem och slänger i sopkorgen på kvällen. Repeat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en kvinnlig kafka:

hur använder man dem?

Precis som månadslinser, bara att man slipper linsvätskan. Bara släng dem i sopen på kvällen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dagslinser är bättre än måndaslinser

använd dock glasögon hemma eller så och linser bara när du går ut


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Precis som månadslinser, bara att man slipper linsvätskan. Bara släng dem i sopen på kvällen.

timeisrunningout:

Man får ju dem i storpack förstås.

Ändå kostar dem mindre? Vrf anävnder alla inte sådana? :S


   
SvaraCitera

en kvinnlig kafka:

Vet någon hur länge man kan bruka ett par linser (till ögonen)? Hur ofta måste man tvätta dem? Kan de användas tills de går sönder?

för en dag (vid vaken tid) = daglinser (då bör man tom ta ur linserna om man tex tar en powernap eller är sjuk och sover dagtid, då de släpper in för lite syre)
för en månad (vid vaken tid) = man använder samma lins under dagtid i 30 dagar, gnuggar linsen i handflatan på kvällen för att ta bort protein etc och desinficerar den med linsvätska och lägger dem i en avsedd behållare under natten och sedan tar man på sig den igen nästa morgon
för en månad (dygnet-runt) = man stoppar in linsen dag ett och använder den oavbrutet i 30 dagar varefter man sedan tar ut den och byter till en ny, den behöver inte rengöras, men man kan ju göra det om man är varit i skitiga miljöer under dagen. Kritiskt viktigt att man är sjukt hygienisk om man tar ut dem och rengör dem, så man inte drabbas av synskador.

(man ska aldrig ta på sig linsen i badrummet, utan i torrare miljöer, tex köket och man ska såklart alltid slänga linserna om de fått skador)


   
SvaraCitera
time
 time

en kvinnlig kafka:

Ändå kostar dem mindre?

timeisrunningout:

Det är lika billigt/dyr

Alltså är de varken billigare eller dyrare. Vet inte varför alla inte använder dem, smaken är som baken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Vet inte varför alla inte använder dem

låter stört


   
SvaraCitera
KSENIA

HÅLLER MED ALLA SOM REKOMENDERNRARAR ENDAGSLINSER. SJUKT BEKVÄMT!


   
SvaraCitera

jag brukar ha dom här linserna, som man kan använda i typ 5-6 dagar i sträck och sedan byta ut helt efter en månad.
Funkar jättebra! Inte särskilt dyrt heller 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hmm, jag har silikonlinser som håller i två veckor. Brukar ha dem två veckor i sträck och sen går jag utan under helgen så ögonen för vila lite, sen in med ett nytt par i två veckor osv. Funkar bra för mig![smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det beror på linser och person, därför man (förhoppningsvis) får testa dem innan varefter de undersöker hur ens öga påverkats eller inte påverkats. Jag använder månadslinser och har ingen tidsgräns så länge jag inte sover med dem. Tvättningen tar ungefär en halv minut, så det är inget att bråka om.

Jag blev rekommenderad månadslinser av min optiker och jag litar på deras omdöme och gissar att det kan ha att göra med min astigmatism och misstänker att det är bättre kvalité på månadslinser, men det är bara spekulationer. Jag upplever i alla fall ingen som helst irritation och min enda ledtråd (förutom om jag tittar noga i en spegel) till om jag har dem eller inte är ifall jag ser ordentligt.


   
SvaraCitera

Jag brukar använda de här linserna som man kan ha dygnet runt i typ 5-6 dagar. Superskönt att slippa byta varje dag! tycker inte det blir inte galet dyrt heller och man får lufta ögonen en gång i veckan typ.

Har förvisso aldrig testat med endagslinser så jag kanske är lite partisk. Som sagt, smaken är ju som baken.


   
SvaraCitera

litekaiko:

jag brukar ha dom här linserna, som man kan använda i typ 5-6 dagar i sträck och sedan byta ut helt efter en månad.

vi har ju samma!! 🙂


   
SvaraCitera