Aviseringar
Rensa alla

Kontokort 14år?


Ämnesstartare

Är det på nåt sätt bättre att ha kontokort jämfört med att ha kontanter? Kan man beställa från nätet (kläder etc)? Sen kan man om man har t.e.x swedbank gå in på swedbank och sätta in pengar på kortet? Inte en stor bank utan en liten brevid ica. Dom har typ ett bankvalv och allt där men inte speciellt stort.


   
Citera
Ämnesstartare

Siggeeh:

Är det på nåt sätt bättre att ha kontokort jämfört med att ha kontanter?

Nej, utifrån egen erfarenhet så spenderar man mycket mer på onödiga saker.

Siggeeh:

Kan man beställa från nätet (kläder etc)?

nepp

Siggeeh:

Sen kan man om man har t.e.x swedbank gå in på swedbank och sätta in pengar på kortet? Inte en stor bank utan en liten brevid ica. Dom har typ ett bankvalv och allt där men inte speciellt stort.

ingen aning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man ska ha VISA för att kunna beställa från internet. Och då ska man vara 18 ifall man har Swedbank.

Så gör SEB till din bank, det är bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Siggeeh:

Är det på nåt sätt bättre att ha kontokort jämfört med att ha kontanter?

ohja

Siggeeh:

Kan man beställa från nätet (kläder etc)?

nej, sånna bankkort brukar man behöva vara 18 för tror jag, så var det iaf när jag var typ 14. men kan ju ha ändrats sen dess

Siggeeh:

Sen kan man om man har t.e.x swedbank gå in på swedbank och sätta in pengar på kortet?

ja


   
SvaraCitera

Siggeeh:

Är det på nåt sätt bättre att ha kontokort jämfört med att ha kontanter?

Det blir ju betydligt färre saker man behöver ha med sig. Är dessutom enklare att med hjälp av en internetbank hålla koll på vad man gör med sina pengar. Är ju svårt att memorera vad man gjort för varje tjuga under en månad.

Siggeeh:

Kan man beställa från nätet (kläder etc)?

Då behöver man ett speciellt kort, som man beroende på bank får antingen när man är 16 eller 18 år.

Siggeeh:

Sen kan man om man har t.e.x swedbank gå in på swedbank och sätta in pengar på kortet? Inte en stor bank utan en liten brevid ica. Dom har typ ett bankvalv och allt där men inte speciellt stort.

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Siggeeh:

Kontokort 14år?

Är det på nåt sätt bättre att ha kontokort jämfört med att ha kontanter?

Kontokort alt kreditkort är enl min mening klart överlägset cash. Är du så pass ung som 14 år är väl knappast kreditkort aktuellt utan då är det väl bara kontokort/bankkort som gäller. Dvs du kan handla för lika mycket som det finns cash på bankkontot som kortet är knutet till.

Vilket som är bäst - MasterCard eller VISA? Korten är relativt lika men globalt är MC större. En annan fördel med MC är att de inte tar någon avgift för att skicka ut den månatliga fakturen. Dvs fakturautskicket/kontoutdraget är gratis. Det kostar däremot 20 eller 25 kronor hos VISA.

Siggeeh:

Kan man beställa från nätet (kläder etc)?

Yes, det kan du göra med båda korten, både MC och VISA.

Siggeeh:

Sen kan man om man har t.e.x swedbank gå in på swedbank och sätta in pengar på kortet?

Yes. Det kan du göra via alla internetbanker till alla kort som är anslutna till ett bankkonto.

Siggeeh:

Inte en stor bank utan en liten brevid ica. Dom har typ ett bankvalv och allt där men inte speciellt stort.

Förutsatt att det är en "bank" så går det. Däremot är jag mindre säker på att du kan gå in på ex ICA som driver ICA-banken och göra insättning på ex ett kort som är anslutet till sparbank ex Swedbank eller affärsbank typ SEB, Nordea eller HB.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Förutsatt att det är en "bank" så går det. Däremot är jag mindre säker på att du kan gå in på ex ICA som driver ICA-banken och göra insättning på ex ett kort som är anslutet till sparbank ex Swedbank eller affärsbank typ SEB, Nordea eller HB.

Jo... Men det är i samma hus men det är som en vägg emellan och man går inte in på samma dörr. Vet inte om det är en riktig bank men man kunde i alla fall växla in 50öringar och det fanns ett valv [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Siggeeh:

Är det på nåt sätt bättre att ha kontokort jämfört med att ha kontanter?

Man slipper hålla på med kontanter.

Siggeeh:

Kan man beställa från nätet (kläder etc)?

Nej.

Siggeeh:

Sen kan man om man har t.e.x swedbank gå in på swedbank och sätta in pengar på kortet?

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Vilket som är bäst - MasterCard eller VISA? Korten är relativt lika men globalt är MC större. En annan fördel med MC är att de inte tar någon avgift för att skicka ut den månatliga fakturen. Dvs fakturautskicket/kontoutdraget är gratis. Det kostar däremot 20 eller 25 kronor hos VISA.

Dras inte pengarna från kortet när man köper nåt eller betalar man via fakturan? [tard]
Eller är det bara som ett papper som visar vad man köpt under månaden?

Men ni som vet kan man betala fakturor med kortet? Liksom sån där faktura som man får av aftonbladet när man säljer det...


   
SvaraCitera

stoner:

Siggeeh: Kan man beställa från nätet (kläder etc)?
Yes, det kan du göra med båda korten, både MC och VISA.

Fast de flesta internetsidor brukar inte tillåta det om man är under 18/16 hursom [crazy]


   
SvaraCitera

stoner:

Yes, det kan du göra med båda korten, både MC och VISA.

Det förutsätter ju att man har MC eller VISA. När man är 14 år får man t.ex. Maestro eller VISA Ung. Man kan inte beställa saker över Internet med de flesta kort man får som ung.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Siggeeh:

Dras inte pengarna från kortet när man köper nåt eller betalar man via fakturan? [tard]
Eller är det bara som ett papper som visar vad man köpt under månaden?

Det finns två olika kort. Bankkort/betalkort och kreditkort. Samtliga kort är anslutna till ett bankkonto. Det senare är ett rent kreditkort dvs man har inga pengar på kontot utan man har en kredit på ex 10K.
När det gäller rena bankkort/betalkort så skickar bankerna ut en månatlig faktura/kontoutdrag. Oavsett om man har kredit eller inte.

sidecut:

Fast de flesta internetsidor brukar inte tillåta det om man är under 18/16 hursom [crazy]

Det är ju naturligtvis en annat problem. Jag tänkte väl mest på att en 14-åring kan få ut ett bankkort med sina föräldrar som borgensmän. Om man nu vill ha kredit. Alt ett rent bankkort där pengarna dras från ett existerande konto.

Capture:

Det förutsätter ju att man har MC eller VISA. När man är 14 år får man t.ex. Maestro eller VISA Ung. Man kan inte beställa saker över Internet med de flesta kort man får som ung.

Själv har jag ett rent kreditkort - MasterCard utfärdat av Handelsbanken som heter Allkort. Men jag har inga pengar på kontot utan har en kredit på 30K. Och får en faktura varje månad.

*******

EDIT - fördelen med ett rent kreditkort är att banken är betydligt mer samarbetsvillig om man klagar på ett köp man kanske inte gjort av den anledningen att det är bankens pengar det handlar om och inte MINA pengar!


   
SvaraCitera

stoner:

Själv har jag ett rent kreditkort - MasterCard utfärdat av Handelsbanken som heter Allkort. Men jag har inga pengar på kontot utan har en kredit på 30K. Och får en faktura varje månad.

Känns dock som att det är ett bankkort TS vill ha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

När man är 14 år får man t.ex. Maestro

jag har fortfarande Maestro [sad] kan jag byta till nåt coolare nu alltså?


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

jag har fortfarande Maestro kan jag byta till nåt coolare nu alltså?

Ja. Du är ju över 18 så det är bara att byta till t.ex. VISA. [smile]


   
SvaraCitera