Aviseringar
Rensa alla

Kontrollerande pojkvän?!


Ämnesstartare

Jag är 15år i höst medan min kille är 19år
I början innan vi blev tillsammans så va allting jättebra och han brydde sig varken om jag sminkade mig eller inte eller om ja hade en kortare tröja bara jag var bekväm med mig själv. Men så fort vi blev ett par så började allt, han började ifrågasetta min klädsel och lät mig inte ha smink för att han tyckte att jag var ful med smink (Han sa det personligen till mig?!) och fick inte umgås eller prata med mina dåvarande bästa killvänner utan att han fick spelet, för han tror att alla killar är ute efter ligg. Han ville ha bild på vad jag hade på mig varje morgon innan jag gick till skolan så han kunde säga om det var ok eller ej, jag får inte ens gå ut o fika med mina tjejkompisar på stan när han jobbar (när han är hemma vill han vara med mig så de går ändå inte) för att enligt han så kan det hända mig massor på stan mitt på dagen bland alla människor? Vet inte hur jag ska säga eller göra slut med honom, han erkänner inte att han har kontrollbehov eller att han är manipulativ.. Snälla hjälp, det har endast gått 4 månader och det har redan gått för långt i mina ögon men vet inte hur jag ska göra för jag älskar honom men jag kan inte leva med en sån kille


   
Citera
Exner

LinneeaNilssoon:
Jag är 15år i höst medan min kille är 19år
I början innan vi blev tillsammans så va allting jättebra och han brydde sig varken om jag sminkade mig eller inte eller om ja hade en kortare tröja bara jag var bekväm med mig själv. Men så fort vi blev ett par så började allt, han började ifrågasetta min klädsel och lät mig inte ha smink för att han tyckte att jag var ful med smink (Han sa det personligen till mig?!) och fick inte umgås eller prata med mina dåvarande bästa killvänner utan att han fick spelet, för han tror att alla killar är ute efter ligg. Han ville ha bild på vad jag hade på mig varje morgon innan jag gick till skolan så han kunde säga om det var ok eller ej, jag får inte ens gå ut o fika med mina tjejkompisar på stan när han jobbar (när han är hemma vill han vara med mig så de går ändå inte) för att enligt han så kan det hända mig massor på stan mitt på dagen bland alla människor? Vet inte hur jag ska säga eller göra slut med honom, han erkänner inte att han har kontrollbehov eller att han är manipulativ.. Snälla hjälp, det har endast gått 4 månader och det har redan gått för långt i mina ögon men vet inte hur jag ska göra för jag älskar honom men jag kan inte leva med en sån kille

Varning, varning. Berätta om detta för så många som möjligt av dem nära dig. Då kommer att hjälpa dig bort. Han kommer bara att bli värre och värre.


   
SvaraCitera
Cobrak

Du kan inte och ska inte behöva leva med en sådan individ. Han borde lära sig att inse sitt kontrollbehov, samt försöka hantera det och innan det sker är det viktigt att du lämnar honom. Annars kommer han fortsätta, än mindre bli värre.


   
SvaraCitera

Gör slut så tidigt som möjligt, det kommer inte att bli bättre.


   
SvaraCitera

Jag läste första tre meningarna typ sen så Aa. Du måste göra slut haha inget annat alternativ möjligt tyvärrrr


   
SvaraCitera
time
 time

Ta stöd av folk omkring dig. Hur är din relation med dina föräldrar? Prata med dem, förklara läget. Han kan bli farlig för dig om det går längre, och det är väldigt viktigt att du får allt stöd du kan för att komma bort från den här killen. I det här fallet måste du bryta fastän du är kär, när någon beter sig såhär blir det aldrig bättre. Ge honom inga chanser, bara bryt, och berätta för alla du litar på hur han beter sig.


   
SvaraCitera

DUMPA


   
SvaraCitera

Håller med ovanstående - prata med dem i din närhet och gör slut (!) enligt min mening.


   
SvaraCitera

Det med smink håller jag med om. 
Istället för att göra slut med han så kan du ju ge han en till chans. Prata med han och försök kom på en lösning på problemen. Efter det kan du göra slut med han om han ändå inte slutar. 


   
SvaraCitera
mens
 mens

Aldrig hålla fast vid en kontrollerande partner. Har man dessa tendenser går det oftast inte att bara lägga bort dem. Lämna honom.


   
SvaraCitera
mens
 mens

Folk som läser detta o ba mm de behöver bara prata lite behöver få sina huvuden undersökta herregud


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Ta stöd av folk omkring dig. Hur är din relation med dina föräldrar? Prata med dem, förklara läget. Han kan bli farlig för dig om det går längre, och det är väldigt viktigt att du får allt stöd du kan för att komma bort från den här killen. I det här fallet måste du bryta fastän du är kär, när någon beter sig såhär blir det aldrig bättre. Ge honom inga chanser, bara bryt, och berätta för alla du litar på hur han beter sig.

Har en väldigt bra relation till mina föräldrar och har pratat mycket med dom om min och min killes läge.. Dom tycker också att jag ska bryta eftersom  det inte lönar sig med att försöka prata med honom (vilket jag har försökt flera gånger) men han erkänner inte sina fel o i slutändan är det ändå jag som ger upp o ber om ursäkt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw:
Det med smink håller jag med om. 
Istället för att göra slut med han så kan du ju ge han en till chans. Prata med han och försök kom på en lösning på problemen. Efter det kan du göra slut med han om han ändå inte slutar. 

Grejen är att jag försöker verkligen prata med honom och förklara att det inte är ett normalt beteende men han vill inte inse det och då blir det alltid jag som ger upp o ber om ursäkt trotts att kag inte gjort någonting fel. Har försökt prata med han hur många gånger son helst men de ger inga resultat


   
SvaraCitera
mens
 mens

Dina föräldrar borde göra mer. Deras unge blir kontrollerad av en vuxen person och behöver deras, och kanske även professionell, hjälp att förstå detta så att det blir lättare att se dessa tendenser i framtiden hos andra. 


   
SvaraCitera
time
 time

rogernw:
Det med smink håller jag med om. 
Istället för att göra slut med han så kan du ju ge han en till chans. Prata med han och försök kom på en lösning på problemen. Efter det kan du göra slut med han om han ändå inte slutar. 

Men skojar du? Ingen annan har någonsin rätt att bestämma vad ens partner har för kläder eller smink. Det är inte hälsosamt, inte någonstans. 


   
SvaraCitera