Aviseringar
Rensa alla

Kontrollerande pojkvän 🙁


Ämnesstartare

HejJag har ett stort problem med mitt förhållande som jag börjar bli trött på, vet inte vad ska göra längre
Jag har varit tillsammans med min pojkvän i 2 år men hans beteende började när vi hade varit tillsammans i ungefär 6 månader
Han är kontrollerade och ska bestämma vilka kläder jag får ha på mig
Han har inte något speciellt krav förutom att jag absolut inte får ha en "kort" tröja utan tröjan måste täcka min röv.. Om jag då inte gör som han vill så brukar han klaga eller försöka dra ner min tröja
Det slutar oftast med ett stort bråk och sen att vi snackar om de och kommer överens om en lösning
Lösningen är att jag får ta på mig vad jag vill så länge jag inte tar för "sexiga" kläder på mig, den lösningen är helt okej för mig eftersom vårt förhållande är mycket viktigare än hur jag ser ut
Men problemet är att han fortsätter att klaga och dra i mina kläder oavsett hur många gånger vi snackat om det
Jag lovade också honom att om han klarade av att i 1 vecka att inte klaga en enda gång så kommer vi inte bråka alls, jag hade rätt. Men så fort det hade gått 1 vecka så fortsatt han...

Jag själv skulle aldrig fått för mig att kommentera hans kläder för så gör man väl inte? Men en gång så testade jag att säga att jag inte gillade hans tröja och ville att han skulle sluta använda den, gissa vad som hände då?
Jo han skällde ut mig och undrade hur jag kunde försöka bestämma en sån sak 🙂
Och så sa han typ "Om du vill att jag ska acceptera dina kläder, varför accepterar du då inte mina?"
En gång när han tog upp sina armar i luften så syntes hans mage, jag brydde mig egentligen inte men skulle testa hur han skulle reagera. Så jag surade hela dagen och sa till honom att det inte var okej, då tyckte han jag va dum i huvudet som brydde mig en sak. Kan inte ens tänka mig vad han hade gjort om mina bröst hade synts lite haha...

Han har inget problem med andra saker förutom just mina kläder, de är det enda problemet och anledningen till våra bråk men jag tycker det är tillräckligt. Han har sagt sjuka saker som:
"sluta klä dig som en slampa" "Räcker inte min uppmärksamhet för dig?" "Varför är du beroende av att andra killar ska se dig?"
"Det är bara du av alla tjejer som klär sig så" När jag då förklarar att de flesta tjejerna klär sig som mig så svarar han antingen att de är slampor eller singlar...
Ja ni förstår säkert vad som kan sägas... Men jag känner mig sjukt kränkt för det är absolut inte sant som han säger. Jag skiter fullständigt i om andra killar kollar på mig eller inte, jag klär mig i det som jag trivs i och hatar att jag måste förändra mig för att han ska må bra. Innan vi blev tillsammans så älskade han min klädstil, det var en av anledningarna till att han blev intresserad av mig. Men allt har slutat med att jag måste prova kläder i timmar för att sen dagen efter ändå få minst en dålig kommentar, han har väldigt sällan sagt något bra om mina kläder...

Jag förstår nu att det första många tänker är att jag direkt ska lämna honom, men det är tyvärr inget allternativ jag klarar verkligen inte av det. Han gjorde slut en gång men sen blev vi tillsammans efter ungefär 2 månader, jag vill inte gå igenom det helvetet som jag gjorde när vi inte var tillsammans. Jag är egentligen inte en sån person som låter andra bestämma över mig, men tanken av att han kommer göra slut om jag inte gör som han vill dödar mig...
Efter allt skit jag skrivit om honom så framstår han som en riktig idiot, jag vet. Men det är långt ifrån hur han är på riktigt, det enda felet är hans hemska kontrollbeteende annars är vårt förhållande verkligen perfekt.
Jag vet också att det bästa hade varit att lämna honom, jag hade själv inte kunnat låta mina vänner vara kvar i ett sånt förhållande. Men jag är fast och beroende av honom och alla hans bra sidor...

Om någon har något annat tips än att lämna honom så snälla hjälp till eller något tips om hur man lämnar en sån kille, ja vad som helst behöver verkligen hjälp nu
Vi båda är 16 år


   
Citera
Kudhos

naemii: Han är kontrollerade och ska bestämma vilka kläder jag får ha på mig


   
SvaraCitera
Kudhos

naemii: Han är kontrollerade och ska bestämma vilka kläder jag får ha på mig
Han har inte något speciellt krav förutom att jag absolut inte får ha en "kort" tröja utan tröjan måste täcka min röv.. Om jag då inte gör som han vill så brukar han klaga eller försöka dra ner min tröja

naemii: Men problemet är att han fortsätter att klaga och dra i mina kläder oavsett hur många gånger vi snackat om det

naemii: Men så fort det hade gått 1 vecka så fortsatt han...

naemii: "sluta klä dig som en slampa" "Räcker inte min uppmärksamhet för dig?" "Varför är du beroende av att andra killar ska se dig?"

naemii: "Det är bara du av alla tjejer som klär sig så" När jag då förklarar att de flesta tjejerna klär sig som mig så svarar han antingen att de är slampor eller singlar...

naemii: men tanken av att han kommer göra slut om jag inte gör som han vill dödar mig...

naemii: Vi båda är 16 år

Du är 16 och är ihop med en person som har ett grovt kontrollbehov. Är du lycklig med en person som kallar dig för Slampa? Med en partner som ändrar sitt beteende först efter ett rejält bråk, bara för att återvända till det dåliga igen? 

Det börjar med kläder, men sen går det vidare till något annat. Sen får du inte ha smink, eller gå ut och träffa dina vänner. Hur länge ska du palla och hur långt ska du låta killen gå? Det finns bättre människor där ute. 2 bra sidor hos en person gör inte en väldigt dålig sida ogiltlig. 


   
SvaraCitera

Dissa honom och hitta någon vettigare


   
SvaraCitera

Du är inte hans ägodel som han kan bestämma över.

Tycker du ska säga till honom att fortsätter han bråka med dig om vad du bär för kläder så vill du inte vara ihop med honom, och om han fortsätter bråka så tycker jag att du ska dumpa honom. Accepterar han inte dig är han ingenting att ha.


   
SvaraCitera

Låter lite som att han är en muslim, ortodox katolik eller ortodox jude... Glad


   
SvaraCitera

Dumpa, gå vidare. Det är bäst för dig tror jag.


   
SvaraCitera

Vad brukar du ha för kläder då? 


   
SvaraCitera

dumpa direkt. det här är dåligt för er båda; han sänker dig o du låter honom tro att det funkar att vara ett jävla svin. fan det gör det ju... jaja, han suger iaf. du är värd bättre.


   
SvaraCitera

Låt mig gissa han är inte svensk? Min mammas kille är oxå sån han blir typ upprörd om hon har på sig "korta" kläder eller nått sånt men han är sjukt snäll ändå o deras förhållande funkar de har vart ihop i flera år o jag tycker att det ändå är gulligt att din kille inte vill att du har på dig för kort för att inte fånga upp andras uppmärksamhet finns ju killar som drar ner o upp på kläderna så deras vänner ska typ kolla in en. Så jag tycker du inte ska kommentera honom o lyssna på honom men låt honom inte gå för långt heller o lägga sig i vem du hänger med o sånt


   
SvaraCitera

NicoleF:
Låt mig gissa han är inte svensk? Min mammas kille är oxå sån han blir typ upprörd om hon har på sig "korta" kläder eller nått sånt men han är sjukt snäll ändå o deras förhållande funkar de har vart ihop i flera år o jag tycker att det ändå är gulligt att din kille inte vill att du har på dig för kort för att inte fånga upp andras uppmärksamhet finns ju killar som drar ner o upp på kläderna så deras vänner ska typ kolla in en. Så jag tycker du inte ska kommentera honom o lyssna på honom men låt honom inte gå för långt heller o lägga sig i vem du hänger med o sånt

Det är inte gulligt utan ett hemskt kontrollbehov som inte kommer att leda till ngt gott. Din  mamma är ingen ägodel heller. Både hon och ts borde dumpa sina partnes med pissig kvinnosyn illa kvickt.


   
SvaraCitera
Lyra
 Lyra

han är sjuk i huvudet dumpa direkt, du har inget ansvar för honom och hans mående, sök stöd hos någon anhörig om det blir tungt, gör slut dirr innan han gör något värre, såna som honom ska inte vara i förhållanden

Chansen att han har någon allvarlig empatisk störning är c:a 10 gånger högre än hos average killen med det beteendet, han kanske är en omogen idiot också men det tar tid för såna som han att växa upp (minst 10+ år, eftersom ni är 16 kan det vara upp till 15 år innan han får pli på sig själv)

han uppvisar precis sånt beteende som män som slår dom de är ihop med gör, låter som early stages


   
SvaraCitera
Lyra
 Lyra

OBS det är inte fucking okej att bli kallad slampa och bli förminskad, dont do this to yourself you deserve better 


   
SvaraCitera

Dumpa han,  en kille kränker dig så är ju inte riktigt friskt!
Med sånt kontrollbehov och som stör sig så förbannat på såna små saker i ett förhållande är varningstecken, verkar som han har har lite psykopatiska drag.

Visst som kille kan det va rätt jobbigt ibland och ha en tjej som klär upp sig uttrycka sig uppmanande  'Se alla här är jag, jag måste få bekräftelse av andra'' 
Men din kille missar nog poängen, du klär upp dig mer för hans skull. Klart man vill känna sig bekväm och vara attraktiv för sin partner...  


   
SvaraCitera