Aviseringar
Rensa alla

Kooperativt ägande


Ämnesstartare

Bash a Brat:

Så varför sa du emot Anarkandi? Det var väl just det han sa? Att företagen borde skötas demokratiskt istället för hierarkiskt?

ser även kooperativet som ett förtryck av individen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Fria tidningen (Du röstade på detta alternativ)

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bash a Brat:

råga arbetarna på vilket företag som helst ifall de hellre hade fått bestämma på sin arbetsplats än att bli bestämda över.

Att ta jobbet ifråga innebär att de indirekt stödjer det hierarkiska systemet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asegli:

Att ta jobbet ifråga innebär att de indirekt stödjer det.

Ja, och att acceptera att bli knullad innebär att en traffickad 13-åring från thailand stödjer prostitution.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad svarar jag om jag inte vet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karl Bertil Jonsson:

ser även kooperativet som ett förtryck av individen

Så det är bättre att individen tillåts förtrycka kollektivet än att individen måste anpassa sig efter resten av individerna omkring den? Väljer "kooperativt förtryck" (lol, så otroligt förtryckande att "tvingas" samarbeta med andra som påverkas av ett beslut. Buhu stackars Individen med stort I) över det vilken dag som helst.

Asegli:

Att ta jobbet ifråga innebär att de indirekt stödjer det hierarkiska systemet.

Mmm, de borde svälta ihjäl istället. Fan vad smart, att jag inte tänkte det. Det finns ju inte alls något ekonomiskt tvång eller nånting asso. [rolleyes]

Du kompis, jag vill att människor ska kunna flyga. Men eftersom jag inte har några vingar stödjer jag indirekt att människor inte kan flyga.

Mupp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bash a Brat:

lol, så otroligt förtryckande att "tvingas" samarbeta med andra som påverkas av ett beslut. Buhu stackars Individen med stort I

beror på vilken typ av koolektivisering. frivillig koolektivisering har jag inget emot.

Bash a Brat:

Så det är bättre att individen tillåts förtrycka kollektivet än att individen

självklart inte. individen har vissa fria rättigheter som inte får inskränkas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bash a Brat:

Utifrån vad jag vet så verkar det ju vara bäst. Är väl inte jätteinsatt i alla dock.

Hehe, har erbjudits att skriva för dem faktiskt. Eller ja, hela min skolklass fick erbjudandet nu när de skulle starta i Malmö.

Nice! Skulle jättegärna ha jobbat åt dem, behöver mer erfarenhet dock tror jag.

Bash a Brat:

För att kapitalismen är mer utvecklad här. Små företag som inte är vinstdrivna konkurreras lättare ut ju mer makten centraliseras till ett fåtal företagskedjor.

Särskilt genom reklam o.s.v, ja, men tekniskt sett borde kollektiva företag kunna fungera bra, dock tenderar de ju bli urmjölkade som COOP, etc ju större de blir.

Bash a Brat:

Så varför sa du emot Anarkandi? Det var väl just det han sa? Att företagen borde skötas demokratiskt istället för hierarkiskt?

Han är bara dryg.

Klorofyl:

nystartat?

Hehehe, ursäkta. [crazy]

Karl Bertil Jonsson:

skrattade där

Varför då? Vad gör din marknad mer fri än min? Att coca cola dominerar hela läskmarknaden, alla tidningar ägs av samma företag, och genom reklam och enorma tillgångar aktivt kan utesluta all konkurrans - är det verkligen positivt?

Karl Bertil Jonsson:

du skämtar? att låta en kille i skövde utan nån osm helst insikt i din verksamhet ha lika stor rösträtt i vad företaget ska göra som du har? det är vad du förespråkar?

Ifall det fungerar ja, vad säger att han inte kan lära sig att bli minst lika effektiv och bidra minst lika mycket? Varför diskvalificera människors makt - på samma sätt som man förut ville diskvalificera arbetare från att rösta på 1900-talet för att de "är för dumma" - men makt är inget man har från början, det är något man mognar in i, men som alla kan ta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Varför då? Vad gör din marknad mer fri än min?

staten. du vill ju genomföra miljardprojekt för miljön osv. sällan du låter privata marknaden fixa det.

Anarkandi:

vad säger att han inte kan lära sig att bli minst lika effektiv och bidra minst lika mycket?

vi pratar inte om effektivitet. genom att jag sätter mig i en position av att du o jag äger något kollektivt kan jag göra med flit så din ekonomi går åt helvete o jag kan utnyttja det. sedan är det omoraliskt att jag ska få sköta din ekonomi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Ja, och att acceptera att bli knullad innebär att en traffickad 13-åring från thailand stödjer prostitution.

Hade hon självmant sålt sex på gatan så hade hon stött prostitution, ja.

Bash a Brat:

Mmm, de borde svälta ihjäl istället. Fan vad smart, att jag inte tänkte det. Det finns ju inte alls något ekonomiskt tvång eller nånting asso. [rolleyes]

Denne hade kunnat hitta en annan lösning ifall denne inte gått med på kraven. Ifall denne fått jobbet ifråga i ett u-land och denne vetat att det skulle vara enda sättet att överleva på, då hade denne säkerligen inte haft en tanke på att klaga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karl Bertil Jonsson:

beror på vilken typ av koolektivisering. frivillig koolektivisering har jag inget emot.

Exakt, och jag har inget emot frivillig hierarkisk underordning. Ingen skulle dock frivilligt underordna sig en hierarki om ett kollektivt alternativ var möjligt. Vem fan tar "inget inflytande" hellre än "lika mycket inflytande som alla andra"? Ditt argument om att kollektivisering skulle vara ofrivilligt faller ju på sin egen löjlighet.

Karl Bertil Jonsson:

självklart inte. individen har vissa fria rättigheter som inte får inskränkas.

Och de fick individen av Gud eller? Rättigheter är inte något man får, det är något man kämpar till sig.

Anarkandi:

Särskilt genom reklam o.s.v, ja, men tekniskt sett borde kollektiva företag kunna fungera bra, dock tenderar de ju bli urmjölkade som COOP, etc ju större de blir.

Genrellt fungerar de endast i kapitalismens tidiga stadium, även om det säkert finns undantag. Men att makten centraliseras allt mer på den "fria" marknaden är ju bara ett tecken på att kapitalismen går åt helvete. Ganska löjligt med alla Sovjet-rädd liberaler när deras samhälle i sitt slutskede kommer bilda en superstat kring ett enda företag ifall det inte regleras eller stoppas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asegli:

Denne hade kunnat hitta en annan lösning ifall denne inte gått med på kraven. Ifall denne fått jobbet ifråga i ett u-land och denne vetat att det skulle vara enda sättet att överleva på, då hade denne säkerligen inte haft en tanke på att klaga.

Haha. Jo för om man säger till chefen att man inte gillar kraven så hookar han ju ett nytt kontrakt direkt. Det är ju inte så att det finns tusentals andra desperata arbetslösa att välja och vraka bland. Dra den om Tomten också. Han kanske ska komma med en kollektiviserad arbetsplats i julklapp eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bash a Brat:

Och de fick individen av Gud eller? Rättigheter är inte något man får, det är något man kämpar till sig.

beror på. i ett modernt upplyst samhälle skulle nog utan tvivel protester höjjas om folk fick jobba 16h/dag. upplysningen ger vad som är rimligt osv.

Bash a Brat:

Ditt argument om att kollektivisering skulle vara ofrivilligt faller ju på sin egen löjlighet.

jag skulle aldrig vilja ställa mig bakom en totalkollektivisering.

Bash a Brat:

skulle dock frivilligt underordna sig en hierarki om ett kollektivt alternativ var möjligt

jag skulle, vem är det som är löjlig. i grund o botten har ingen annan rätt att få säga vad du ska göra med din verksamhet utom du sj


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Företag gör det mer effektivare, snabbare, enklare och billigare. Varför skulle Statens byråkrati göra det bättre och effektivare utan någon konkurrens? Det blir bara svårare och skapar svårare byråkrati mm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capelon:

Företag gör det mer effektivare, snabbare, enklare och billigare

fast den här tråden handlar inte om privat vs statlig utan om kollektivisering.


   
SvaraCitera