Aviseringar
Rensa alla

Koppling mellan att vara lättklädd och våldtäkt?


Ämnesstartare

Finns det någon forskning som stödjer tesen om att man löper större risk att bli utsatt för överfallsvåldtäkt om man är lättklädd?

Det talas ofta om riskbeteende när man diskuterar våldtäkt, och att kvinnor borde veta bättre än att gå ensamma på kvällen i t.ex. kjol och linne. Ligger det någon sanning i det?


   
Citera
Issen

Tilda1988:

Det talas ofta om riskbeteende när man diskuterar våldtäkt, och att kvinnor borde veta bättre än att gå ensamma på kvällen i t.ex. kjol och linne. Ligger det någon sanning i det?

Om någon vill våldta så våldtar dom... däremot tror jag att om den får välja på 2 personer och den ena är lättklädd så ja.
Sen, ja de finns en poäng i att tjejer bör tänka efter innan dom går ut lättklädda ensamma på stan på natten, det är förbaskat korkat, däremot är det ALDRIG okej att låta de ha någon inverkan på domen i en rättegång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det beror väl mer på gärningsmannen än på offret. Jag tror inte att kläderna har så stor betydelse som t.ex. gärningsmannens impulsivitet har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror inte kläderna har någon betydelse


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tillfället gör tjuven?
Lättare att dra ner trosorna på någon med kjol än att hålla på och knäppa upp ett par jeans på någon som eventuellt gör motstånd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

eventuellt gör motstånd

Öhm... ja...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man bestämmer ju inte bara sådär att hoppa på någon på stan, det är mer planerat än så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Därför jag alltid går i overall, är rädd om min stjärt[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KamikazeTomten:

Öhm... ja...

Fylla, droger och så vidare.
Du vet det kan vara våldtäkt fastän hon inte säger nej. Väldigt stort mörkertal också bland "tysta våldtäkter" i förhållanden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Män har ett hormon som gör dem totalt okontrollerbara av att se en viss mängd hud


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ad_Hoc:

Män har ett hormon som gör dem totalt okontrollerbara av att se en viss mängd hud

burkans funktion blir allt mer uppenbar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja de finns en koppling. Därför är de rätt dumt att gå lättklädd på kvällen helt själv tex. Man kan inte göra de och säga "nä men det ska inte hända nåt, för de är inte rätt". Visst det är inte rätt, men det händer, då får man fan anpassa sig.


   
SvaraCitera

Nej, det är bara psykopaterna som försöker skylla ifrån sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, och jag hatar att folk ens tänker tanken på att det skulle kunna vara så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Man kan inte göra de och säga "nä men det ska inte hända nåt, för de är inte rätt". Visst det är inte rätt, men det händer, då får man fan anpassa sig.

+om man inte vill att nåt äckel ska kolla på tuttarna ska man inte ha en urigning ner till naveln och säga att man vill ha d bara för man vill klä upp sig och se sexig ut,men varför se sexig ut?jo,för att locka män,och när d är fel man blir d bara äckligt feministtjaffs om att man får gå klädd hur man vill.


   
SvaraCitera