Aviseringar
Rensa alla

>Kort moralisk påhittad situation


Ämnesstartare

Hej!

Om man kunde se på ett foster i magen i det tidiga stadiet typ runt vecka 10 att barnet skulle få en funktionsnedsättning typ downs syndrom etc.
Är det moraliskt fel att välja att göra abort då? 

Hur skulle ni ställa er i detta scenario? Väljer ni att fortsätta som vanligt även fast du vet att barnet kommer behöva "särbehandlas" på vissa plan och att det kommer kräva mer från dig som förälder. Eller väljer ni att i princip göra abort pga att barnet inte "blev" som ni "hoppats på" (förutsatt att ni förväntar er ett friskt barn).

Kom ihåg nu boys att en abort är en ganska tuff sak att gå igenom så det är inte bara att "göra aborten" för kvinnan.


   
Citera

Inte moraliskt fel enligt mig.

Jag hade varit för en abort om fostret skulle visa sig ha down syndrom. Jag vill ha ett friskt barn. För min och för barnets egna skull. 


   
SvaraCitera

nej jag tycker inte att det är moraliskt fel, det blir både svårt för barnet och föräldrarna...


   
SvaraCitera

Om mamman går med på det ja


   
SvaraCitera

Jag tycker att det är moraliskt fel.


   
SvaraCitera

Jag vet inte hur ond och hemsk jag kommer att låta när jag skriver det här.
Personligen tycker jag inte att det är moraliskt fel om båda föräldrarna gått med på det, ett gemensamt beslut. Jag vet inte hur det är att uppfostra ett barn med funktionsnedsättning, men om föräldrarna känner att de verkligen inte kan hantera det så borde det vara helt OK för dem, för allas bästa.


   
SvaraCitera

barnet har ju ett värde oavsett om hen har syndrom eller inte, men jag tror att det är upptill morsan att bestämma om hon ska ta abort eller inte


   
SvaraCitera

Om man personligen inte känner sig redo för utmaningen som det är att ha ett barn med en funktionsnedsättning så ska man nog inte behålla det. Jag har själv en relativt mild funktionsnedsättning, men bördan på mina föräldrar har genom åren varit enorm.

På samhällsnivå så tycker jag dock att systematisk abort av barn med funktionsnedsättningar blir ytterst problematiskt.


   
SvaraCitera