Aviseringar
Rensa alla

kostnad för häst?


Ämnesstartare

Hur mkt kostar det att köpa en storhäst? och hur mkt kostar det att hålla en häst? Kan ni göra en lista på hur mkt det kostar med t.ex utrustning, vetrinärkostnader, hovslagare, vaccinationer, avmaskning m.m!:D Och vad är bra att veta innan man skaffar häst?


   
Citera
Ämnesetiketter

här ser du priserna, biffoggar bild.

Image


   
SvaraCitera

skoja.....är djurvän.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

spindelnätaren:

här ser du priserna, biffoggar bild.

Fy fan va elak!:O


   
SvaraCitera

heatdiesdown:

Fy fan va elak!:O

[crazy]


   
SvaraCitera

Det är idiotdyrt. Googla runt lite.


   
SvaraCitera

heatdiesdown:

Hur mkt kostar det att köpa en storhäst? och hur mkt kostar det att hålla en häst? Kan ni göra en lista på hur mkt det kostar med t.ex utrustning, vetrinärkostnader, hovslagare, vaccinationer, avmaskning m.m!:D Och vad är bra att veta innan man skaffar häst?

beror på vad du ska ha och hur duktig du är, vilka ambitioner du har. är då aningen sämre och ska tävla kostar hästen 60-120 000. kan du rida till hästen själv koster den allt från 15-20 000.

stallhyran beror på var du bor och vad som ingår, här är det 1500-2000 ungefär.

utrustning - är du snobb kan ju en sadel gå på upp till 30 000, annars köper man begagnade syntetsadlar för 2-4 000.

vetrinär beror ju på om du har en häst som gör sig mkt illa, eller en som håller sig frisk. och om du kan behandla själv utan att skicka efter veterinär. avmaskning upp till 600 om året, har jag för mig. minns inte hur mkt vaccinationen kostar, men det beror också på.

hovslagare - vi har i princip inga hovslagarkostnader, eftersom vi har våra hästar barfota och verkar själva. annars får man räkna med... minst 500 varannan månad om man har hästen barfota och tar ut hovslagare, det dubla kan jag tänka mig om man ska ha skor också...

ja, innan du skaffar häst behöver du ju veta det mesta alternativt ha überkunniga föräldrar eller ha hästen i ett stall där du har möjlighet att få mkt hjälp. ska jag vara ärlig tror jag att du ska vänta ett tag, eftersom om du varit kunnigare hade du insett att det beror på, och kollat på anonnser och sett ungefär vad priserna för häst och utrustning ligger på.


   
SvaraCitera
ziiesh

heatdiesdown:

Beror på en jäkla massa saker, du lär vara så pass kunnig och ha hållit på såpass mycket med hästar att du inte behöver fråga dessa frågor här, seriöst..


   
SvaraCitera

Men gud, om du hållt på med hästar såpass länge att du är mogen att skaffa en borde du ha koll på kostnaderna.

En häst kostar alltifrån 5000 till 100 000 om du ska ha en hobbyhäst till LA,FEI tävling.
Skoning, 100-200 kr per hov.
Avmaskning,sök på apotekets hemsida.
Stallhyra vid mindre "städer/landet" 1500-2000 men har en kompis som har häst för 6000 kr i kallhyra i sthlm.
Häst är enormt dyrt. tandraspning,tränset går sönder,den blir halt så du får besöka veterinär, hyra hästtransport dit etc etc.
Begagnad bra sadel 4000-5000.


   
SvaraCitera

tycker synd om dina päron som måste bränna en massa pengar på ett sånt skabbdjur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En som jag känner har hästar, och hon säjer att det kostar runt 2000 kr per månad. Hur mkt hästar kostar vet jag inte riktigt, kan kosta hur mkt som hälst, men den dyraste kostade typ 36 miljoner.
[bigsmile]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera