Aviseringar
Rensa alla

Kostnader under gymnasiet


Ämnesstartare

Hej!
Jag har sökt till rymdgymnasiet och preliminärt kommit in.
Jag undrar ifall nån av er har pluggat på gymnasium på annan ort eller vet nån som har och hur mycket saker gick på, såsom mat hygien och liknande. Det jag vet nu det är hyra och den går på mellan 1660-2740kr, beroende på vilket boende man väljer. Jag undrar också om det finns nå stipedier eller liknande, förutom inackorderingsbidrag, som man kan få/söka [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

Tror man kan få bostadsbidrag alternativt få ta lån och sånt där.

ring till CSN och socialtjänsten och hör med dem. [smile]


   
SvaraCitera

inackorderingsbidrag kan man få iaf. olika hur stort det är, det beror på hemkommun. troligtvis kan du inte kombinera det med bostadsbidrag dock du du är 15 och det lär vara dina föräldrar som står på kontraktet.

har ej hört om stipendier för gymnasieungdomar
förutom typ:
"här får du 5000 kr från lions för att du är 1 duktig elev"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad är ett rymdgymnasium[smile]


   
SvaraCitera
Paseo

jag fick inackorderingsbidrag och studiebidrag. fick också 500 kronor från mamma och pappa varje månad.
jag levde rätt fränt på det ändå trots att jag har katt också.


   
SvaraCitera

förra terminen fick jag inackorderingsbidrag
1600 ca
plus studiebidrag 1050

eftersom du är under 18/gymnasiestuderande under 21 är dinaföräldrar underhållsskyldiga. de ska därför stå för ditt boende och kostnader.

För mig, när hyran är betald klarar jag mig på ca 2000 (oftast mindre) inkl mat kläder fest osv och kattmat/sand.

Man får lära sig anpassa munnen efter matsäcken liksom. enligt soc normberäkning ska man klara sig på ca 3500 när hyran är betald inkl allt allt allt. dvs tvättgrejer, telefonräkning, kläder, mat, osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

inackorderingsbidrag kan man få iaf. olika hur stort det är, det beror på hemkommun. troligtvis kan du inte kombinera det med bostadsbidrag dock du du är 15 och det lär vara dina föräldrar som står på kontraktet.har ej hört om stipendier för gymnasieungdomarförutom typ:"här får du 5000 kr från lions för att du är 1 duktig elev"

Om det krävs att man är 1 duktig elev så blire nog inge stipedie [crazy]

manul:

Vad är ett rymdgymnasium

ett gymnasium inriktat på rymden [wink]

Paseo:

jag fick inackorderingsbidrag och studiebidrag. fick också 500 kronor från mamma och pappa varje månad. jag levde rätt fränt på det ändå trots att jag har katt också.

Och du klarade dig på det? [surprised]


   
SvaraCitera

Paseo:

jag fick inackorderingsbidrag och studiebidrag. fick också 500 kronor från mamma och pappa varje månad. jag levde rätt fränt på det ändå trots att jag har katt också.

fattar inte det. var din hyra jättelåg? skulle jag ha så skulle jagha 1 tusenlapp per månad att klara mig på eller 500 beroende på hur du menar, och det är inte att leva rätt fint enligt mig :C


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det låter himla mysigt att gå på ett rymdgymnasium


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

förra terminen fick jag inackorderingsbidrag1600 caplus studiebidrag 1050eftersom du är under 18/gymnasiestuderande under 21 är dinaföräldrar underhållsskyldiga. de ska därför stå för ditt boende och kostnader.För mig, när hyran är betald klarar jag mig på ca 2000 (oftast mindre) inkl mat kläder fest osv och kattmat/sand.Man får lära sig anpassa munnen efter matsäcken liksom. enligt soc normberäkning ska man klara sig på ca 3500 när hyran är betald inkl allt allt allt. dvs tvättgrejer, telefonräkning, kläder, mat, osv.

Det lät ju inte så farligt [smile]


   
SvaraCitera

aKedert:

Det lät ju inte så farligt

det beror ju heltpå vad du är van vid nu när du bor hemma. Det ÄR lite pengar, att klara sig på max 3000 per månad. Om det vore lätt skulle tex lyxfällan inte behöva finnas


   
SvaraCitera
Paseo

aKedert:

Och du klarade dig på det? [surprised]

elverpigen:

fattar inte det. var din hyra jättelåg? skulle jag ha så skulle jagha 1 tusenlapp per månad att klara mig på eller 500 beroende på hur du menar, och det är inte att leva rätt fint enligt mig :C

hehe asso min hyra va på 2000 så det som fattades efter inackorderingsbidraget betalade ma o pa. dvs jag hade 1550 att leva på varje månad. jag hade råd med kläder/smink, mat, fika, kattisen. fast mmmm varje månad fick jag välja om jag ville köpa kläder eller smink, köpte det ba för jag ville köpa nåt som gjorde mig extra glad hihi. då blev det nån sminkgrej lr nåt klädesplagg.
men mmmm det va fint.


   
SvaraCitera

Paseo:

hehe asso min hyra va på 2000 så det som fattades efter inackorderingsbidraget betalade ma o pa. dvs jag hade 1550 att leva på varje månad. jag hade råd med kläder/smink, mat, fika, kattisen. fast mmmm varje månad fick jag välja om jag ville köpa kläder eller smink, köpte det ba för jag ville köpa nåt som gjorde mig extra glad hihi. då blev det nån sminkgrej lr nåt klädesplagg.men mmmm det va fint.

ah oki då fattar jag, trodde du betalade allt själv:P

tvingades leva på 1250 en månad. hade en telefonräkning på 1200. det var jobbigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

telefonräkning på 1200.

käre värld
jag är jättesnål när det kommer till mobilgrejer


   
SvaraCitera

isola:

käre värld jag är jättesnål när det kommer till mobilgrejer

betalar fortfarande av telefonen
och betalar den kvartalsvis,så är inte sådär jättefarligt. men ja, det var under en period jag ringde mamma massor pga behövde detför att inte gå sönder


   
SvaraCitera