Aviseringar
Rensa alla

Kränkande reklam


Ämnesstartare

Untouchable:
Man ska inte bestjäla en människas rätt till sin egen upplevelse av en situation när det gäller en kränkningar. Jag kan inte bestämma vad en annan människa får lov eller inte får lov att uppleva som kränkande.

Jag håller med dig där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Untouchable:
Man ska inte bestjäla en människas rätt till sin egen upplevelse av en situation när det gäller en kränkningar. Jag kan inte bestämma vad en annan människa får lov eller inte får lov att uppleva som kränkande.

Det är detta jag menar. När man försöker påpeka detta så kallas det att man är för "pk" när man i själva verket bara inte är en douchebag. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: Det är detta jag menar.

Med andra ord: man ska kunna anmäla någon för allt. Om jag anser att det är kränkande att någon går runt med blåa skor, då ska jag kunna anmäla?
Om någon gör en TVreklam där man skämtar om Aristoteles, då kränker dom mig.Om någon skämtar om ateism, då kränker dom mig.
låter helt absurt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Det är detta jag menar. När man försöker påpeka detta så kallas det att man är för "pk" när man i själva verket bara inte är en douchebag. 

Använder någon utanför Flashback begreppet "pk"?

Patrick:

Med andra ord: man ska kunna anmäla någon för allt. Om jag anser att det är kränkande att någon går runt med blåa skor, då ska jag kunna anmäla?
Om någon gör en TVreklam där man skämtar om Aristoteles, då kränker dom mig.Om någon skämtar om ateism, då kränker dom mig.
låter helt absurt

Du menar att det förefaller vara lätt att utnyttja systemet eller tycker du det är absurt att den som känner sig kränkt ska ha rätt till sin upplevelse?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick:

Med andra ord: man ska kunna anmäla någon för allt. Om jag anser att det är kränkande att någon går runt med blåa skor, då ska jag kunna anmäla?
Om någon gör en TVreklam där man skämtar om Aristoteles, då kränker dom mig.Om någon skämtar om ateism, då kränker dom mig.
låter helt absurt

nu överdriver du för ingen anledning överhuvudtaget. det du själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Untouchable: Du menar att det förefaller vara lätt att utnyttja systemet eller tycker du det är absurt att den som känner sig kränkt ska ha rätt till sin upplevelse?

Bådeoch.Är det ens juridiskt möjligt att börja ställa folk inför rätta enbart på basis av deras upplevelser?

Alltså om någon säger att det är kränkande att bära blåa skor... då ska personen som sa det kunna bli dömd?

Det finns ett exempel i USA där kristna kände sig kränkta därför att deras religionsfrihet inskränktes.  De fick nämligen inte gå runt med en tröja med en viss text som demonstrerade avsky mot homosexuella.

I rättegången hänvisade de inte till yttrandefriheten. I stället hänvisade de till religionsfriheten. Och religionsfriheten innebär i regel mer friheter än vad yttrandefriheten innefattar i vissa länder - inklusive Sverige.

Ta exemplet med en muslim som var på praktik och sa att kvinnor var smutsiga och att han därför vägrade skaka hand med dem. Han fick aldrig jobbet. Han anmälde. Kommunen fick betala 60,000 kronor i skadestånd. Chefen fick en varning.

Tror du att utfallet varit detsamma om jag kom dit och sa: ''Hej, jo, jag tror på apartheids budskap, och jag vägrar skaka hand med mörkhyade för de är smutsiga.''

Eller om jag sa: ''Hej, jag är ateist, och alla homosexuella är smutsiga så jag vill inte skaka hand med dem''.

Tror du det? och vad är egentligen skillnaden?

Anura: nu överdriver du för ingen anledning överhuvudtaget. det du själv.

Fast det gör jag inte.

Det kanske finns filosofer som anser att de blir kränkt av om någon skämtar om Aristoteles. Reinfeldt kanske känner sig kränkt om någon gör en karikatyr i tidningen av honom. Någon kanske har humanism som trosuppfattning och blir kränkt om någon skämtar om en humanist.

Det är PRECIS samma sak. Det enda som skiljer är att religionen är finare, mer värd, än allt annat, och därför särbehandlas den.

Om jag kritiserar en Sverigedemokrats, eller en moderats trosuppfattning, eller en humanists trosuppfattning, tycker många inte att det är märkligt. Men kritiserar jag att någon tror på en osynlig kraft vars existens inte går att bevisa, då ''attackerar'' jag personen.

Religionen har fortfarande ett stort inflytande på samhället- på gott och ont. Den har en särställning. Det finns någon form av norm som säger att det är extra fult att skämta om just religion, eller att överhuvudtaget kritisera religion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
Den var ju tråkig. Det var kränkande.

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kränkande mot tidigare ica-reklamer!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låter kanske inte klokt men siffran ska inte spela någon roll. mät istället med måttband runt olika kroppsdelar eller ta före/efter bilder varje månad. Man vill ju helst se skillnad på sig själv, inte vågen. kom ihåg att muskler väger mer än fett 
https://unlimoffers.com/eco-slim-droppar-pris/


   
SvaraCitera