Aviseringar
Rensa alla

Kräva samtycke för religiös omskärelse?


Patrick: Min poäng var att det istället borde heta ''Trosomskärelse''

Jaha vad spelar det för roll?


   
SvaraCitera

Patrick:

En skillnad är dock att dop bara är en rituell handling. Omskärelse är en handling som har en fysisk påverkan på barnet. Att någon häller några droppar vatten på ditt huvud skapar inga komplikationer och det är inget fysiskt ingrepp.

är precis därför jag tycker att frågan om omskärelse är så mycket viktigare. 
Dop kan jag leva med att andra tvingar sina barn genomgå, men om jag får barn så ska hen inte döpas utan hellre att barnet bestämmer själv om hen känner att hen ville i högre åldern.


   
SvaraCitera

reben:
e väl bara att göra hnm en god gärning

kvinnlig omskärelse förekommer också, vilket inte kan ses som en god gärning på nåt sätt alls. 


   
SvaraCitera

dazed:

Jaha vad spelar det för roll?

Visst är du medveten om att omskärelse på barn som inte sker av medicinska skäl är ett fysiskt övergrepp? De strider mot Barns Mänskliga Rättigheter.

Fast det är inte HELT sant. Därför att det gäller inte religiösa människor. Religiösa människor står över de mänskliga rättigheterna i denna fråga. Dom får en exclusik rätt att begå övergrepp mot barn.

Antingen förbjuder man ALLA människor att begå övergrepp mot barn, eller tillåter man ALLA människor att begå övergrepp mot barn.

Jag föreslår: Inte en jävel ska få begå övergrepp mot barn. De troende kan köra upp sin tro och rätta sig efter att de inte har rätt att begå övergrepp mot barn bara för att deras tro säger det.


   
SvaraCitera

Sheriffen: Ja förbjud och låt pojken bestämma själv senare i livet

Könsstympning är könsstympning oavsett form


   
SvaraCitera
reben

shatter: kvinnlig omskärelse förekommer också, vilket inte kan ses som en god gärning på nåt sätt alls.

.... sa väl ingenting om att kvinnlig omskärelse skulle va 1 god gärning elr


   
SvaraCitera

Patrick: Visst är du medveten om att omskärelse på barn som inte sker av medicinska skäl är ett fysiskt övergrepp? De strider mot Barns Mänskliga Rättigheter.

Jag tänkte mer på vad det spelar för roll om man kallar det religiös omskärelse eller trosomskärelse eller vad fan du nu kallade det för?


   
SvaraCitera

dazed:

Jag tänkte mer på vad det spelar för roll om man kallar det religiös omskärelse eller trosomskärelse eller vad fan du nu kallade det för?

Religiösomskärelse: Du får begå ett övergrepp på ditt barn om du gör det av religiös tro.

Trosomskärelse: Du får begå övergrepp mot ditt barn oavsett om du gör det av tro, oavsett om den är religiös eller inte.

Skillnad: Trosomskärelse behöver inte ha något med religion att göra... 


   
SvaraCitera

Patrick:

Religiösomskärelse: Du får begå ett övergrepp på ditt barn om du gör det av religiös tro.

Trosomskärelse: Du får begå övergrepp mot ditt barn oavsett om du gör det av tro, oavsett om den är religiös eller inte.

Skillnad: Trosomskärelse behöver inte ha något med religion att göra... 

Vad fan dillar du om Patrick?


   
SvaraCitera

Sheriffen: Ja förbjud och låt pojken bestämma själv senare i livet


   
SvaraCitera

dazed:

Vad fan dillar du om Patrick?

Det jag säger är kort och gott att varför ska religiösa människor ha rätt att begå övergrepp mot sin barn medan andra människor inte har denna rätt?

Varför är inte trosuppfattningar som INTE är religiösa ett tillräckligt skäl för att begå ett övergrepp mot sitt barn?

Med övergrepp mot barn menar jag omskärelse av barn. För att det är per definition ett övergrepp som bryter mot barns rättigheter.


   
SvaraCitera

reben:

.... sa väl ingenting om att kvinnlig omskärelse skulle va 1 god gärning elr

nej, men alla har sånt stort fokus på pojkar. 


   
SvaraCitera
reben

shatter:

nej, men alla har sånt stort fokus på pojkar. 

tråden handlade ändå om pojkar

motiverade mitt svar
förstår inte vfr du citerade mig


   
SvaraCitera

BARN ÄR INGEN EGENDOM SÅ NEJ TYCKER FAN MAN KAN CHILLA MED DET. 

TYCKER DOCK ATT MAN SKA HATA ALLA FÖRÄLDRAR SOM GER BARN HÅL I ÖRAT SOM KNATTAR MER, DE HAR JU INTE ENS EN RIKTIG ANLEDNING. 


   
SvaraCitera

sicce: Förutsatt att, att pojken inte har påtryckningar från föräldrar/kultur/miljö osv.

Finns det någon som inte påverkas, minsta lilla, av någon av dessa som du nämner?


   
SvaraCitera