Aviseringar
Rensa alla

krånglande linuxinstallation


Ämnesstartare

mörknäs:

med debianskivan så kommer jag inte så långt, verkar det som.

Kör du en netinstall eller dvd med hela disten på? För på en netinstall möts du av en liten debian-logga i textbaserat läge.

mörknäs:

"VIA S3G UniChrome Pro 128 MB" som grafikkort.

Aldrig hört talas om, ska kolla lite på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Kör du en netinstall eller dvd med hela disten på? För på en netinstall möts du av en liten debian-logga i textbaserat läge.

fail, fedora 10 syftade jag på. fast debian är väl kanske värt ett försök det också. känns som slöseri med cd-skivor att bränna ut en till när två stycken möts av samma fel oberoende av varandra, dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

la1703

http://www.ubuntuhcl.org/browse/product+fujitsu-amilo-la1703?id=765
Den ska funka, Men det kan mycke väl vara grafikkretsen som krånglar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

fail, fedora 10 syftade jag på. fast debian är väl kanske värt ett försök det också. känns som slöseri med cd-skivor att bränna ut en till när två stycken möts av samma fel oberoende av varandra, dock.

Jag tror att debian är ett säkrare kort än fedora och ubuntu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Jag tror att debian är ett säkrare kort än fedora och ubuntu.

men hur är det med användarvänligheten? personen som ska använda det, visserligen bara till rätt basic grejer, har väldigt dålig koll på datorer överhuvudtaget. vilket visserligen är en god förutsättning för att lära sig ett nytt system, men det är inte som om jag heller har någon direkt koll på linux. jag är mest trött på xp efter att ha installerat om det 2000 gånger på samma dator.

aristoteles:

Den ska funka, Men det kan mycke väl vara grafikkretsen som krånglar.

jag hittade något sorts felsäkert läge på ubuntuinstallationen. ska se om det funkar som det ska även längre fram under installationen.


   
SvaraCitera

mörknäs:

debian 10

Ge mig


   
SvaraCitera

mörknäs:

fedora 10

såg jag nu :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

men hur är det med användarvänligheten?

Ja, är det så att personen inte kan använda google så kan det vara svårt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Ja, är det så att personen inte kan använda google så kan det vara svårt.

vi pratar om någon som är över 50 och jättefascinerad av youtube. samt, rätt risig på engelska, så att gå in och pilla i terminalen när något beter sig knepigt är väl inte riktigt ett alternativ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

jag hittade något sorts felsäkert läge på ubuntuinstallationen. ska se om det funkar som det ska även längre fram under installationen.

Ändra grafikdrivern till VESA så ska du se att det fungerar. Unichrome har rätt dåligt rykte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Ändra grafikdrivern till VESA så ska du se att det fungerar. Unichrome har rätt dåligt rykte.

hur gör jag detta när installationen sen blir klar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

hur gör jag detta när installationen sen blir klar?

Skriv

#nano /etc/X11/xorg.conf

Leta upp Driver under Device, ändra sedan det som står på samma rad till VESA.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Leta upp Driver under Device, ändra sedan det som står på samma rad till VESA.

Kan vara värt att notera att det finns flera olika device; se till att ändra rätt device, dvs. inte tangentbordet eller musen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Leta upp Driver under Device, ändra sedan det som står på samma rad till VESA.

det var redan angivet, eller ja, "vesa" i gemener. jag tycker att upplösningen känns väldigt märklig dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

det var redan angivet, eller ja, "vesa" i gemener. jag tycker att upplösningen känns väldigt märklig dock.

Det kan du också ställa in i samma fil, dock borde Ubuntu ha något grafiskt verktyg för det. Sådant kan jag dock inget om, eftersom jag föredrar att sitta och fula mig i terminalen.


   
SvaraCitera