Aviseringar
Rensa alla

Krashad hårddisk, WHAT TO DO!?


Ämnesstartare

Min externa hårddisk flög i golvet, men landade mjukt på en ullig matta. Den går att sätta på men det surrar och piper. Jag får heller inte fram något på datorn.

Googlat massor på vad jag kan göra och vilka program som kan hjälpa. Men de flesta andra trådar är flera år gamla. Det borde ju finnas "nya" sätt nu.
Så hjäääälp!
Beskriv gärna så enkelt som möjligt.


   
Citera
Ämnesstartare

SPASMERSANDRA:

Beskriv gärna så enkelt som möjligt.

Sorry men du har haft sönder den.

Om den innehöll viktig data som du av någon oförklarlig anledning inte har en backup på så får du nog överlåta den till någon som kan ta sig an att återskapa datan. En sådan procedur kan bli kostsam dock.

Om din disk är mekaniskt skadad så finns nog inte mjukvaror som hjäper dig.


   
SvaraCitera

Gå och få den undersökt.

Problemet med sånt här är att om du går och får den undersökt via din garanti (om du tex, köpt på elgiganten) så skickar de iväg hårddisken till tillverkaren, eftersom det är ganska vanligt att garantin bryts så fort någon annan än de bryter chassit. Dock är det mer lönsamt för tillverkaren att du köper en ny hårddisk snarare än att de lagar den så det är inte säkert att du får tillbaka en lagad hårddisk. Eller ens får tillbaka den överhuvudtaget.

Så om man känner sig särdeles pessimistisk skulle man kunna säga att du står inför en eventuell lose lose situation [surprised]

MEN! Hoppas det löser sig [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPASMERSANDRA:

Så hjäääälp!

Om du inte hade superduperviktiga grejer på den så är det nog bara att glömma. Att lämna in det till snubbar som lagar och återställer är jäkligt dyrt.

Det bästa är att lära sig av läxan och börja ta backup på viktiga grejer.

Miceparade:

lose lose situation

"If you loose - don't loose the lesson."


   
SvaraCitera

Myksa:

snubbar som lagar och återställer är jäkligt dyrt.

Att laga hårdvaran kan gå på en tusing eller två, om man är beredd att bryta garantin. Men att extrahera informationen från en hårddisk vars hårdvarufel är för specifikt för att laga av andra än tillverkaren, är sjukt dyrt. Flera hundra kronor per gigabyte. Helt sjukt :C

Myksa:

"If you loose - don't loose the lesson."

[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Att laga hårdvaran kan gå på en tusing eller två

Alltså det där är ju snubbar i lab som skruvar isär och byter ut delar. Är det verkligen inte dyrare än sådär?
Vanliga är ju att läsararmen pajar och eventuellt slår i skivan. Om de byter armen lär det ju vara jäkligt dyrt...

Miceparade:

Men att extrahera informationen från en hårddisk vars hårdvarufel är för specifikt för att laga av andra än tillverkaren, är sjukt dyrt. Flera hundra kronor per gigabyte. Helt sjukt :C

Om bara armen är paj borde man kunna spara allt själv. Men så trevliga fel kanske inte existerar..?


   
SvaraCitera

Myksa:

Är det verkligen inte dyrare än sådär?

Kan iofs bara tala utefter egen erfarenhet, men det var beskrivningen jag fick. Givetvis beror det på vilket felet är men...

Myksa:

[...]så trevliga fel kanske inte existerar..?

Det kan ju hända att det ofta är så dyrt att laga hårdvaran att man helst låter bli och att det är därför man råds att köpa en ny istället. Det återstående alternativet då är ju att extrahera datan. Men summorna blir då ofta dubbelsiffriga, före kommat :C


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

:C

I stort sett alla råkar ut för en hårddiskkrash - och det är då man lär sig att ta backup. Fact of life. [smile]


   
SvaraCitera

Myksa:

och det är då man lär sig att ta backup.

Hah!
+1 [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns inte så mycket att göra.. Lämnar du in den och betalar fett mycket pengar, så finns det en chans att dom kan få fram lite data.. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för svaren.. Lämnade in den imorse och jag betalar gärna för priset. Hade viktiga dokument och skit. Imorgon blir det till att åka in till stan och köpa en ny!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPASMERSANDRA:

Hade viktiga dokument och skit. Imorgon blir det till att åka in till stan och köpa en ny!

Berätta gärna hur mycket det kostade, det kan vara bra för andra att veta utifall =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Yes, gör det när jag har fått tillbaka den [bigcheers]. Men ha sa på ungefär 1500-2000.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPASMERSANDRA:

Men ha sa på ungefär 1500-2000.

Ok det var ju billigt om det stämmer och funkar bra^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Ok det var ju billigt om det stämmer och funkar bra^^

Ja =). Har i vilket fall som helst lärt mig att jag alltid ska ta back-up i fortsättningen 😉


   
SvaraCitera