Aviseringar
Rensa alla

Kravaller och upplopp i Londons förorter


Ämnesstartare

herre [surprised]


   
SvaraCitera

8 av 12 är svarta och en verkar vara arab. Basker killen verkar vara vänsterextremist. De brukar flockas kring allt som har med att kasta sten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Muppigt att påstå att kravallerna beror på mångkultur. Såna här kravaller uppstår ju överallt runt om i världen som svar på mord och övervåld från statsmakten. Det är inte heller något modernt fenomen, utan utan något du kan hitta genom historien så länge polis, militär eller nån annan form av statlig våldsapparat har existerat. Våld från toppen föder våld på botten och har alltid gjort det.

Flera av upploppen de senaste åren i Rosengård har t.ex. grundat sig i våldsamma gripanden och insatser från polisen. Egypten, Syrien, Libyen och många av de revolutioner och uppror vi sett under våren och sommaren har polisvåldet och statlig repression haft en stor roll i att provocera fram.

I Grekland skedde samma sak för några år sedan när polisen där avrättade en 15åring. Runt de kravallerna började filmen The Potentiality of Storming Heaven att cirkulera; en film som sätter mordet (och det våldsamma svaret på det) i en social kontext, och pekar på att det inte bara handlar om en enskild händelse utan om en knytnäve som i flera år knutits i fickan och tillslut lyfts upp i det öppna när de grekiska arbetarungdomarna fått nog.

Film​​en jag pratar om (för de som vill se)

Det är ingen slump att dessa kravaller bryter ut just nu i Storbritannien. Klasskonflikterna i det brittiska samhället har hårdnat rejält de senaste krisåren med bl.a. höga nedskärningar, en stor och växande folkrörelse mot dessa, och flera stora studentkravaller som reaktion på försämringarna. Samma tendens till allt mer öppen klasskonflikt kan vi se i Grekland, Spanien, USA och många andra länder i världen där högern i krisens spår attackerat arbetares rättigheter och välfärd med nedskärningar medan de kraschande bankerna och andra kapitalistiska institutioner får miljarder i bailouts av staten.

Jag tror att vi om några år kommer att se en liknande utveckling här i Sverige med när krisen väl kommer hit på allvar, och högern här hemma kommer att attackera den svenska arbetarklassen på samma sätt. Det på senare år hårdnande samhällsklimatet har ju redan lett till våldsamma reaktioner i förorterna, och ockupationsvågen som för nåt år sedan svepte över landet kan nog ge ett visst hum om vad som komma skall. Klassfredens tid går mot sitt slut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

utan utan något du kan hitta genom historien så länge polis, militär eller nån annan form av statlig våldsapparat har existerat.

Och det kommer alltid behövas när kriminella likt han som blev skjuten existerar.

Rödingajäveln:

Våld från toppen föder våld på botten och har alltid gjort det.

Vem kom först, hönan eller ägget?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man märker ju tydligt vilka dom svarta som startat upploppen är ute efter.

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anledningen är snarare pga att det är så pass fattigt era jävla svinpälsar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sherre:

Man märker ju tydligt vilka dom svarta som startat upploppen är ute efter.

Jag har hört om dig, välkommen tillbaka, för utifrån det jag hört så borde jag varit den första som sagt det [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Jag har hört om dig, välkommen tillbaka, för utifrån det jag hört så borde jag varit den första som sagt det [love]

Haha, tack. Hur har du hört om mig? Fast vi ska nog inte gå för mycket OT.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sherre:

Haha, tack. Hur har du hört om mig?

via användare.


   
SvaraCitera

Enligt ett nyhetsflöde jag läser jagar en grupp etniska britter svarta ner för en gata. BBC bekräftar att boende jagar ligister. Härligt att se att folk slår tillbaka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[bigsmile] (förlåt)


   
SvaraCitera

Detta är klassiska raskravaller. När två eller fler etniska grupper delar samma område eller samma resurser leder det alltid till konflikt. De olika grupperna kommer kräva större delar av kakan än vad de andra grupperna vill ge dem.

I detta fall är det pengar. De svarta har fått ofantligt mycket pengar av de vita, främst för att de ska hålla sig lugna. Nu försvinner dessa pengar och de svarta vill ha tillbaka dem. Därför attackerar de samhället som representerar vita Svensons.

Detta är inte annorlunda än att väldigt många djur slåss om revir, stenåldersmänniskor slogs om grottor och jaktmarker och Amerikaner slåss i Irak. Vi lever i en ändlig värld med oändliga behov.


   
SvaraCitera

dom säger att han som blev skjuten inte sköt alls nu [rolleyes]


   
SvaraCitera

qazedctgb:

dom säger att han som blev skjuten inte sköt alls nu

Det var helt klart vapen inblandade. Förövarna hade vapen med sig. Huruvida förövarna avfyrade eller inte är irrelevant. ROE är att polisen får avfyra ifall det råder stor risk för att någon ska bli allvarligt skadad. De måste inte vänta på att bli skjutna först. De kan skjuta i preventivt syfte. Konstigt vore det annars om de var tvungna att vänta på att någon ska dö för att göra något de troligtvis måste göra ändå.

I eldstrid dödas de som befinner sig i närheten. Skott flyger runt och studsar.


   
SvaraCitera

En van till mig var med pa telefonintervju pa nyheterna pa svt ikvall. Det ar helt sjukt att det gatt sahar langt nu, och ironiskt for de som "protesterar" ar ungdomar i omraden som ar fattigare i London, och de anser sig straffa de rika... men i verkligheten sa sliter de sonder sina grannars arbetsplatser, bilar och bostader. Hur straffar det de rika?!

Som tur ar ar inte min stadsdel paverkad alls an sa lange.


   
SvaraCitera