Aviseringar
Rensa alla

Kriminalitet


Ämnesstartare

Vems fel tycker ni det är att barn och ungdomar blir kriminella? Vad tycker ni om de som hamnar i kriminella umgänge?


   
Citera

Tycker det är både föräldrars men även barnet självs fel.


   
SvaraCitera

Aventador: Vems fel tycker ni det är att barn och ungdomar blir kriminella?

1) Samhällets
2) Föräldrars
3) Gänggruppens
4) Barnets

I den ordningen, d.v.s. ingen är helt utan ansvar, men jag tycker att det finns en skala.


   
SvaraCitera

Ingens fel, men allas ansvar.


   
SvaraCitera

Aventador: Vad tycker ni om de som hamnar i kriminella umgänge?

Inte bra, de har hamnat på fel bana som inte kommer sluta bra. De behöver komma på rätt spår igen. 


   
SvaraCitera

Finns gener också som kan vara riskfaktorer till att man blir kriminell. 


   
SvaraCitera

Deras umgänge, deras familjesituation och deras mående


   
SvaraCitera

Jag ska ta mig en funderare och återkomma med svar - svår fråga det där. 


   
SvaraCitera

Jag brukar inte föredra att peka ut någon som helt är skyldig eftersom att allt som påverkar har ett ansvar.


   
SvaraCitera

Jag som personligen växt upp i ett "utanförskapsområde" måste hävda att det individuella ansvaret samt ansvaret från föräldrarna är viktigast.


   
SvaraCitera

För man är alltid ute med sina polare då om en del gör dumma grejer så börjar allihopa göra saker tillsammans, sen samhällets hat mot poliser.


   
SvaraCitera

Snacka.org: I den ordningen, d.v.s. ingen är helt utan ansvar, men jag tycker att det finns en skala.

Så det är mer samhällets fel än föräldrarnas? Är du möjligtvis vänster?


   
SvaraCitera

jessijess: Så det är mer samhällets fel än föräldrarnas? Är du möjligtvis vänster?

Och vem har skapat föräldrarna sådana som de är? Samhället. Föräldrar kan inte styra allt barnet gör, de är inte där 24/7. Barnen påverkas av andra barn, skolmiljön, tv, reklam, musik o.s.v. 

Jag är varken vänster eller höger, jag är både vänster och höger. 


   
SvaraCitera

Snacka.org:

Och vem har skapat föräldrarna sådana som de är? Samhället. Föräldrar kan inte styra allt barnet gör, de är inte där 24/7. Barnen påverkas av andra barn, skolmiljön, tv, reklam, musik o.s.v. 

Jag är varken vänster eller höger, jag är både vänster och höger. 

Det där resonemanget kan dra hur långt som helst. T.ex. att förintelsen var "samhällets" fel eftersom det var synd om Hitler som hade det svårt hemma med en våldsam far, han var under en tid hemlös och blev nekad sin dröm att studera konst. Jag förstår att du menar väl med att vilja se strukturer och komplexiteten av alla bidragande faktorer men i praktiken så blir det som att du lyfter ansvaret från förövaren och lägger det på något vagt definierat abstrakt överhängande väsen i form av "samhället".


   
SvaraCitera

jessijess: Det där resonemanget kan dra hur långt som helst. T.ex. att förintelsen var "samhällets" fel eftersom det var synd om Hitler som hade det svårt hemma med en våldsam far, han var under en tid hemlös och blev nekad sin dröm att studera konst. Jag förstår att du menar väl med att vilja se strukturer och komplexiteten av alla bidragande faktorer men i praktiken så blir det som att du lyfter ansvaret från förövaren och lägger det på något vagt definierat abstrakt överhängande väsen i form av "samhället".

Observera att det jag skrev handlade om vad som bidrar till att unga blir kriminella. Vad de sedan gör som kriminella är deras personliga ansvar, tycker jag. Sen så skrev jag det där om omyndiga personer, myndiga har ett fullt ansvar för sina handlingar.


   
SvaraCitera