Aviseringar
Rensa alla

Kriminlitet, vems problem?


Beror på vilken sorts brott det är vi talar om, givetvis. Men lite grovt är det delvis ett klassproblem, delvis ett kulturellt problem (och nej, jag syftar inte på kultur i etnisk mening).

Det första är rätt självklart: tillhör man en socioekonomiskt utsatt grupp i samhället, där utbildning inte står högt i kurs och där man har enormt svårt att ta sig in på arbetsmarknaden, så ligger det förstås nära till hands att bli kriminell för att försörja sig. Många som har invandrat hit på senare år saknar utbildning (i flera fall den mest grundläggande...) och tyvärr riskerar de att bli en del av en växande underklass. Det går inte att blunda för, men det är såklart inte för att de är av den ena eller andra etniciteten som det blir såhär. Här vilar ansvaret på hela samhället.

Det andra är det inte lika många som pratar om: det finns en kriminell kultur i Sverige, vilken troligen har växt en del på senare år (tänker t.ex. på gängbrottsligheten, som verkar ha blivit vanligare...) där kriminalitet skönmålas eller på annat sätt görs attraktiv. För en annan sak som inte går att blunda för är att nästan alla av dem som blir kriminella garanterat har kunnat välja en annan bana i livet: de har erbjudits en skolgång (i socioekonomiskt utsatta områden måhända bristfällig, men en skolgång likväl), dem som misslyckades i grundskolan har haft möjligheten att läsa upp sina betyg etc. etc. Ändå väljer de den den kriminella banan, av i grunden kulturella skäl - val som inga andra än de själva ansvarar för. Så det är fel eller rent ut sagt korkat att bara prata om strukturer hela tiden, det är inte bara där problemet ligger...

Sen beror det som sagt på vilka brott det är vi talar om. Våldsbrott och sexuella brott är ju något helt annat än rån och skattefiffel...


   
SvaraCitera

lurifax69:

Lita inte på aftonbladet. sossarnas blad.

Statistiken är från BRÅ.


   
SvaraCitera

lol det är väl mest de fattigas problem


   
SvaraCitera

Oj, läste fel Ledsen kan inte uttala mig om "kriminlitet", vet inte vad det är


   
SvaraCitera
Lyra
 Lyra

utan lagar ingen kriminalitet, anarchism 4 lyfe 


   
SvaraCitera

SvenskWithAttitude:
SD S C MP M FP KD V...

du menar att det endast är politikernas problem? 


   
SvaraCitera

Lyra:
utan lagar ingen kriminalitet, anarchism 4 lyfe 

haha så det är definitionen av kriminalitet som är problemet och inte handlingen i sig, that's up there i retardation alltså Galen


   
SvaraCitera

storablodådrerpumpade: Om man blint tar 10 svenskar och 10 invandrare i Sverige, vilken grupp skulle utföra flest kriminella handlingar? Jag tror invandrarna? Har jag fel?

Både ja och nej (handlar ju inte om du faktiskt har rätt eller fel, utan snarare om andra tycker att du har rätt eller fel). Har svårt att se detta som en simpel svart-vit fråga - du säger att man tar blint - det kan innebära att du lyckas ta alla 10 invandrare från kriminella områden medans du lyckas ta alla 10 svenskar från områden med väldigt låg kriminalitet - eller vice versa.

Sedan som det redan nämnts beror det på vilken sorts brott - om det nu spelar någon roll.

Något jag dock får en allmän uppfattning om av dom flesta är att eftersom brottsligheten ökat i takt med att invandringen gjort det, så är det lätt att skylla på invandringen. Det är nog det lättaste att skylla på. Att tänka sig det jag skrev - att allt fler kriminella får nys om vilket paradis för brottslingar sverige är och då kommer hit och (eller redan finns här) och börjar begå brott - är något som verkar vara väldigt långsökt.

Det är lättare att skylla på invandringen. Dessutom verkar det som sagt vara väldigt "inne" att.... ja... "våga" skylla på invandringen. Man är "cool" för att man "vågar" skilja sig från majoriteten och sätta sig emot invandring och invandrare på olika extrema nivåer.

Jag låter det vara osagt vem som står för röran med att polisen klarar upp så få brott, om det är politikerna, poliserna själva, vädret, flygande kor eller annat. Jag står dock bestämt fast vid att nej, det är inte invandringens fel. Om rent teoretiskt "lyfter ut" alla invandrare ur samhället rakt av, så hade vi sett en annan typ av brott.

Så på din fråga om du har fel: Ja, jag tycker att du har fel. Svenskar begår brott, invandrare också. Dock olika typer av brott. Om det sedan är "bättre" med bedrägeribrott mot exempelvis försäkringskassan eller annat än säg gängrelaterade skjutningar är ju sedan en annan diskussion.

Hjärta


   
SvaraCitera

storablodådrerpumpade: Om man blint tar 10 svenskar och 10 invandrare i Sverige, vilken grupp skulle utföra flest kriminella handlingar? Jag tror invandrarna? Har jag fel?

Nej, du har helt rätt. Den som säger något annat ljuger alternativt är djupt okunnig. 

Invandrare i stort är överrepresenterade i brottsstatistiken vad gäller samtliga brott. Framförallt när det gäller grupper från Afrika och Mellanöstern och framförallt när det gäller vålds- och sexualbrott. 

 


   
SvaraCitera