Aviseringar
Rensa alla

Krisen är deras, lösningen är vi!


Ämnesstartare

Igår hölls de största löntagardemonstrationerna i Frankrike på över 20 år. Över en miljon fransmän var ute på gatorna i 150 olika demonstrationer, och en generalstrejk, stödd av 70% av befolkningen genomfördes. Lärare, brevbärare, sjukhuspersonal, handelsanställda och anställda inom bilindustrin tågade ihop under en endagarsstrejk,

Washington Post rapporterar om hela 2,7 miljoner fransmän som tog till gatorna under parollen "Krisen är deras, lösningen är vi!".
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/03/28/AR2006032800272....

I Sverige är det bara Aftonbladet som uppmärksammar protesterna med en liten artikel. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4293840.ab

Medan i USA har CNN haft liveuppdateringar från Frankrike under hela dagen.

GP har en mer uttömande artikel men mycket mer än så är det inte. http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=473350
Det är som man säger "The revolution will not be televised".

Det vi ser i Grekland, Frankrike, Litauen, Lettland, Island ja över hela världen är en början på något nytt. En bred kritik mot kapitalismen och dess enorma inverkan på vanligt folks liv. En kris som dessa rika kapitalister skapat på egen hand men det är vi vanliga arbetare som drabbas hårdast av. Folk över hela världen förlorar sina jobb, liv går i spillror. I Sverige gör Alliansen exakt ingenting för att hjälpa oss vanligt folk. Man hoppas att det hela blåser över och sitter still i båten och skyller på någon annan och gör ingenting för att mildra effekterna för vanligt folk. Det är dags att vi folket säger att nog är nog, vi ska inte betala för deras kris!

Krisen är deras, lösningen är vi!


   
Citera

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Nej.

Du tycker alltså det är rätt att vanligt arbetande folk ska betala den kris som skapats av rika kapitalister i främst USA? Varför ska vi betala med arbetslöshet och liv i spillror? Detta faktum går inte förneka.


   
SvaraCitera

asdor:

Detta faktum går inte förneka.

Jo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Jo.

Bra argument! Faktum är ju att det inte finns några argument för er liberaler varför arbetarklassen ska betala kapitalets kris.


   
SvaraCitera

asdor:

Bra argument! Faktum är ju att det inte finns några argument för er liberaler varför arbetarklassen ska betala kapitalets kris.

Det tycker vi inte heller.

Och för övrigt är klasser ungefär som raser: korkade grupperingar som bara syftar till att vända människor mot varandra.


   
SvaraCitera

Önskar er lycka till där ute.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Det tycker vi inte heller.

Men det är vad som händer.

iddqd:

Och för övrigt är klasser ungefär som raser: korkade grupperingar som bara syftar till att vända människor mot varandra.

Jag håller med, därför jag eftersträvar ett klasslöst samhälle.


   
SvaraCitera

USAs nyhetskanaler som annars brukar vara så jävla vinklade. [zzz] Nu duger de alltså? När de tar upp en attentionwhore-demonstration av det sorgligt gnälliga folket i Frankrike. Usch och fy för det landet! Europas skam...


   
SvaraCitera

iddqd:

Och för övrigt är klasser ungefär som raser: korkade grupperingar som bara syftar till att vända människor mot varandra.

Bra skrivet [y]
Det bästa vore ju ändå om man bara kan acceptera att alla faktiskt inte är lika driftiga som Bill Gates. Då skulle de här påhittade klassmotsättningarna upphöra.


   
SvaraCitera

asdor:

Men det är vad som händer.

Det beror vilka du menar med kapitalisterna och arbetarna. Om du menar vad jag tror så har du fel.

asdor:

Jag håller med, därför jag eftersträvar ett klasslöst samhälle.

Nu missförstod du mig, antagligen med flit.

Blade Runner:

Det bästa vore ju ändå om man bara kan acceptera att alla faktiskt inte är lika driftiga som Bill Gates. Då skulle de här påhittade klassmotsättningarna upphöra.

Ja, antagligen. Sen så måste man ju inte bara vara driftig, man måste även vara intelligent, kreativ och ha lite tur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Det beror vilka du menar med kapitalisterna och arbetarna. Om du menar vad jag tror så har du fel.

Rika kapitalister orsakade denna kris. På grund av ett ökat utsugande av arbetarklassen så att konsumtionen i USA har varit tvungen att upprätthållas med lån från banker istället för ett ökande av reallönerna för arbetarklassen. En bubbla byggde man upp som var menad att spricka.
Nu är det arbetarklassen som betalar priset för denna bubbla.

iddqd:

Nu missförstod du mig, antagligen med flit.

Nej jag håller med om att dela upp samhället i två olika klasser som kapitalismen gör är något som ska motverkas.


   
SvaraCitera

asdor:

Rika kapitalister orsakade denna kris. På grund av ett ökat utsugande av arbetarklassen så att konsumtionen i USA har varit tvungen att upprätthållas med lån från banker istället för ett ökande av reallönerna för arbetarklassen. En bubbla byggde man upp som var menad att spricka.

Nej, det var regleringarna av marknaden som orsakade krisen.


   
SvaraCitera

iddqd:

Nej, det var regleringarna av marknaden som orsakade krisen.

Skitsnack. Men det förvånar mig inte att dogmatiker drar den slutsatsen, neo-klassiker och österikare utgår ju ifrån det totalt ogrundade axiomet att marknaden i sig är pefekt och felfri - och därur dras alltså ständiga slutsatser om att alla dessa brister måste bero på något externt, såsom psykologi, kulturmönster, politiska felbeslut, icke-pefekt konkurrens o.s.v. med andra ord det vi tillvardags kallar för "det mänskliga samhället" eller helt enkelt "verkligheten". Dessa befängda teorier skulle aldrig klara en vetenskaplig prövning.

Så det är klart att ni skyller på någon sk. "extern faktor" som ex. regleringar, för "marknaden i sig" (vad är det?) kan ju aldrig göra något fel. Men faktum är att CRA har existerat i årtionden och kräver inte att de lånebolag och banker som omfattas ska ge ut nonprime-lån, allra minst dåliga nonprime-lån.

Bush-regeringen var dessutom fientligt inställd till CRA och stödde de federala myndigheternas försök att minska CRA:s tillämpning under den period när bubblan fylldes som kraftigast.

Och faktum är att den stora massan av de värsta nonprime-lånen gavs av sådana aktörer (lånebolag och banker) som inte lyder under CRA; de utlånare som omfattades av CRA:s krav var alltså betydligt mindre benägna att ge felaktiga nonprime-lån än de långivare som inte omfattades av CRA.

Det hela handlade snarare om en övertro på den självreglerande fria marknaden och själva lånekarusellen har varit igång sedan länge (längre än CRA har existerat), den har framkommit somt ett sätt för kapitalisterna att göra större och större vinster. Istället för att höja reallönerna så har man istället låtit löntagarna låna de extra pengar som behövs för att upprätthålla sin konsumtion. Hela det moderna USA är byggt på krediter och skuldsättning, det är i mångt och mycket en låtsasekonomi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Nej, det var regleringarna av marknaden som orsakade krisen.

Skitsnack som sagt, det var avsaknad av regleringar och att marknaden växte förbi de dåvarande regleringarna.

I det stora hela handlar det om att arbetarnas reallöner inte ökade nog mycket och man var tvungen att upprätthålla konsumtionen i USA med lån istället. Men lönerna ökade aldrig i takt med att mer och mer pengar lånades ut. Till slut spricker det när alla pengar är ett enda stort luftslott. Utsugningen mellan kapitalist - arbetare var det som orsakade krisen i stort. Och för att kapitalisterna utnyttjar arbetarklassen mer än någonsin så kraschade hela systemet och det får de utsugda betala priset för. Låter jävligt vettigt.

Det finns ingen jävla osynlig hand som sköter marknaden, nyliberalismen är död och begravd.


   
SvaraCitera