Aviseringar
Rensa alla

Krisen


Ämnesstartare

Som ni säkert märkt så snackas det överallt om en ny kris. De flesta har väl tänkt att det bara är en övergående grej som händer borta i USA, ingenting som kommer drabba oss i någon större utsträckning.

Jag har själv först nu börjat inse vidden av det hela, det här är onekligen långt mycket större än 90-talskrisen och 1973-års OPEC-kris sammanslaget. Grejen är den att det vi står inför nu är inte bara en finanskris utan en serie kriser som dykt upp ungefär samtidigt: Finanskris, oljekris, matkris, klimatkris. Och det går liksom inte att hantera den ena krisen utan att förvärra den andra. Kontrar man oljekrisen genom att satsa på agrobränslen så förvärras matkrisen (som ensamt inneburit större omvälvningar än 1968-upproren, närmare bestämt enorma upplopp och ibland maktskiften i storstäder i inte mindre än 37 länder, d.v.s. en fjärdedel av världen. Men allt vi hör i lilla Sverige är att brödet blivit dyrare...), och att annektera oljeproducerande länder visade sig mer besvärligt än vad man kunde ana. Klimatkrisen kan inte ignoreras utan att det innebär översvämningar och därmed infektionssjukdomar o.s.v. och världen kan inte sluta använda fossila bränslen utan att det förstör tillväxten...

Kapitalet är just nu i chock, de stora ekonomerna, bankcheferna, politikerna o.s.v. avsvär sig nyliberalismen en efter en, nu senast har investmentbankerna Goldman Sachs och Morgan Stanley droppat nyliberalismen och gömt sig bakom Federal Reserve. Det händer mycket nu, nästan omöjligt att greppa.

Funderar på att börja prenumera på Financial Times och the Economist, i Sverige finns det ju ingen som begriper ett smack. I Sverige så ropar ju liberalerna på mer marknadsekonomi, men så har vi ju världens kanske mest bokstavstroende nyliberaler också. Ingen tycks ö.h.t. se helheten.

Det kan förstås hända att det lugnar ner sig, tidigare trodde jag att det bara var en övergående grej och det kan det förstås också vara, men numera så tror jag inte det. Jag är ganska övertygad om att det kommer att bli mycket värre och tyvärr så är den radikala vänstern så hopplöst svag och oförmögen att intervenera, så vad fan kommer att hända? Fältet är helt öppet.

Jag ska i.a.f. studera.


   
Citera
Ämnesstartare

Vad innebär den här krisen?


   
SvaraCitera

Ja, det var rätt fail av alla bolagen som antagligen säger sig vara "liberala" och vill ha lägre skatter och mindre inflytande från staten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns bara ett sätt att lösa alla kriser på ett effektivt sätt.

Bättre populationskontroll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Bättre populationskontroll.

Enda tillfredsställande sättet för det är att höja folks levnadsstandard så de skaffar mindre barn. Vilket innebär problem i sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mr Hands:

Enda tillfredsställande sättet för det är att höja folks levnadsstandard så de skaffar mindre barn. Vilket innebär problem i sig.

Jag ser inte sambandet med högre levnadsstandard och färre barn, förklara.

Hursomhelst så löser det sig själv, människan kommer att förgifta och döda sig själv snart ändå.

Jag är ledsen för något offtopic svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mr Hands:

Vad innebär den här krisen?

Svårt att säga, men det är ingen schumpeteriansk kris av "creative destruction". Tror inte att kapitalet kan hantera den här krisen på ett produktivt sätt, den är för omfattande för det.

Jag tycker att utvecklingen är oerhört intressant och spännande, men jag vågar inte vara optimistiskt, det kan mycket väl gå helt åt skogen.

Ser att Arbetarmakt har en äldre (i det här sammanhanget när allt utvecklas så snabbt) text om finanskrisen på sin hemsida. Den kan vara intressant att kolla igenom, men den berör inte matkrisen, oljekrisen eller klimatkrisen ö.h.t. Mycket handlar om den ekonomiska relationen mellan USA och Kina.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Jag ser inte sambandet med högre levnadsstandard och färre barn, förklara.

I fattiga länder så måste man föda många barn så att de kan försörja en själv när man blir gammal, dödligheten är också stor så man måste föda flera för att man ska kunna vara säker på att ett tillräckligt antal överlever. I den rika västvärlden så snittar vi på en bra bit under 2 barn per familj, det är ju inte direkt fallet i fattiga länder.

Här producerar vi snarare för lite barn, numera så prioriterar unga människor så mycket annat att första barnet brukar födas väldigt sent in i livet. Vilket mycket beror på att unga människor i dag inte har någon ekonomisk stabilitet ö.h.t. Många dras med studier och diverse osäkra anställningar väldigt långt in i livet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Jag ser inte sambandet med högre levnadsstandard och färre barn, förklara.

Kanske inte ett DIREKT samband. Men det finns någon demografisk trappa som visar på hur barnalstrandet minskar i samband med utvecklingen. Minns inte vad den hette och minns den inte i detalj.

Men i Sverige så skaffar vi ju färre barn än vad som dör.

Man hamnar ju i ett extremt läge när folk är vana med att skaffa 10 ungar för att över hälften brukar dö. Sen när vaccin och sånt kommer så överlever alla barnen och då blir det åt helvete många. Men sen sjunker det efter en tid i samband med äldreomsorg och att folk lär sig att barnen överlever.

Nån som vet vad jag snackar om för teori? Minns inte den inte i detalj.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu börjar det viskas om att Swedbank kan vara illa ute och rent av riskera att gå omkull. Marknaden för bostadsobligationer bröt ihop igår och investerare flyr banken. Kollapsen smyger sig på...

Vi vet ju vilka som får betala för att rädda bankerna, det blir skattebetalarna precis som på 90-talet. Och inte fan kommer bankerna att betala tillbaka den här gången heller, de kommer att stjäla på precis som vanligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kapitalismen begår sakta men säkert självmord. [party] Tror dock det dröjer ett bra tag till innan folk inser att systemet inte håller...


   
SvaraCitera

Mr Hands:

Nån som vet vad jag snackar om för teori? Minns inte den inte i detalj.

fan jag googla men hitta inte det, men vet exakt vad du syftar på, dom hade det på svt24 nångång dom brukar ju ha massa seminarier och grejer kanske går och hitta därigenom men pallar inte leta atm..

ontopic hurra! då gäller det att få vapenlicencs asap och fixa en massa pistolas/gevär så man kan claima lite land och odla potatis [party](när det väl smäller)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu har jag inte läst länkarna på Engelska du gav mig KarlMarx och är inte riktigt införstådd i krisen än. Men jag ska läsa dom så snart jag känner att jag orkar läsa på engelska eftersom jag har svårt för det.

Men jag läste en krönika idag skriven av en person jag inte tänker nämna vid namn och han hävdade att det kan leda till en maktförskjutning från USA till Kina (tror han skrev Japan och Indien också men är inte säker). Om det nu stämmer, vad för konsekvenser kan det få för oss svenskar?

raoulduke:

ontopic hurra! då gäller det att få vapenlicencs asap och fixa en massa pistolas/gevär så man kan claima lite land och odla potatis

Eller cannabis. Bra bytesvara. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi har ändå inte mycket att förlora, jag välkomnar den moderna världens förfall, ska bli intressant att se [y] Vi skördar vad vi sått efter att ha blivit allt för många och levt allt för ohållbart.


   
SvaraCitera

Mr Hands:

Vad innebär den här krisen?

Lite svårt att veta, ekonomi är knappast en exakt vetenskap. Däremot känns det ganska troligt att banker, (hedge)fonder etc kommer att få skulden och därefter regleras mer.


   
SvaraCitera