Aviseringar
Rensa alla

Kristaller till radio scanner


Ämnesstartare

Hej på er! Har bestämt mig för attköpa en scanner för at lyssna på flygtrafik. flyget användet VHF/UHF frekvenser. Scannrarna jag tittat på säljes utan kristaller och jag undrar om det är någon av er som är bekant med dessa. Om jag vill ha en kristall som ska kunna få in 118,5000 Mhz kan den då endast förse mig med den frekvensen? Finns det kristaller som täcker t.ex. 118-125Mhz eller måste man ha olika kristaller för varje frekvens man vill ha?

J-P


   
Citera

Till vilket intresse vill du lyssna på flygtrafik?


   
SvaraCitera

Tjoge94:

Har bestämt mig för attköpa en scanner för at lyssna på flygtrafik

har ingen aning om vad det är du du frågar om men ville bara säga; fan vad häftigt [surprised]

http://www.liveatc.net/search/?icao=kj​fk
relevant länk (onlinestreams med flygtrafik)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är flygfanatiker xD. (enormt flygintresse) använder Flightradar24 där du kan se flygplan och informationen om dom live. Vill kunna följa ett plan under dess "final approach" live på karta och höra kommunikationen med ATC. Skriver sedan ner planets reg och annan info så spar man det. så om man går omkring på flygplattser kan jag säga det och det planet har jag sett där och där osv.


   
SvaraCitera

vart får man tag på kristaller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köffein:

har ingen aning om vad det är du du frågar om men ville bara säga; fan vad häftigt [surprised]

tack, men det är den sidan jag använder nu, men kvaliten på ljudet är rätt dålig då det är privata radio scanners som tar upp det och sedan sänder ut det på nätet xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman Jansson:

vart får man tag på kristaller?

köper från http://www.alfakom.se/info-htm/scanning-abc.htm

eller annan radio relaterad butik


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bestämmde mig för en Scanner utan kristaller. Blev en Handic 0080 med 400kanaler och ett brett band på 25-1300Mhz.[bigsmile]

IMG_5313.JPG


   
SvaraCitera

Men [shake]


   
SvaraCitera