Aviseringar
Rensa alla

kristen familj men inte jag


Ämnesstartare

Asså hela min släkt och familj är kristna, alla förutom jag. Just nu så vet bara mamma, pappa å min lillasyster om de. Men ingen i min släkt vet om de. Och mina fastrar, farmor å farfar tjatar på mig att ja ska gå på ungdomsmöten och sånt. Men ja vill ju inte sånt, ja vill hellre va ute med kompisar å sånt. Men om ja säger till min släkt att ja är okristen så kommer dom nog hata mig, för min släkt är typ överkristen.
De är så jobbigt att ja måste ljuga hela tiden om att ja ska på fest eller sova hos killen. För om mina föräldrar fick reda på de så ja, jag vet inte vad dom skulle göra med mig.

Så vad kan jag göra för att ja inte ska behöva ljuga hela tiden och ska ja säga till min släkt att ja är okristen el inte??


   
Citera
Åtta

Säg att du inte är kristen och gå ur kyrkan (om du inte redan gjort det). Om de av någon outgrundlig anledning skulle käbbla så är det bara att upplysa dem om att det råder religionsfrihet i det här landet, vilket gör att på samma sätt som de har rätt att dyrka sin gud så har du rätt att låta bli.


   
SvaraCitera

Säg att Ordförande Mao är den enda profet du följer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Säg att du inte är kristen och gå ur kyrkan (om du inte redan gjort det).

Nej de har jag inte gjort än men ja ska nog och jag hoppas att dom inte käbblar!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Rödingajävel:

Säg att Ordförande Mao är den enda profet du följer.

eh jaha å vem är de då?!


   
SvaraCitera

emmelina100:

eh jaha å vem är de då?!

Solens mittpunkt.


   
SvaraCitera

emmelina100:

Så vad kan jag göra för att ja inte ska behöva ljuga hela tiden och ska ja säga till min släkt att ja är okristen el inte??

Är det Svenska Kyrkan din släkt är med i eller en frikyrka?

Jag själv slutade tro på gud för snart ett år sedan och det tog mig tills för en månad sedan att våga berätta det för mamma.
Jag hade dock varit pingstvän vilket hon ogillade lite då hon är katolik men ännu värre var det att jag helt slutade tro på gud men hon verkar inte bry sig något nämnvärt om det nu som tur är.

Det är ditt liv och dina val, och just valet om att vara kristen eller ej kan inte din släkt eller familj fatta åt det, fattar de inte det får de ta och läsa bibeln på nytt och få vett i skallen och fatta att det är personligt beslut man tar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Solens mittpunkt.

ok då vet ja de


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om de tar avstånd från dig efter att du berättar det kan du säga att i så fall är dom inte själva kristna, eftersom bibeln aldrig uppmuntrar eller säger att icke-troende ska behandlas annorlunda än troende.


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Solens mittpunkt.

[love]


   
SvaraCitera

Blir arg när jag läser detta ;(
Hatar fan religon, dummast påhitt ever!
Förstår att det inte är lätt att komma ut med det när hela släkten är kristna :/ Men det är bättre ju fortarde det blir gjort antar jag 🙂

Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ta inte illa upp men din släkt är efterbliven. Var rebellisk och skit i vad de säger 😀


   
SvaraCitera

emmelina100:

Så vad kan jag göra för att ja inte ska behöva ljuga hela tiden och ska ja säga till min släkt att ja är okristen el inte??

Säg det till dem. Om din släkt verkligen är religiösa extremister kan dock det här (som du säkert själv tänkt på) leda till att du inte kan träffa dem. Fast det känns rätt otippat att något sånt skulle hända. I och för sig känner jag ju inte din släkt.

Men ja, riot gurrl, kör hårt, girl power för fan!! [party]


   
SvaraCitera

xsaosinx:

. Fast det känns rätt otippat att något sånt skulle hända.

Inte om de är Jehovas Vittnen! [censur]


   
SvaraCitera

Baader_Meinhof:

Inte om de är Jehovas Vittnen! [censur]

True dat! Men de känns som en klass för sig. Tråden borde ha hetat "jehovas vittnen-familj" och inte "kristen familj" i så fall. Fast vi får väl se vad TS säger. Uhhhhhhh, Jehovas Vittnen. Fan vad läskiga de är. [sad]


   
SvaraCitera

Jag är kristen och kan lätt säga att din familj verkar vara en aning traditionella. Palla bli så tjurig bara för att någon väljer en annan väg i livet, palla bli så arga på att man festar och liknande.

Vad man väljer att göra med sitt liv är upp till en själv.


   
SvaraCitera