Aviseringar
Rensa alla

Kristendom


Ämnesstartare

Asstriid:

Vad snackar du om? Man blir inte automatiskt kristen för att ens föräldrar och en själv är född i Sverige

Lol japp, måste vara döpt i kyrkan för att tekniskt sett räknas som Kristen. #DeusVult


   
SvaraCitera

Ja.


   
SvaraCitera

Asstriid:

Vad snackar du om? Man blir inte automatiskt kristen för att ens föräldrar och en själv är född i Sverige

jag har fått det när jag lyssnade på min religionslärare men sen hatade jag religion med


   
SvaraCitera

Du röstade på detta alternativ: Rösta blankt


SkeletonGirl:
Jag är döpt. En i min familj är inte döpt. Om det säger något. Är kristna och religiösa samma sak? 

har inget jag tror på. Jo, sommarvädret ser ut som en oljemålning. 

SkeletonGirl:

Aha... de har jag inte fattat Mycket glad

religiös.. tro på gud. Frågan var om man var kristen. Sen tro. Jag blev lite snurrig av alla ord.

Skåneärbäst skrev underligt. Man måste vara döpt för att vara med i religionen kristendom av vad jag förstått.

Om man väljer att Konfirmera sig, då går man vidare med sitt tidigare dop och man konfirmerar/verifierar heligt sin kristenhet och går med i/ansluter sig i religionen Kristendom.

Fast som jag förstått det så konfirmerar rejält många sig enbart bara pga gemenskap med vänner och att man får presenter av släktingar och man ser det som en rätt så självklar tradition, utan att tänka på vad det innebär, rätt sjukt.

Religion och trosuppfattning och allt det där är väldigt knepigt, det är så mycket och brett och allting behöver inte vara hugget i sten.
En människas tro är någonting subjektivt, men skulle det så vara att flera människor delar en väldigt liknande trosuppfattning så bildar de gärna ett sorts samfund, en gemenskap av likasinnade individer som de väljer att tillhöra och känner sig hemma hos, som en sorts familj som erbjuder stöd och som man känner sig säker att dela sina olika tankar och funderingar med.
     Man kan även ha liknande trosuppfattning som ett sådant samfund även om man inte är medlem i någon typ av etablerat samfund. Alltså ha liknande synsätt som exempelvis kristendomen, även om man inte vill vara anhängare.
     Man kan även ha helt egna tankar och trosuppfattning.
     Man kan även ha en sådan trosuppfattning som delvis eller helt består av samlade tankar ifrån olika religioner/trosuppfattningar.
Med mera... det är inte svart och vitt när det kommer till trosuppfattning. Människan är inte lika och därför har alla mer eller mindre olika tankar kring saker och ting här i världen.


   
SvaraCitera
evene

Ja men går aldrig till kyrkan


   
SvaraCitera

Skåneärbäst:

Kristna är i det landet du födds i t.ex är du född i sverige och dina föräldrar är födda här du är då kristen medans jag är född i Amerika men mina föräldrar är föda i muslimska länder

Klart att majoriteten som är födda i kristna länder är kristna men utifrån ditt svar definierar du kristna som "det landet du föds i t.ex Sverige". Om man är kristen tror man på att Jesus Kristus är Gud, medan t.ex muslimer tror att det finns bara en Gud, och Jesus Kristus är hans profet. 


   
SvaraCitera

Någon i min familj skulle skriva ett testamente och jag frågade om det hade med kyrkan och göra "nä det har med någon som dör" jaha tänkte jag. Då tänker jag på begravning och gå till kyrkan. 

^^.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du med Gud syftar på "något" eller "någon" som kickat i gång The Big Bang och att detta skulle vara Gud så köper jag Gudsfenomenet. Likaså att detta "element" skulle kickat igång livet på jorden och på övriga planeter i övriga universum köper jag också.

Likaså tror på "gott och ont". Däremot tror jag inte på religionen då den är skapad av människan. Däremot är jag fullt förvissad om ett "högre medvetande" men om det är direkt relaterat till Gud är en annan sak. Men att detta högre medvetande är relaterat till en religion... no no no...  Tumme ned

Vad som händer efter döden är bara någon ihopkokad mix av diverse religonsutövare som bara ser $$$$$$ i blicken. Detta gäller självklart alla s k religioner. Ingen nämnd och ingen glömd!  Arg

Btw, jag är född kristen och är både döpt och konfirmerad i svenska kyrkan. Svenska kyrkan - en av Sveriges största skogsägare och fastighetsägare.  Skeptisk


   
SvaraCitera
Smilen

Har trott men har slutat.

Jag har en liten tro fortfarande men jag jag är inte engagerad i det.


   
SvaraCitera

Aldrig trott på ett högre medvetande. 

Belial, Behemoth, Beelzebub, Asmodeus, Satanas, Lucifer. Hell Satan, archangelo!


   
SvaraCitera