Aviseringar
Rensa alla

kristendom och vetenskap


Ämnesstartare

går kristendomen och vetenskapen emot varandra? har sett en del som menar att kristna hycklar som använder det som vetenskapen har tagit fram t.ex. mediciner. vad finns det för argument för och emot att kristna tar del av vetenskapen och hur går det ihop?


   
Citera
Ämnesstartare

Kristendomen och vetenskap som den ser ut idag är inte kompatibelt med varandra, men de kan samexistera. Precis som att alla vetenskapsmän ska få kunna använda kyrkan så ska alla kristna få använda sjukhus.

Kärlek till alla, god jul!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Kristendomen och vetenskap som den ser ut idag är inte kompatibelt med varandra, men de kan samexistera.

Mjae. Det är ju funtade fundamentalister som inte är kompatibla med vetenskapen, på samma sätt som att fundamentalistiska vetenskapsmän inte förstår att andlighet inte behöver betyda att alla kristna tycker att jorden är platt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SVT sände ju nån dokumentär med Dawkins förut och där har jag för mig att dem sa att 10% av USA's naturvetare var religösa eller nåt sånt. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

SVT sände ju nån dokumentär med Dawkins förut och där har jag för mig att dem sa att 10% av USA's naturvetare var religösa eller nåt sånt. [shake]

Så få?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

SVT sände ju nån dokumentär med Dawkins förut och där har jag för mig att dem sa att 10% av USA's naturvetare var religösa eller nåt sånt.

Jämfört med typ 90% av icke naturvetarna ja? [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemen:

Så få?

Tror det.

Zwift:

Jämfört med typ 90% av icke naturvetarna ja? [rolleyes]

Det är sant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemen:

Det är ju funtade fundamentalister som inte är kompatibla med vetenskapen, på samma sätt som att fundamentalistiska vetenskapsmän inte förstår att andlighet inte behöver betyda att alla kristna tycker att jorden är platt.

Ja, kunde inte komma på ett bättre ord än kompatibel bara. Men det är ju inte så enkelt att hänga med i studierna om man är kristen, då nästan alla studier förutsätter att bibeln inte är en säker beviskälla, något som kristendomen för givet. Såvida man inte är en sån där tuff kristen som läser hela bibeln allegoriskt, men det är knappast den sortens kristna som TS syftar på.

dazed_and_confused:

SVT sände ju nån dokumentär med Dawkins förut och där har jag för mig att dem sa att 10% av USA's naturvetare var religösa eller nåt sånt. [shake]

Trodde verkligen att de var fler


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Kristendomen och vetenskap som den ser ut idag är inte kompatibelt med varandra, men de kan samexistera

på vilket sätt är de inte kompatibla?

dazed_and_confused:

Dawkins förut och där har jag för mig att dem sa att 10% av USA's naturvetare var religösa eller nåt sånt.

kan man se den nu? missat, älskar ju dawkins !


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

på vilket sätt är de inte kompatibla?

Mawns:

nästan alla studier förutsätter att bibeln inte är en säker beviskälla, något som kristendomen för givet.

+ att kristen kunskap förkastas och klankas ned på inom många vetenskapliga områden. Sen går ju "Gud skapade världen"-teorin helt emot den vetenskapliga synen på kunskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Sen går ju "Gud skapade världen"-teorin helt emot den vetenskapliga synen på kunskap.

Visst är det så, visst är det så! Den kunskap man söker i vetenskap är fundamentalt olik den man söker i religion. Religion har i grunden med moralkunskap att göra, eller med andra ord: kunskap om hur man bör leva sitt liv och vad man ska prioritera i detta. Sen kan en religiös ha diverse föreställningar om hur verkligheten bakom verkligheten ser ut, men det egentligen inget med kunskap att göra.


   
SvaraCitera
Vippen

Mawns:

Sen går ju "Gud skapade världen"-teorin helt emot den vetenskapliga synen på kunskap.

På vilket sätt då?
Kan du utveckla det där?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vippen:

På vilket sätt då?
Kan du utveckla det där?

Tja, efter att ha läst en termin vetenskapsteori från en filosofisk synvinkel så kan jag säga att det är väldigt svårt att tro på den kristna läran och samtidigt använda sig av de metoder som används i forskning. Det går ju, självklart, men kristendomen har genom historien använt helt andra metoder. Vetenskapliga insikter är ofta väldigt olika den kristna läran.

Att tro på gud och att vara vetenskapsman (eller kvinna) är inget problem alls. Att tro på bibeln och vara vetenskapsman är bara korkat.

Som exempel kan man ju främst ta arkeologi, paleontolig och historia


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

går kristendomen och vetenskapen emot varandra? har sett en del som menar att kristna hycklar som använder det som vetenskapen har tagit fram t.ex. mediciner. vad finns det för argument för och emot att kristna tar del av vetenskapen och hur går det ihop?

Kristenheten är hycklare som säger si följa Bibeln, men gör annat i sina handlingar.

Vetenskap är nog i sig bra, när de inte sitter i knäet på sina arbetsgivare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Sen går ju "Gud skapade världen"-teorin helt emot den vetenskapliga synen på kunskap.

Bibeln är en bok som skall tolkas, inte läsas som absoluta sanningar. Fundamentalister läser bibeln som absoluta sanningar. Ifall observationer av omvärlden strider mot en bibeltolkning är det enda rätta för en sann kristen att omtolka.


   
SvaraCitera