Aviseringar
Rensa alla

krönika om första världskriget, någon som kan hjälpa?!


Ämnesstartare

Hej hörni! I svenskan fick vi.en uppgift då vi skulle skriva en krönika om hur livet i skyttegravarna var. Detta innan vi börjat läsa om första världskriget. Jag har hittat mkt info på nätet osv men undrar lite över olika saker, vet att några här på um kan sin historia väl, och jag skulle bli mycket tacksam om nån skulle kunna ta sin tid att svara på mina frågor!

I min krönika skriver jag om en fransk ockuperad stad och hur en fransk kvinna som är journalist låtsas vara ett luder för att komma befällhavaren nära. Hon får honom i säng och inser att han inte är ett svin som hon trott. Han berättar för henne om hans liv på västfronten. 

under tiden han var på västfronten drabbades han av tyfus. Och det är här jag har fått lite problem, jag.kan inte hitta något om vad de gjorde åt det då, det ända jag hittat är hur det smittas, och att antibiotika botar det, men antibiotika fanns väl inte på den tiden?! 

jag undrar även om någon av er har koll på en fransk stad som ockuperades av tyskarna under 1916?

det kommer antaglien bli fler frågor. Men jag börjar med dessa till att börja med! Om du.kan hjälpa mig med detta blir jag väldigt tacksam! Puss och kram!


   
Citera
Ämnesstartare

Har en till föresten! Fanns det möjligheter för en soldat att omplaceras?


   
SvaraCitera
time
 time

Något som de använde med framgång mot tyfus var chloromycetin (bakterieskölj, typ).

Det fanns också vaccin men det var inte lättillgängligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Något som de använde med framgång mot tyfus var chloromycetin (bakterieskölj, typ).

Det fanns också vaccin men det var inte lättillgängligt.

Okej, tack så mycket!

Fast vaccinet utvecklades väll inte förens senare då tufusen slog mot Ryssland under deras inbördeskrig? Det är det jag hittat.


   
SvaraCitera

Lotus Elise: jag undrar även om någon av er har koll på en fransk stad som ockuperades av tyskarna under 1916?

Verdun.


   
SvaraCitera

http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_stora_kriget_%28TV-program%29

Den serien vore perfekt för dig att titta på. SVT sände den precis men finns tyvärr inte kvar på SVT play.

Man får följa privatpersoners livsöden och tankar under kriget utifrån deras dagböcker, allt från sjuksköterskorna, de ockuperade fransmännen, de stridande fransmännen, de stridande tyskarna, de stridande ryssarna o.s.v.


   
SvaraCitera
time
 time

Lotus Elise:

Okej, tack så mycket!

Fast vaccinet utvecklades väll inte förens senare då tufusen slog mot Ryssland under deras inbördeskrig? Det är det jag hittat.

Förlåt, har skrivit helt fel till dig nu. Här är ett bra citat:

During the WW1 period Sir William Osler was considered to be the world's leading authority on Typhoid Fever and the following extract on the contemporary diagnosis, treatment and management of typhoid is taken from Osler's famous textbook of medicine "The Principles and Practice of Medicine", Eighth Edition, Butterworth & Company, London and Appleton & Company, New York. 1916. Hydrotherapy, described in detail in the extract, was important in reducing the patient's temperature and could be lifesaving for the dread complication of hyperpyrexia (very high fever) as there was no specific treatment in those pre-antibiotic day

Hydroterapi var grejen, alltså. Kallt vatten!


   
SvaraCitera
time
 time

Här har du hela texten:  http://www.vlib.us/medical/osler.htm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Förlåt, har skrivit helt fel till dig nu. Här är ett bra citat:

During the WW1 period Sir William Osler was considered to be the world's leading authority on Typhoid Fever and the following extract on the contemporary diagnosis, treatment and management of typhoid is taken from Osler's famous textbook of medicine "The Principles and Practice of Medicine", Eighth Edition, Butterworth & Company, London and Appleton & Company, New York. 1916. Hydrotherapy, described in detail in the extract, was important in reducing the patient's temperature and could be lifesaving for the dread complication of hyperpyrexia (very high fever) as there was no specific treatment in those pre-antibiotic day

Hydroterapi var grejen, alltså. Kallt vatten!

time:
Här har du hela texten:  http://www.vlib.us/medical/osler.htm

Tack så mycket Time!


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera