Aviseringar
Rensa alla

Krönika på ca 300 ord. Är denna bra? Kan man lämna in en sån här?


Ämnesstartare

Detta kanske ligger i fel forum sak men iaf jag vill mest bara har lite kommentarer om en krönika jag skrev nu, tog inte alls lång tid så förväntar mig kritik, våg säg vad ni tycker. Helst ni som vet vad en krönika är då 🙂 har styckeindelning, syns bara inte här.

Att bli vuxen

Att bli vuxen handlar om att ta ansvar, ta hand om sig själv.
Ungdomar som har curlingföräldrar tror att livet är som de varit under deras uppväxt, men när det sedan kommer en ekonomisk kris så blir det kaos, för dem lärde sig inte ta hand om sånt när dem var yngre. För mig är det ingen vuxen. Att bilda en vuxen gör man i ganska ung ålder. Allt handlar om att lära sig, man lär sig bli något. Om ens föräldrar ger pengar hela tiden, ska man då tro att pengarna alltid kommer att rulla in oavsett arbetssituation.
Människors uppväxt och uppfostring påpverkar en hel del. Jag tycker att det är föräldrars ansvar att se till att sina barn blir vuxna. Får man ingen grund för det när man är ung så har man inte den största chansen att bli ’’vuxen’’.
Många gamlingar tror att vuxen har att göra med åldern så när dem ser folk i yngre tonåren ute klockan 9 på kvällen så är det fel. Deras kommentarer kan låta ’’småbarn får inte vara ute nu’’, för mig kan det tyckas vara motsattsen, kanske är det gamlingen som inte vuxit upp, att säga en sådan omogen kommentar visar ganska tydligt på vem som är vuxen och vem som inte är det.
Men varför är folk bättre bara för att dem är äldre, det tror ialla fall vissa. Alla har ju varit barn, men när just dem blivit ’’gamla’’ så är dem bättre än dem yngre. Dem tror sig veta mera och om inte så tror dem sig veta allt. Det låter rakt ut sagt patetiskt.
En gubbe i medelåldern gick ut grundskolan kom desvärre inte in på något gymnasium vilket tyder på att han omöjligt kan veta allt, påstår att han är bättre smartare och vet mer än alla andra.
Såhär tycker och tror dagens vuxna att ordet vuxen betyder men vi ungdomar vet bättre än så, vi vet att så länge man kan klara sig själv så är man på god väg att bli vuxen.


   
Citera

Det är en mer seriöst argumenterade text än vad krönikor brukar vara tror jag. Sedan ska man väl ha en liten halvlustig knorr på slutet. Iofs så kan jag vara lite skadad och tro att precis allt ska ha en rolig jävla knorr på slutet.


   
SvaraCitera

Kolla det fetstilta

SarAaaBengtsson:

Ungdomar som har curlingföräldrar tror att livet är som de varit under deras uppväxt,

Det* menar du nog här?

SarAaaBengtsson:

för dem lärde sig inte ta hand om sånt när dem var yngre

De och dem är jag urusel på men börjar lära mig (tror jag). Är ganska säker på att det är de på båda dem här.

SarAaaBengtsson:

Att bilda en vuxen gör man i ganska ung ålder

Bilda? Bli kanske? 🙂

SarAaaBengtsson:

Om ens föräldrar ger pengar hela tiden, ska man då tro att pengarna alltid kommer att rulla in oavsett arbetssituation.

? istället för . ??

SarAaaBengtsson:

Människors uppväxt och uppfostring påpverkar en hel del

påverkar*

SarAaaBengtsson:

Många gamlingar tror att vuxen har

Äldre* istället för gamlingar låter mycket bättre

SarAaaBengtsson:

för mig kan det tyckas vara motsattsen

motsatsen*

SarAaaBengtsson:

kanske är det gamlingen som inte vuxit upp

"den äldre" hellre än gamlingen

SarAaaBengtsson:

att säga en sådan omogen kommentar visar ganska tydligt på vem som är vuxen och vem som inte är det.

SarAaaBengtsson:

Såhär tycker och tror dagens vuxna att ordet vuxen betyder men vi ungdomar vet bättre än så

Nu skulle jag kunna börja argumentera mot dig på båda dessa ovanstående citeringar men jag låter bli 😉
Håller med dazed, det är mer argumenterande text än en krönika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för att ni la ner tid på att läsa den och för er kritik 🙂 Det är bara positivt att får höra vad ni tycker :)Är dock glad över att den är argumenterande för det var de den skulle enligt läraren, kanske inte såhär mycket visserligen.

ska fixa till den då 😀


   
SvaraCitera

SarAaaBengtsson:

Att bli vuxen

Jag vet inte på vilken nivå du skriver, men det finns en del stilistiska grepp du inte använt som brukar vara rätt utmärkande för just krönikor.


   
SvaraCitera