Aviseringar
Rensa alla

Kroppsideal?


Ämnesstartare

Kroppsideal

I dagens samhälle är det väldigt många som går runt och tänker på hur man ska ser ut i kroppsform och om man duger som man är eller om man måste ändra på sig för att passa in bland andra.
Nu om man ”ska passa in” så ska man ha en lagom stor rumpa och stora bröst och väldigt smala ben och armar ,Väldigt smal midja då revbenen ska synas och ha breda höfter.

Sånt är inte bra för både kropp och skäl folk hamnar i olika ätstörningar som kan leda till andra sjukdomar.
Folk ska inte behöva känna att man inte duger för andra och att dom inte ska känna att dom måste ändra på sig för att passa in i dagens samhälle.
Varje människa ska kunna känna att dom är fina på sitt sätt och vara stolt över sig själva för just den man är.
För att samhället ska ändra på detta så måste alla samarbeta och inse att man inte behöver ha en smal midja och smala ben och armar osv.
Men för att vi ska få bort detta ideal så måste alla och då menar jag alla hjälpa till på det bästa sättet annars får vi inte stopp på det.

Folk insjuknar i ätstörningar pga att folk ställer massa krav på varandra och då väljer folk att antagligen svälta sig själv för att dom vill bli smala och fina som dom andra och andra gör så att dom får bulimi för att dom vill väga lika mycket som dom andra.

Jag själv personligen tycker att det är väldigt dåligt att denna ideal finns för det finns folk som tar åt sig av det.
Jag själv kan säga att jag tar åt mig ganska mycket av det och det är inte så bra.
Men det är väldigt svårt att inte göra det för folk nu för tiden går runt och pratar om det väldigt mycket och det sprids överallt och det blir bara i mindre och mindre åldrar.
Det vissa folk behöver få in i sin hjärna är att om vi fortsätter som vi gör så kommer det inte att sluta bra.

Dom flesta i världen kommer ha någon form att en ätstörning och fler och fler behöver gå till en psykolog och och det kommer inte att finnas så många psykologer så det räcker åt alla. För man måste få hjälp om man kommer in i en ätstörning för att det inte ska gå så långt att man dör av det för att kroppen inte klarar av det.
För att folk får anorexia och bulimi så kan det inte behöva bero samhällets kroppsideal utan det kan även bero på att man inte har någon bra självkänsla eller självförtroende.

Visst det finns säkert folk som tycker tvärt emot än vad jag tycker och det är ju självklart för vi alla tycker ju olika och jag accepterar att vi alla tycker olika men jag tycker att det är ganska sjukt att folk kan tycka att samhällets kroppsideal är bra.
Man kan tycka att det bör förbjudas men det kommer nog inte hjälpa det lär ju fortsätta ändå och sen kan man nog inte göra det förbjudet heller.

”Kroppsideal är fel, kroppsideal är inte bra, kroppsideal gör saker värre om det går åt fel håll”

Vad tycker ni om dagens kroppsideal? 
Kommentera!! 


   
Citera

Det är helt sjukt.. Asså seriöst, VARFÖR kan inte dem stora ''elefanterna'' ta tag i det här..? Titta på alla VS modeller det går inte att förneka att visa av dem är underviktiga unga tjejer ser det här och antar att det är såhär man ska se ut. Nej mer ansvar från företagen enligt mig.. Man kommer tjäna pengar på lite ''fylligare'' kvinnor kanske inte första året men ge det tid, ni fattar.

Rörigt jag vet men vet ej hur jag ska formulera mig.. 

//M


   
SvaraCitera

Folk har väl i alla tider strävat efter att uppnå ett visst kroppsideal, och det har väldigt sällan varit hälsosamt. Knappast något som är begränsat till dagens samhälle. 

Människor är flockdjur som tillsammans når konsensus om vad som är bra eller inte, eller i det här fallet vad som är snyggt eller inte. Därmed skulle det vara nästintill omöjligt att stoppa de utan att inskränka människor friheter. 

Problemet är ju snarare att vissa tar till ohälsosamma metoder för att försöka uppnå dem. Jag tror att detta har djupare orsaker än att det är en direkt orsak av idealen. Jag tror snarare att det handlar om att individerna som gör detta mår dåligt och känner att de inte är accepterade. Det i sin tur är ett resultat av avsaknad av (ordentlig) gemenskap. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker att det är lite kul att läsa vad andra tycker om olika saker. 
Det är bra det ni skriver! 


   
SvaraCitera

Waow vad  ni tjejer är hjärntvättade. Ingen av oss boys har bett er att göra något, vi killar vill inte heller ha tjejer som är platta som en planka, det blir man inte tänd på. Man vill ha nåt man kan ta på, vad är grejen annars. Lite överviktig för tjejen vara, deras former ser bättre ut då.


   
SvaraCitera

Det enda osexiga är en människa som går runt och har ångest över hur dem ser ut.


   
SvaraCitera

Hatar dagens kroppsideal...

Jag vill att det ska vara som i Victorian era


   
SvaraCitera

lurifax69: Waow vad  ni tjejer är hjärntvättade. Ingen av oss boys har bett er att göra något, vi killar vill inte heller ha tjejer som är platta som en planka, det blir man inte tänd på. Man vill ha nåt man kan ta på, vad är grejen annars. Lite överviktig för tjejen vara, deras former ser bättre ut då.

Bra idé för att motverka "hjärntvättning": Skambelägg offren, fortsätt uppmuntra validering utifrån den manliga blicken och presentera ett nytt ideal som den generaliserade gruppen "killar" gillar.


   
SvaraCitera

Tycker att man ska få vara som man vill. Om man nu är smal och får höra att man är ett "anorexia barn" hur kul är det?


   
SvaraCitera

Nachac:

Bra idé för att motverka "hjärntvättning": Skambelägg offren, fortsätt uppmuntra validering utifrån den manliga blicken och presentera ett nytt ideal som den generaliserade gruppen "killar" gillar.

bra idé att kalla kvinnor för offer o försöka skydda dem mot realiteten att olika egenskaper är mer eller mindre fördelaktiga, som om de vore spädbarn.

självklart är det relevant att de kulturella ideal som råder över kvinnliga utseenden inte sällan stämmer ganska illa överens med, och är mer ohälsosamma än, vad män egentligen är ute efter (dvs den efterfrågan man i huvudsak är ute efter att möta). en sådan analys är ingen lösning på hela problemet men ett rimligt påpekande och nåt man bör tolerera att se i ett diskussionssammanhang.


   
SvaraCitera

thl*kt N.: bra idé att kalla kvinnor för offer o försöka skydda dem mot realiteten att olika egenskaper är mer eller mindre fördelaktiga, som om de vore spädbarn.

Absolut, för en rimlig, och inte alls illvillig tolkning av vad jag sade i relation till trådstarten är att kvinnor i allmänhet är offer. Det är också rimligt att tolka ordet på det mest banala vis man någonsin skulle kunna hitta på.

thl*kt N.: självklart är det relevant att de kulturella ideal som råder över kvinnliga utseenden inte sällan stämmer ganska illa överens med, och är mer ohälsosamma än, vad män egentligen är ute efter (dvs den efterfrågan man i huvudsak är ute efter att möta). en sådan analys är ingen lösning på hela problemet men ett rimligt påpekande och nåt man bör tolerera att se i ett diskussionssammanhang.

Analysen: "Vad dumma ni är som svälter er, killar vill ha kött på benen" är inte något man behöver tolerera, nej.


   
SvaraCitera

Nachac:

Absolut, för en rimlig, och inte alls illvillig tolkning av vad jag sade i relation till trådstarten är att kvinnor i allmänhet är offer. Det är också rimligt att tolka ordet på det mest banala vis man någonsin skulle kunna hitta på.
Analysen: "Vad dumma ni är som svälter er, killar vill ha kött på benen" är inte något man behöver tolerera, nej.

tror du att om man upprepar många gånger att alla är fina på sitt sätt så kommer ideal att försvinna?

bättre att föreslå ett mer hälsosamt ideal som alternativ. 

"hjärntvättad" har en betydelse, det är inte likvärdigt med random anklagande invektiv som "dum".

hur menar du att min tolkning är banal? du hoppar direkt till ett offer-perspektiv och låter detta vara måttsock för innehållet. du använder inte begreppet "offer" som en formell beteckning för en relation utan det är centralt för ditt argument: "man får inte säga det här för då beskyller man offret".

men det kanske bara var den lite småraljanta tonen du ville klaga på, snarare än sakpåståendet?


   
SvaraCitera

thl*kt N.: tror du att om man upprepar många gånger att alla är fina på sitt sätt så kommer ideal att försvinna?

Har jag sagt det?

thl*kt N.: bättre att föreslå ett mer hälsosamt ideal som alternativ.

Nej. "Killar vill ha ditten" är totalt likvärdigt med "killar vill ha datten". "Riktiga kvinnor har kurvor" och vad det finns för uttryck hjälper inte ett dugg.

thl*kt N.: "hjärntvättad" har en betydelse, det är inte likvärdigt med random anklagande invektiv som "dum".

I sammanhanget är det totalt likvärdigt; man lägger ansvaret för en struktur på individen och nedvärderar förmågan att tänka själv, utan hänsyn till kontext.

thl*kt N.: hur menar du att min tolkning är banal?

Man är inte infantil för att man är föremål för förtryck och destruktiva strukturer. Att uttrycka sig som han gjorde om kvinnor som svälter och drabbas av ätstörningar på grund av samhällsideal ä'r ungefär som att säga åt en deprimerad att rycka upp sig.

thl*kt N.: men det kanske bara var den lite småraljanta tonen du ville klaga på, snarare än sakpåståendet?

Både och.


   
SvaraCitera

Nachac:

Har jag sagt det?

Nachac:

uppmuntra validering utifrån den manliga blicken och presentera ett nytt ideal som den generaliserade gruppen "killar" gillar.

jag vet inte hur jag ska tolka detta på nåt annat meningsfullt vis än att din önskan är att vad som är sexuellt intressant för män aldrig ska vara en faktor, samt att detta ska uppnås genom att man aldrig talar om mäns generella preferenser vad gäller kvinnokroppar.

Nachac:
Nej. "Killar vill ha ditten" är totalt likvärdigt med "killar vill ha datten". "Riktiga kvinnor har kurvor" och vad det finns för uttryck hjälper inte ett dugg.

det beror på om man tycker att det problematiska är att det finns ett ideal som uppmuntrar kvinnor att svälta sig själva, eller att det finns ett ideal över huvud taget. jag tycker inte att ideal är fel i sig. ett ideal är bara ett mål eller en standard. de kan vara olika bra. det är aldrig trevligt att vara sämre än ett ideal men utan föreställningen om optimering så blir inget bättre för någon och alla får det väldigt otrevligt. 

Nachac:
I sammanhanget är det totalt likvärdigt; man lägger ansvaret för en struktur på individen och nedvärderar förmågan att tänka själv, utan hänsyn till kontext.

fast när man säger "hjärntvättad" så implicerar man ju att det är något externt som är att beskylla för vansinnet, och öppnar upp för en diskussion om strukturer etc.

Nachac:
Man är inte infantil för att man är föremål för förtryck och destruktiva strukturer. Att uttrycka sig som han gjorde om kvinnor som svälter och drabbas av ätstörningar på grund av samhällsideal ä'r ungefär som att säga åt en deprimerad att rycka upp sig.

nä men om man verkligen behöver en Nachac Beskyddaren som försöker censurera alla saker som kan vara otrevliga för en att se/höra är man väl ganska infantil och värnlös.

Nachac:
Både och.

så det finns omöjligen någon som helst relevans i att belysa en eventuell diskrepans mellan vad killar eftertraktar och vad massamhället uppfostrar tjejer till att tro att killar eftertraktar?


   
SvaraCitera

thl*kt N.:

tror du att om man upprepar många gånger att alla är fina på sitt sätt så kommer ideal att försvinna?

bättre att föreslå ett mer hälsosamt ideal som alternativ. 

"hjärntvättad" har en betydelse, det är inte likvärdigt med random anklagande invektiv som "dum".

hur menar du att min tolkning är banal? du hoppar direkt till ett offer-perspektiv och låter detta vara måttsock för innehållet. du använder inte begreppet "offer" som en formell beteckning för en relation utan det är centralt för ditt argument: "man får inte säga det här för då beskyller man offret".

men det kanske bara var den lite småraljanta tonen du ville klaga på, snarare än sakpåståendet?

så du fattar att du har fel men är bara dum? eller vadTrött


   
SvaraCitera