Aviseringar
Rensa alla

Kroppsideal


Ämnesstartare

När någon kallar någon annan eller sig själv för tjock är det ofta nån som säger "men herregud det där är inte ens tjockt". Brukar tänka för mig själv att det visst är tjockt, och ohälsosamt. Man behöver inte direkt ha fetma och väga 150 för att vara tjock? Går inte omkring och säger till folk att de är tjocka såklart men fattar inte varför man ska vara emot ett sunt kroppsideal? Med kampanjer i stil med "din kropp är bra som den är" eller nåt. Förstår att man kanske vill motverka ätstörningar men folk som tränar och håller kroppfettsnivån på optimal nivå äter ofta på som fan


   
Citera
Ämnesstartare

Det löser ju ingenting att klanka ned på folk heller


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Att byta ett ideal mot ett annat är inget som leder till sundare livsstilar, om nu målet är sundhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sköt dig själv istället

tror de flesta – om inte alla, redan tänker på sin kropp utséende- och hälsomässigt. + att det du yttrar dig kan låta väldigt osympatiskt och känslokallt, och det har sina konsekvenser. så låt bli.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
Det löser ju ingenting att klanka ned på folk heller

Klankar inte ner på nån?


   
SvaraCitera
mynona

Jag tycker inte heller att man ska ljuga. Om någon jag bryr mig om frågar mig säger jag sanningen. Om den inte frågar mig säger jag ingenting. Det är dens ensak hur mycket den vill väga, men frågar den mig så ljuger jag inte. Det hade inte jag velat om jag hade ställt en sådan fråga. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är man fet på riktigt så är det uppenbart för alla inklusive en själv, de som behöver fråga om de är feta är det inte, med andra ord; ord är alltid överflödiga 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Positiv: Förstår att man kanske vill motverka ätstörningar men folk som tränar och håller kroppfettsnivån på optimal nivå äter ofta på som fan

vill också lägga till att där finns människor som har en hälsosam livsstil fastän de inte har en likadan kropp som modellerna i hm-reklamerna. alla kroppar är olika byggda, vissa har bättre ämnesomsättning än andra osv. sluta vara så trångsynt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Positiv:

Klankar inte ner på nån?

men det är ju det du lobbar för när du resonerar sådär


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Jag tycker inte heller att man ska ljuga. Om någon jag bryr mig om frågar mig säger jag sanningen. Om den inte frågar mig säger jag ingenting. Det är dens ensak hur mycket den vill väga, men frågar den mig så ljuger jag inte. Det hade inte jag velat om jag hade ställt en sådan fråga. 

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

men det är ju det du lobbar för när du resonerar sådär

Verkligen inte. Att vara ärlig med goda eller neutrala motiv är inte att klanka ner på nån? Om nån i min familj eller vänner börjar lägga på sig fett, blir ohälsosamt smal, eller får dålig kroppshållning kan jag nämna det, för att de själva ska kunna reflektera och och om de vill göra nåt åt saken. Det behöver inte vara nedvärderande alls?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Attitydinkontinent:
sköt dig själv istället

tror de flesta – om inte alla, redan tänker på sin kropp utséende- och hälsomässigt. + att det du yttrar dig kan låta väldigt osympatiskt och känslokallt, och det har sina konsekvenser. så låt bli.

Låter min trådstart osympatisk och  känslokall?

Attitydinkontinent:

vill också lägga till att där finns människor som har en hälsosam livsstil fastän de inte har en likadan kropp som modellerna i hm-reklamerna. alla kroppar är olika byggda, vissa har bättre ämnesomsättning än andra osv. sluta vara så trångsynt.

Har aldrig sagt att folk ska försöka se ut som hm-modeller. Och ja, alla kroppar är olika byggda men tycker det verkar ohälsosamt att skylla sitt osunda liv på sina genetiska förutsättningar istället för att göra nåt åt saken. För min del kan folk leva hur osunt de vill, men jag brukar undra varför folk som mår dåligt söker sig till psykolog när prioritet nummer 1 borde vara att fixa kroppen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja du har en poäng 


   
SvaraCitera
Kudhos

Positiv: men folk som tränar och håller kroppfettsnivån på optimal nivå äter ofta på som fan

finns skillnad på  de som äter ofta och de som äter ofta och rätt. 


   
SvaraCitera
reben

e väl bra om åtminstone 1 av kropp o psyke mår bra


   
SvaraCitera