Aviseringar
Rensa alla

Kroppsmodifiering och självkänsla


Ämnesstartare

jag piercar mig för att jag känner att jag behöver förändring.


   
SvaraCitera

Vafan du kan ju inte attackera folk så där [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

va självkänsla vad är det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som många andra sagt, det lär vara individuellt. För min del har det ingenting med dålig självkänsla att göra.

schism:

Att förändra något betyder inte att man har dålig självkänsla, bara att man är missnöjd med något.

Det behöver inte betyda att man är missnöjd med något heller? Jag har inte piercat mig överallt för att jag är missnöjd med i stort sett alla mina kroppsdelar, det är snarare tvärtom i så fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

yeahbiteme:

Jag har inte piercat mig överallt för att jag är missnöjd med i stort sett alla mina kroppsdelar

Det är ju det du har gjort. Om du var nöjd med hur det såg ut så skulle du inte piercat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schism:

Det är ju det du har gjort. Om du var nöjd med hur det såg ut så skulle du inte piercat.

Det där stämmer inte, inte för min del i alla fall. Anledningen till att jag piercar mig har mycket mer att göra med utmaningen, kicken än hur det egentligen ser ut. Visst, jag kanske är mer nöjd utseendemässigt nu, men det är inte samma sak som att jag var missnöjd innan. Jag gillar att framhäva de vackra kroppsdelarna jag har och göra dem ännu vackrare. Men plockade jag ur piercingarna skulle jag inte vara missnöjd eller få sämre självkänsla för det.


   
SvaraCitera

vissa piercar för att "andra" gör d, vissa piercar för att dom tycker d är snyggt, vissa för att förändras & vissa för som sagt dålig självkänsla (tänker jag), som redan nämndt, d är individuellt.

Jag pierca mig iallafall för att jag ville förändra mig, göra något nytt


   
SvaraCitera
Vision

schism:

Att förändra något betyder inte att man har dålig självkänsla, bara att man är missnöjd med något.

Man behöver inte alls vara missnöjd. Man kan vara nöjd, men vilja bli ännu finare. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vision:

Man behöver inte alls vara missnöjd. Man kan vara nöjd, men vilja bli ännu finare. [smile]

Viljan att bli finare = missnöjd med det man har. Sluta rationalisera nu folk, jag säger inte att man lider av dålig självkänsla bara för att man är missnöjd med något. [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att det är ett intresse?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

min åsikt är att tatueringar o piercingar är ett töntigt sätt att försöka definiera sig själv. egofixering ligger nog också mycket bakom då man vill ha den uppmärksamhet en synlig tatuering eller piercing skapar hos folk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Iofs så brukar inte mina tatueringar synas då jag oftast har långärmat och långbyxor.


   
SvaraCitera
Vision

schism:

Viljan att bli finare = missnöjd med det man har. Sluta rationalisera nu folk, jag säger inte att man lider av dålig självkänsla bara för att man är missnöjd med något. [confused]

Jag förstår hur du menar. Men det jag menar är att man t.ex. gillar sin näsa, man vill då att folk ska titta lite extra på den, och därför skaffar man en näspiercing. Man kan jämföra med att sätta på mascara. Jag kanske tycker jag har fina ögon, och därför vill jag framhäva dem mer, så jag sätter på mascara för att ögonen ska se större och min blåa ögonfärg får mer kontrast mot de svartare ögonfransar osv. Jag är ju fortfarande nöjd med mina ögon, eller hur?

Säger inte att detta gäller alla. Vissa gör det säkert av motsatt anledning, att de t.ex. vill att man inte ska fokusera på näsan och därför sätter dit en piercing så att det är den man fokuserar på osv.. (Finns fler anledningar också, säkert.)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vision:

Jag är ju fortfarande nöjd med mina ögon, eller hur?

Vi tycker/tror annorlunda helt enkelt. Jag tror att man sminkar sina ögon för att du innerst inne inte är nöjd aka missnöjd med hur dom presenteras utan smink. Själva handlingen att förändra något för att framhäva en kroppsdel/whatever tyder på att man inte är helt nöjd med hur det ser ut utan förändringen menar jag.

Samma sak med plastikkirurgi, man ändrar inte på något som man är helt nöjd med, det säger sig självt i mitt tycke.

Tycker för övrigt att det är helt rätt att förändra något man inte är nöjd med, det är vinnarattityd jämfört med att försöka intala sig själv att man är nöjd med något man inte är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det intressanta är ju VARFÖR du tror det/resonerar så..


   
SvaraCitera