Aviseringar
Rensa alla

Kuba bra eller dåligt?


Ämnesstartare

Är den! "Kubanska Republiken" ett fantastisk land som alla länder bör se upp till eller är det ett sketet U-Land som borde förstöras?
Varför är Landet fattigt? USA´s handelsblockad, kan den ha något med det att göra?

Är Fidel Castro en hjälte eller är han ett svin som Stalin, Pol Pot och Kim Yong?

Har Kuba mänskliga rättigheter för sitt folk eller inte?

Bör USA ge upp om Kuba och låta dem ha sin frihet att förhandla tillbaka? Eller ska de invadera?

Var Revolutionen bra eller dålig?

Personligen anser jag att allt som Fidel/Raul/Ernesto gjorde var bra för både Kuba och resten av världen, Fidel och Kuba är ett ljus i den idag mörka kommunistiska tunnel som jag och många fler idag finner mod att vandra igenom!

För er som är intresserade, se hela dokumentären!

Fidel var inte bara en lysande politiker, han var också rolig!


   
Citera

Har alltid gillat Castro och Kuba fast det är kanske mer baserat på att Fidel ser cool ut och Cuba är awesome som land mer än en analys deras samhälle. [zzz]

Fast Kuba är väl ganska framstående inom bistånd och hjälp till andra länder iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den nedersta är början av en Dokumentär om Fidel Castro!

Säg bara till om ni vill att jag ska lägga upp hela!


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Den här är också bra: http://www.imdb.com/title/tt0342213/

Den ska jag se!


   
SvaraCitera

AdamVikingen:

Den ska jag se!

Gör så. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://www.dn.se/kultur-noje/den-forbjudna-sanningen-om-kuba-1.307898

Skrolla ner för bilder.

Alla som utför djupare studier om Kuba upptäcker ganska snart att det mesta av det positivt som skrivs om Kuba kommer från subjektiva källor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

poughkeepsie:

Skrolla ner för bilder.

Alla som utför djupare studier om Kuba upptäcker ganska snart att det mesta av det positivt som skrivs om Kuba kommer från subjektiva källor.

Du måste tänka på att Kuba inte har haft någon handelspartner på snart 20 år, de har typ ingen ekonomi alls längre tack vare USA´s handelsblockad.
Tänk så här, mannen som sitter där, vad behöver han betala för att få sin medicin och en operation? Ingenting för det är gratis!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AdamVikingen:

Ingenting för det är gratis!

Är du seriös? Mannen som sitter i sin egen avföring och svälter får göra det helt gratis?

AdamVikingen:

Du måste tänka på att Kuba inte har haft någon handelspartner på snart 20 år,

Bevisar bara hur lite du vet. Kuba rankar 114 av 226 länder gällande mängd export, det är inte fantastiskt men det är inte så som du beskriver det. Kubas största handelspartner är Kina följt av Kanada.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kuba har bra najs sjukvård 🙂

Inget mer vet jag. Jo! Kända cigarrer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kina har bara "Smuggelhandlat" med Kuba.Kannada får endast leverera medicin till Kuba (På FNs order lixom USA måste)

Vet du ens vad handelsblockade är där för? Den skapades av USA för att hålla ALLA andra länder borta ifrån Kuba (om ett land önskar förhandla med Kuba måste de avsäga sig handel med USA och vise versa, USA hotade även med krig för de länder so ville förhandla med Kuba)

Se hur bra det var på 1960-talet för Kuba när det gick som bäst! då var Kuba en av världens rikaste länder (avrundat med tanke på deras storlek och innevånare) Kubas läkare är också några av de bäst (inte de bästa men nästan)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

poughkeepsie:

Bevisar bara hur lite du vet

"bilderna togs i juni 2004" detta var ju för fan under denna tiden som Kubas ekonomi rasade vad förväntar du dig, de har faktiskt lyckats stabilisera sin ekonomi sedan dess.
1991 föll östblocket och i typ 15 år har de jobbat med att stabilisera sin ekonomi (vilket de har lyckats skapligt med tanke på att de inte har någon handelspartner)


   
SvaraCitera

Kuba har världens och jag inte minns fel enda statliga apotek.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

statliga apotek

Har inte Sverige det också? (om jag inte misstar mig)


   
SvaraCitera

AdamVikingen:

Har inte Sverige det också? (om jag inte misstar mig)

Nej apoteket är ej statligt längre.


   
SvaraCitera