Aviseringar
Rensa alla

Kuk oxå


Ämnesstartare

Söker lägenheter, det går inte bra alls. Jag får lite panik rent utav, mest för att när man väl får svar så är det av någon idiot som försöker scamma en.

Är det någon som har tips på hur fan man ska bära sig åt för att få ett boende? Vad är det bra att skriva i sina mail? Ska de vara personlige eller lättsmälta?

Det är för övrigt Uppsala jag ska till.


   
Citera
Ämnesstartare

Skriv:
Betalar i natura [wink][wink][wink][wink][wink][wink]

Då får du den lätt [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den som fixar boende ett ok åt mig får 800 kr i handen, skojar ej [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MusPlupp:

Skriv:
Betalar i natura [wink][wink][wink][wink][wink][wink]

Det funkar bara om man är tjej alternativt söker boende hos någon som är bög.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Den som fixar boende ett ok åt mig får 800 kr i handen, skojar ej

Sorry, tar bara betalt i natura.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Söker lägenheter, det går inte bra alls. Jag får lite panik rent utav, mest för att när man väl får svar så är det av någon idiot som försöker scamma en. Är det någon som har tips på hur fan man ska bära sig åt för att få ett boende? Vad är det bra att skriva i sina mail? Ska de vara personlige eller lättsmälta?Det är för övrigt Uppsala jag ska till.

Kolla flashbacktråden, undersök nationsboendena, fundera på kranskommunerna (inte så lätt som i Lund där det finns massa hålor att bo i tills man får boende). Uppsala verkar vara en ganska svår stad att få i såvitt jag vet. Öppna studentköer leder ju till att människor skriver upp sig dagen de fyller arton och knuffar ut yngre studenter när de väl börjar.

Hur lång kötid har du i Uppsalahem och Studentstaden?

Vad ska du gå för övrigt?

Mvh moderlig omtanke


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

manul:

Hur lång kötid har du i Uppsalahem och Studentstaden?

Ett och ett halvt på uppsalahem, ingen alls på studentstaden dessvärre. Men tusen tack för tipsen [love]


   
SvaraCitera
Lounge

ställ dig i alla bostadsköer som finns, vissa har bostad direkt lägenheter säkert-håll koll på dessa

gör intresseanmälan på alla lägenhetssidor som finns

sök allt som finns

leta upp privata hyresvärdar i uppsala och skriv brev till/ring/maila dessa

om det inte är så viktigt för dig att få förstahandskontrakt- lägg ut en annons på blocket

det kan ju vara ett första boende i väntan på förstahandskontrakt iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Ett och ett halvt på uppsalahem, ingen alls på studentstaden dessvärre. Men tusen tack för tipsen

Ok, men att kötta nationsköer och reccelotteriet är nog det enklaste. Men flashback är som sagt väldigt informativt. Det finns ju exempelvis en del privata hyresvärdar i stan varav vissa verkar slumpa bostäder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

manul:

reccelotteriet

?

manul:

Ok, men att kötta nationsköer

Dessvärre kan jag ju inte gå med i några nationer än så länge om jag förstått det rätt då jag inte börjat plugga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

?

En procentandel av de lediga bostäderna i studentbostadsbolagen lottas ut till nya studerande. Nya studerande kallas recentiorer i Uppsala.

Dan_the_ironman:

Dessvärre kan jag ju inte gå med i några nationer än så länge om jag förstått det rätt då jag inte börjat plugga.

Antog bara att du skulle börja plugga till hösten, precis kommit in och börjat stressa upp dig över bostadsmarknaden. Du ska inte börja studera på universitetsnivå alltså?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

manul:

Antog bara att du skulle börja plugga till hösten, precis kommit in och börjat stressa upp dig över bostadsmarknaden. Du ska inte börja studera på universitetsnivå alltså?

Jo men kan jag gå med i nationer redan nu? [blush] Vart lottas dessa lägenheter ut då? (förlåt men jag är så himla grön när det gäller allt det här).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Jo men kan jag gå med i nationer redan nu? Vart lottas dessa lägenheter ut då? (förlåt men jag är så himla grön när det gäller allt det här).

Jag vet inte. Antagligen inte kom jag på sen. I Lund verkar det inte gå att registrera sig förrän i slutet av Augusti och det vore underligt ifall det skiljde månader.

Nationer brukar lotta ut en procentandel av de lägenheter som står tomma till nya studenter (du har nog extra chans ifall du reggar dig på en nation som motsvarar ditt län). Studentstaden kommer också lotta ut en procentandel av sina.

Osäker på när studentbostadsköerna gör sina dragningar. Verkar redan ha skett i Lund ifall jag fattar saker rätt.


   
SvaraCitera