Aviseringar
Rensa alla

Kulor som hittar offret


Ämnesstartare

Tickstart:

dödandet av ISIS-scum

+1


   
SvaraCitera

Storchen84:

Nämn dödande som är nödvändigt då.

Hjärta

Av Is


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart: ISIS-scum

Getrekt: +1

Jötunheimer: Av Is

Visste att detta skulle nämnas. Jag har två saker att säga om detta. Det första är att allt dödande är onödigt - om man ser den stora bilden. Det dödande IS gör är onödigt, vilket bara leder till mer onödigt dödande.

Det andra är att IS är hjärntvättade. Varför inte fånga in alla och programmera om dom? Ja, visst låter det löjligt. Att bara döda dom är ju oändligt mycket lättare, snabbare, billigare och whatever. Att döda så som man exempelvis gör med IS handlar inte enbart om nödvändighet, det handlar även om hur enkelt, snabbt, billigt etc. det är. Exempel: Varför inte flygbomba med knockout-gas, skicka in marktrupper som tillfångatar sen "programmera om" dom? För att det anses ta orimligt lång tid och kosta orimligt mycket pengar.

Människan är kapabel till och har åstadkommit väldigt många saker, men tar nästan alltid den väg som gynnar plånboken mest.

Nej, dödandet av IS, Boko Haram, etc. är inte nödvändigt - egentligen, men vi övertygar gärna oss själva att det är det, eller blev övertygade på annat sätt (media, internet, etc).

Att ta en människas liv är alltid lättare än att göra vad som krävs för att rädda det.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som det ser ut så är det vi eller de, och jag väljer oss.


   
SvaraCitera

Storchen84:

Visste att detta skulle nämnas. Jag har två saker att säga om detta. Det första är att allt dödande är onödigt - om man ser den stora bilden. Det dödande IS gör är onödigt, vilket bara leder till mer onödigt dödande.

Det andra är att IS är hjärntvättade. Varför inte fånga in alla och programmera om dom? Ja, visst låter det löjligt. Att bara döda dom är ju oändligt mycket lättare, snabbare, billigare och whatever. Att döda så som man exempelvis gör med IS handlar inte enbart om nödvändighet, det handlar även om hur enkelt, snabbt, billigt etc. det är. Exempel: Varför inte flygbomba med knockout-gas, skicka in marktrupper som tillfångatar sen "programmera om" dom? För att det anses ta orimligt lång tid och kosta orimligt mycket pengar.

Människan är kapabel till och har åstadkommit väldigt många saker, men tar nästan alltid den väg som gynnar plånboken mest.

Nej, dödandet av IS, Boko Haram, etc. är inte nödvändigt - egentligen, men vi övertygar gärna oss själva att det är det, eller blev övertygade på annat sätt (media, internet, etc).

Att ta en människas liv är alltid lättare än att göra vad som krävs för att rädda det.

Hjärta

En fråga, Hadde vi kunnat programmerat om nazisterna i Tyskland på 30- och 40-talet


   
SvaraCitera

Rent spontant: Nej nej nej


   
SvaraCitera

Tigerdrottningen:
Rent spontant: Nej nej nej

Precis, så varför ska vi ens försöka med is?


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

som med allt annat finns säkert någon fördel om det används på tänkt sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jötunheimer: En fråga, Hadde vi kunnat programmerat om nazisterna i Tyskland på 30- och 40-talet

Svårt att säga, det jag syftade på när jag skrev detta:

Storchen84: Människan är kapabel till och har åstadkommit väldigt många saker

Är att vi kommit en del på vägen. Även om det är osäkert om vi kunnat programmera om nazisterna då för så länge sedan är jag nästan helt 100 på att det hade gått att programmera om IS idag. Men som sagt - ingen vill ta på sig det.

Sen finns det en annan sak som redan nämnts men som tål att nämnas igen som man måste ha i åtanke när man än kommer med något nytt vapen - det hamnar förr eller senare alltid i fel händer - vilket egentligen bara innebär ännu mer onödigt dödande.

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84:

Svårt att säga, det jag syftade på när jag skrev detta:

Är att vi kommit en del på vägen. Även om det är osäkert om vi kunnat programmera om nazisterna då för så länge sedan är jag nästan helt 100 på att det hade gått att programmera om IS idag. Men som sagt - ingen vill ta på sig det.

Sen finns det en annan sak som redan nämnts men som tål att nämnas igen som man måste ha i åtanke när man än kommer med något nytt vapen - det hamnar förr eller senare alltid i fel händer - vilket egentligen bara innebär ännu mer onödigt dödande.

Hjärta

Om du går med i is så har du gjort ett val och det finns ingen återvändo. VI KAN INTE PROGRAMERA OM VAD EN PERSON TYCkER OM DENNA PERSON HAR DÖDAT FÖR DETTA


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra om det hamnar i rätt händer, dåligt om det hamnar i fel händer. Oftast hamnar det i rätt händer så ja, det låter väl bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jötunheimer: Om du går med i is så har du gjort ett val och det finns ingen återvändo

Ok, svara då på detta: tror du att allt alla gör är ett val som alltid är helt valfritt utan några som helst påtryckningar från något håll?

Jötunheimer: VI KAN INTE PROGRAMERA OM VAD EN PERSON TYCkER OM DENNA PERSON HAR DÖDAT FÖR DETTA

Dom enda som nog inte skulle gå att programmera om är dom allra högsta ledarna. "Fotsoldaterna" skulle definitivt gå. Eller nåja, dom flesta av dom. Men det är som sagt ett orimligt projekt som man inte vill tala om - därför kommer dom flesta alltid att tro att enda alternativet i alla sådana här situationer är att döda.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har försökt hitta på nåt att tycka om detta sen tråden startades

det närmaste jag kommer är väl "coolt"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alltså ett sådant system kommer vara svindyrt i jämförelse med skadan kulan skapar när den når målet, så jag ser inte riktigt problem. det finns redan målsökande robotar, vilka är ett större hot mot liv och hälsa. fördelen med målsökande projektiler är nog att de kan användas när bärbarhet är av vikt, så av typ fallskärmsjägare och liknande. konventionella stridsmakter, det vill säga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fast egentligen vet jag ingenting om sådant här.


   
SvaraCitera