Aviseringar
Rensa alla

kultur inom liberalism


Ämnesstartare

iosib:

fint att du erkänner att kulturen är orsakat av det överflöd som bönderna och sedermera arbetarna skapat! jag håller med dig.

inte nödvändigtvis, överflödet kan skapas via uppfiningar skapad av överklassen såväl som underklassen.

iosib:

eller ska konstnärerna behöva nöja sig med att spela på gatorna eller för rika individer som har råd att hyra dem som under feodalismen?

är väl så idag oxå? många som arbetar med kultur kan inte försörja sig. bara kolla på bröllop där man kan hyra in en grupp musiker. dessutom kan många som skapar kultur faktiskt försörja sig utan bidrag osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi får inte ta betalt för våra föreställningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Vi får inte ta betalt för våra föreställningar.

nej, eftersom antagligen det finns folk som kan sjunga, dansa, måla eller vad du nu gör bättre, klart man hellre betalar för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roslagsvatten AB:

nej, eftersom antagligen det finns folk som kan sjunga, dansa, måla eller vad du nu gör bättre, klart man hellre betalar för det.

Fast bättre är en individuell fråga. Visst att vi fortfarande utbildas men själva produktionen är ju regisserad av en man som vet vad han håller på med och publiken kan ju inte veta vad skådespelaren ska känna eller tycka eftersom de oftast inte är naturalistiska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Fast bättre är en individuell fråga.

mja, i överlag tillgång och efterfrågan, tkr inte att 1 milj ska betala för något en majoritet tkr är kasst.

Harpyja:

av en man som vet vad han håller på med

tyvärr så utbildas det ju fler estetare än vad marknaden vill ha, den är ganska mättad. allså bör vi då minska antal platser osv... just nu har vi ju en princip där du får plugga vad du vill utan att tänka på vad samhället vill ha.

Harpyja:

Visst att vi fortfarande utbildas men själva

estetisk utbildning ger magrinell utbildning, dom som har talang brukar ofta kunna lära och utvecklas även om dom exempelvis pluggar samhäll osv. tror inte att bara estetare blir musiker osv...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roslagsvatten AB:

mja, i överlag tillgång och efterfrågan, tkr inte att 1 milj ska betala för något en majoritet tkr är kasst.

Men vi gick på en teater som majoriteten av klassen tyckte var kass. Ändå var det en teater man var tvungen att betala för?

Roslagsvatten AB:

estetisk utbildning ger magrinell utbildning, dom som har talang brukar ofta kunna lära och utvecklas även om dom exempelvis pluggar samhäll osv. tror inte att bara estetare blir musiker osv...

Jag vet inte hur illa du läste mellan raderna men jag kan inte se att jag påstod någonting annat.

Jag kan ju fortfarande slänga färg på en tavla och kalla det för konst. Därefter kan jag ta betalt för att det är ett arbete jag har utfört och folk behöver fortfarande inte tycka om det. Det vet de ju inte förrän de har sett det. så att folk inte gillar det man gör har ju igenting med hur man kan ta betalt för saker och ting? Det är ingen vara som man säljer på Ica eftersom det skapas nytt så fort den förra inte fungerade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Men vi gick på en teater som majoriteten av klassen tyckte var kass. Ändå var det en teater man var tvungen att betala för?

är emot statligt finanserad kultur vilket den med 99% chans var?

Harpyja:

Det vet de ju inte förrän de har sett det

nej, men vaddå? vi ska alltså se estetare som en investering? vi vet inte att det dom producerar är dåligt förrän dom gjort det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roslagsvatten AB:

inte nödvändigtvis, överflödet kan skapas via uppfiningar skapad av överklassen såväl som underklassen.

du borde läsa paul lafargue. de tidiga kommunisterna, och fortfarande vissa, är övertygade om att alla arbetare kan ersättas av maskiner och därmed frigöra dessa. det skulle i sin tur leda till kortare arbetsdagar. problemet låg i att konkurrensen bara ökade för att fabriksägarna inte ville minska på arbetstiden. att hålla priserna nere var viktigare än arbetarnas frihet.

enligt beräkningar som gjordes av franska sociologer(?) på 1800-talet så kunde man behålla samma produktion som tidigare ifall alla fransmän i arbetsför ålder arbetade tre timmar om dagen, bara man använde maskiner i alla de områden där det fanns möjlighet.

tänk då med dagens maskiner. vi hade lätt kunnat försörja alla konstnärer utan att tjafsa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

enligt beräkningar som gjordes av franska sociologer(?) på 1800-talet så kunde man behålla samma produktion som tidigare ifall alla fransmän i arbetsför ålder arbetade tre timmar om dagen, bara man använde alla de maskiner i alla de områden där det fanns möjlighet.

har läst om det, dock så har vi i antal ökat explosionsartat så för att inte döda mer än halva jordens befolkning så måste vi arbeta mer.

iosib:

tänk då med dagens maskiner. vi hade lätt kunnat försörja alla konstnärer utan att tjafsa.

fast problemet är ju att många jobbar som konstnärer vid sidan av ett arbete. jag spelar trumpet lite då och då men gör det privat och räknar heller inte med att få bidrag för det. sätter jag en kniv i en rembrandt så kan det räknas som konst men kostar åtskilliga miljoner att bedriva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roslagsvatten AB:

har läst om det, dock så har vi i antal ökat explosionsartat så för att inte döda mer än halva jordens befolkning så måste vi arbeta mer.

den gäller troligen fortfarande. eller ännu mer nu. ifall man räknar med att medelåldern i afrika har minskat och att det nu finns en stor del av befolkningen är i arbetsför ålder så minskar ju arbetstiden för varje individ. ifall man sedan räknar med de maskiner som finns så är det skitsamma om befolkningen ökar, vi behöver bara fler maskiner. vi kan även behöva specificera produktionen för att i första hand möta de grundläggande behoven. allt är möjligt med planekonomi!

Roslagsvatten AB:

sätter jag en kniv i en rembrandt så kan det räknas som konst men kostar åtskilliga miljoner att bedriva.

några miljoner mer eller mindre kvittar väl med tanke på att du sitter på flera. [ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

fint att du erkänner att kulturen är orsakat av det överflöd som bönderna och sedermera arbetarna skapat!

Varför måste det bli en klassfråga? Att påstå att konstnärer och kulturarbetare är parasiter som lever på bönder och arbetares svett är ju löjligt. Massor med konstnärer är utfattiga eller är vanliga arbetare som utövar sin konst på sin fritid. De flesta stora konstnärer kommer ju trots allt INTE ifrån nån överklass.

Det är även svaret på din fråga om hurvida konsten kommer slätas ut och bli marknadsanpassad. Antagligen kommer folk fortsätta att leva på nudlar för att få hålla på med sin konst som de älskar, oavsett om nån vill köpa den eller inte. Sen kommer det ju alltid finnas en marknad för kommersiell konst också.

De flesta konstutövare börjar med att ställa ut sin konst i sitt garage för grannarna, om de har tur kanske hela kvarteret kommer nästa utställning. Eller som många konstnärer fått uppleva, ingen brydde sig och deras storhet upptäcktes först efter deras död. Men det har ju historiskt sett inte varit något hinder ändå, folk utövar konst ovsett om det är lagligt eller inte, om de får betalt eller inte osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Varför måste det bli en klassfråga?

för att det var med värdeuppgift jag pratade 😛 han är kapitalist på riktigt, alltså är det rätt logiskt.

AndyH:

De flesta stora konstnärer kommer ju trots allt INTE ifrån nån överklass.

det var inte heller vad jag menade. men de som kunde betala för konstnärerna var ju adeln, eftersom de hade pengar över. det överflödet stal de från bönderna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

några miljoner mer eller mindre kvittar väl med tanke på att du sitter på flera.

sitter på två om man räknar med fonder o annat bundet kapital.

iosib:

allt är möjligt med planekonomi!

orkar inte debattera kring planekonomi då det är OT och så sjukt vrickat att om det sattes i verkligheten skulle leda till en dålig effektivitet samt underminera individens äganderätt. läs vägen till träldom osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roslagsvatten AB:

nej, men vaddå? vi ska alltså se estetare som en investering? vi vet inte att det dom producerar är dåligt förrän dom gjort det?

Men det är ju så. Visst att folk kan ha läst recensioner men man vet ju inte vad man tycker om en pjäs eller tavla förrän man har sett den. Det är ju fortfarande individuellt och det kommer alltid att finnas folk som tycker om det som andra inte tycker om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roslagsvatten AB:

sitter på två om man räknar med fonder o annat bundet kapital.

flera = fler än en? [cute]


   
SvaraCitera