Aviseringar
Rensa alla

Kunskap + intelligens vs erfarenhet + intelligens


Ämnesstartare

Kaja: Men även den uppdelningen är väldigt godtycklig. Förstår inte riktigt hur de två går att separera.

I det ena fallet med teori handlar det mest om en rationell tankeprocess. I det andra fallet tar man med flera andra sinnen, tankar och även känslor.


   
SvaraCitera
Kaja
 Kaja

Razor:

I det ena fallet med teori handlar det mest om en rationell tankeprocess. I det andra fallet tar man med alla sinnen, tankar och även känslor.

Men rationalitet bygger också på sinnlig erfarenhet och känslor. Det som är rationellt är vad som anses givet inom ett visst tankesystem, just det som kan tänkas utan att andra bevis nödvändigtvis behövs.

Våra tankesystem konstrueras å sin sida av de axiom som vi ställer upp - t.ex identitetslagen eller att två parallella linjer aldrig möts. Per definition går inte axiom att bevisa utan de bygger på något som vi intuitivt skulle kalla sant. Dessa intuitioner kommer med största sannolikhet från erfarenheter eller vad vi anser (känner) är rätt (om en inte är Kantian och tycker att dessa saker redan är givna inom oss). I vilket fall så existerar det hela tiden en växelverkan mellan rationella/deduktiva processer och vår varseblivning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kaja: Men rationalitet bygger också på sinnlig erfarenhet och känslor. Det som är rationellt är vad som anses givet inom ett visst tankesystem, just det som kan tänkas utan att andra bevis nödvändigtvis behövs.

Våra tankesystem konstrueras å sin sida av de axiom som vi ställer upp - t.ex identitetslagen eller att två parallella linjer aldrig möts. Per definition går inte axiom att bevisa utan de bygger på något som vi intuitivt skulle kalla sant. Dessa intuitioner kommer med största sannolikhet från erfarenheter eller vad vi anser (känner) är rätt (om en inte är Kantian och tycker att dessa saker redan är givna inom oss). I vilket fall så existerar det hela tiden en växelverkan mellan rationella/deduktiva processer och vår varseblivning.

Jag tänkte mig vid inlärning av något specifikt. Om du relaterar till ett specifikt ämne du ska lära in och sedan välja mellan enbart teori eller enbart praktik. Nu när jag skriver det på detta sätt känns det självklart att en kombination är det bästa, men jag tror praktisk erfarenhet är snäppet viktigare.


   
SvaraCitera
Kaja
 Kaja

Razor: Jag tänkte mig vid inlärning av något specifikt. Om du relaterar till ett specifikt ämne du ska lära in och sedan välja mellan enbart teori eller enbart praktik. Nu när jag skriver det på detta sätt känns det självklart att en kombination är det bästa, men jag tror praktisk erfarenhet är snäppet viktigare.

Tror fortfarande inte på den uppdelning. Kan du ge ett exempel på inlärning genom enbart praktik som inte är att man gör saker slumpartat tills det fungerar?

Jag tror i alla fall att nästan all inlärning genom praktik förutsätter teori (så länge som det inte är en slumpprocess). Bara att lära sig spika in en spik i en planka kräver en viss teoretisk förståelse innan man närmar sig det praktiska. Således är "praktik" bredare men det innefattar och förutsätter ofta att teorin redan finns där.


   
SvaraCitera
Kaja
 Kaja

Våra avatarer är f.ö. väldigt fina när de diskuterar med varandra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kaja:
Våra avatarer är f.ö. väldigt fina när de diskuterar med varandra.

heeeeeeey 🙂


   
SvaraCitera
Kaja
 Kaja

Fåglar Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erfarenhet är så man lär sig. Kunskap är det man kan. Intelligens är hur väl man reflekterar över det man kan. 

Typ i mitt huvud.


   
SvaraCitera

Lonesome Sparrow:

heeeeeeey 🙂

Kaja:
Fåglar Hjärta

Razor:

Jag

Heeeejjjjj!!!


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Erfarenheter är kunskaper. Kunskap utan erfarenhet inte mer än ett slag i luften och snarare endast en menlös teo


   
SvaraCitera
Kaja
 Kaja

jacob97:

Heeeejjjjj!!!

Vilken fin fågel du är! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jacob97: Heeeejjjjj!!!

Heeeej, är du också en fågel?? Kan du flyga? Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kaja: Tror fortfarande inte på den uppdelning. Kan du ge ett exempel på inlärning genom enbart praktik som inte är att man gör saker slumpartat tills det fungerar?

Tjaaa, när man skruvar isär prylar och försöker förstå hur allt sitter ihop och fungerar och kör mer learning by doing stilen. Det förutsätter en tidigare kunskap men ingen teori i just det momentet med den mojängen.

Kaja: Jag tror i alla fall att nästan all inlärning genom praktik förutsätter teori (så länge som det inte är en slumpprocess). Bara att lära sig spika in en spik i en planka kräver en viss teoretisk förståelse innan man närmar sig det praktiska. Således är "praktik" bredare men det innefattar och förutsätter ofta att teorin redan finns där.

Menar du teori som lärs ut som teori om just det ämnet man håller med för tillfället eller tidigare kunskap i form av minnen och resonemang som finns i huvudet från tidigare erfarenhet och teori?


   
SvaraCitera