Aviseringar
Rensa alla

Kurator åt djävulen


Ämnesstartare

Nachac:

Då är väl Gud ett as då.

Vrf? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahahlurad: Vrf?

För att hen har skapat Helvetet, alternativt låter det vara kvar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

För att hen har skapat Helvetet, alternativt låter det vara kvar?

hahahlurad: tkr det är korkat om gud överlämnat lika mkt makt åt djävulen

hahahlurad: Gud bör väl ändå vara härskaren, oavsett vad som gäller i helvetet.

pallar ej gå in på religion & vara precis, eftersom jag ej läst på eller tänker läsa på om det just nu, men minns jag rätt så gav Gud djävulen "makt" (viss makt?) för att människan skulle använda hjärnan/hjärtat osv osv sovosvo

förlåt, orkar inte utveckla mer. Hoppas du kan "läsa mellanraderana" lr ngt, säg till om jag ska förklara ngn tanke mer så kan jag göra det men vill ej skriva på en massa om du ändå hänger med.


   
SvaraCitera
reben

nä tror inte det är din grej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahahlurad: pallar ej gå in på religion & vara precis, eftersom jag ej läst på eller tänker läsa på om det just nu, men minns jag rätt så gav Gud djävulen "makt" (viss makt?) för att människan skulle använda hjärnan/hjärtat osv osv sovosvo

Lär stå i någon apokryf i så fall. Djävulen dissade Gud för att den senare sade att änglarna skulle stå under människorna, vilket den förra inte var så pigg på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Djävulen dissade Gud

betyder det att djävulen har minst lika mycket makt som gud har?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahahlurad: betyder det att djävulen har minst lika mycket makt som gud har?

Nej, det betyder att han lämnade änglaskaran, det vill säga föll. Gud är allsmäktig, Djävulen är en ärkeängel. Dock får man väl anta att han grejat mer makt än tidigare, men ingen är lika mäktig som Gud.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Gud är allsmäktig

ja, det jag menar


   
SvaraCitera

nej gud vill straffa de som inte brytt sig om att leva "rätt"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Då är väl Gud ett as då.

Hur vågar du tala så om Herren?

Och till TS: Att komma till Helvetet är ingenting man ska vilja sträva efter. Det är ingen mysig plats för de onda utan de som kommer dit brinner för evigt i dess skärseld för sina synder. Djävulen är ett förlorat fall. Det var därför Herren, vår Gud kastade ner honom till helvetet. Du ska inte bry dig om honom. Istället ska du fokusera på att älska Herren och vara god i hela ditt liv så att du kan få evigt liv och komma och leva hos Honom när du dör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hans-Peter: Du ska inte bry dig om honom.

Jag förstår men jag kanske bryr mig om någon som beter sig djävulskt och vill hjälpa den personen?
Men principen består: kan inte tänka mig ett evigt liv utan intriger eller något elände men om jag tvingas till ett evigt liv i paradiset, får jag då pendla till helvetet för omväxlingens skull? Varför skulle någon - Herren (?) - förbjuda mig från en sådan resa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahahlurad: Jag förstår men jag kanske bryr mig om någon som beter sig djävulskt och vill hjälpa den personen?
Men principen består: kan inte tänka mig ett evigt liv utan intriger eller något elände men om jag tvingas till ett evigt liv i paradiset, får jag då pendla till helvetet för omväxlingens skull? Varför skulle någon - Herren (?) - förbjuda mig från en sådan resa?

Djävulen är ingen person. Han är en demon. Att du ens funderar på att vilja till Helvetet och brinna i dess skärseld tyder på att du inte älskar Herren och är en syndare och då kanske det är bäst att du förpassas till Helvetet från början för Herren kommer inte att släppa in någon i sitt rike som ser på Himlen och Helvetet som någon sorts pendlingsstationer. Att man ens hamnar i Helvetet betyder att inget hopp längre finns kvar för den personen.


   
SvaraCitera