Aviseringar
Rensa alla

Kurator, psykiatriker eller psykolog


Ämnesstartare

Ja, vad är skillnaden på en kurator, psykiatriker och psykolog? Jag behöver fixa mig själv men vet inte vart jag ska vända mig.


   
Citera

   
SvaraCitera

Om du går/ringer till en mottagning så får du prata med någon först och efter det så bedömer de vilken sorts psykolog eller terapeut du bör träffa. Tror inte att du får välja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Tror inte att du får välja.

Menade inte att jag ville välja, bara att jag inte vet vart jag ska vända mig helt enkelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sötnos:

http://lmgtfy.com/?q=kurator

Tack. Det är ju inte som att jag redan googlat och bara kommit över sju sidor långa texter och försökte vända mig till en vänlig själ här som kunde förklara i typ tre ord kanske.


   
SvaraCitera

loom:

Menade inte att jag ville välja, bara att jag inte vet vart jag ska vända mig helt enkelt.

Man vänder sig inte till en person, man vänder sig till en mottagning. Vissa har massa personer som är både terapeuter, kuratorer, psykologer osv. och på vissa ställen finns det förmodligen bara terapeuter, kuratorer eller psykologer. Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Tack. Det är ju inte som att jag redan googlat och bara kommit över sju sidor långa texter och försökte vända mig till en vänlig själ här som kunde förklara i typ tre ord kanske.

Mitt tips är då att du går till vuxenpsykiatrin och ber om en tid så utser dem säkert någon åt dig.


   
SvaraCitera
blum
 blum

någon av dem får skriva ut medicin men inte de andra två


   
SvaraCitera

Lindblom:

någon av dem får skriva ut medicin men inte de andra två

Måste vara psykolog


   
SvaraCitera
blum
 blum

Sagitta:

Måste vara psykolog

trodde det men har för mig att det är psykiatriker faktiskt.
orkar inte googla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Psykiatrikern är den enda av dem som får skriva ut piller.


   
SvaraCitera

Lindblom:

trodde det men har för mig att det är psykiatriker faktiskt.
orkar inte googla

Oj, nu måste jag kolla. Hade för mig att det stod legitimerad psykolog på mitt papper, men han fick skriva ut. Det finns så mycket olika saker inom psykiatrin så man blir galen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En psykiatriker är en utbildad läkare med psykiatri som specialitet. En psykolog har en psykologutbildning. En kurator har utbildningen socionom. Psykologer och kuratorer fyller ungefär samma funktion inom psykvården - de samtalar mest med en. En del psykologer inriktar sig på särskilda terapiformer som jag tror att kuratorer inte sysslar med.

Psykiatriker kan ställa diagnoser och skriva ut mediciner. Oftast har man kontakt med både en psykiatriker som sköter den medicinska delen av ens behandling och en psykolog eller kurator som ansvarar för någon form av terapi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag gick till min kurator på skolan, som i sin tur skickade vidare mig till bup (barn och ungdoms psykiatrin) där jag fick prata med en psykolog.


   
SvaraCitera

mediakatt:

sammanfattning

[y]

Du kanske borde börja hos någon psykolog eller kurator, så kan de skicka dig vidare beroende på dina problem.


   
SvaraCitera