Aviseringar
Rensa alla

Kurator tystnadsplikt? Skär mig...


Ämnesstartare

Halloj, 
jag går hos kuratorn, för diverse anledningar. Men allt har börjat ordna sig, de har med skolan att göra så vi har ALDRIG pratat om mitt mående. Men jag mår ju inte bra, har gått dit ja i snart 2 terminer, var 2-4 vecka. Men sist vi hade möte så oroa hon sig för mitt mående o jag var ju KORKAD o bara "jag mår bra", men jag mår inte bra. 

och om jag berättar för henne nästa gång när vi syns, om detta att jag skär mig. Kommer hon ringa hem då? Vill inte att morsan o farsan ska veta det som tatt mig så mycket tid och nya kläder att täcka upp. Hjälp.....


   
Citera
Ämnesetiketter

Om du är under 18 så måste de berätta för dina föräldrar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PWr:
Om du är under 18 så måste de berätta för dina föräldrar.

Om jag bara säger att jag mår dåligt, o inte säger att jag skär mig. Kommer jag få hjälpen jag behöver då?


   
SvaraCitera

Marsbrud:

Om jag bara säger att jag mår dåligt, o inte säger att jag skär mig. Kommer jag få hjälpen jag behöver då?

Ja kuratorer finns ju för att hjälpa de som har det jobbigt/mår dåligt så förhoppningsvis. Däremot om de känner att de ej kan hjälpa dig tillräckligt så kommer de behöva kontakta föräldrar eller soc typ. Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PWr:

Ja kuratorer finns ju för att hjälpa de som har det jobbigt/mår dåligt så förhoppningsvis. Däremot om de känner att de ej kan hjälpa dig tillräckligt så kommer de behöva kontakta föräldrar eller soc typ. Glad

Mm  tack för svaret 🙂


   
SvaraCitera

En kurator har tystnadsplikt! Den kommer inte säga något till dina föräldrar som du inte fått tydlig information om att den kommer säga. Typ anser den att det är för allvarligt kommer den nog att vilja berätta för dina föräldrar o ta det vidare till någon på t.ex. BUP för att du ska få den hjälp du behöver. Soc kopplas inte in i detta.


   
SvaraCitera

PWr:
Om du är under 18 så måste de berätta för dina föräldrar.

Nej, det måste de inte alls


   
SvaraCitera

alvaaaa:

Nej, det måste de inte alls

Jo. Du skriver själv "Typ anser den att det är för allvarligt kommer den nog att vilja berätta för dina föräldrar" att skära sig är allvarligt nog för att en kurator ska tala om det.


   
SvaraCitera

Klart det är. Men de måste inte. De kommer i vilket fall som helst informera innan de pratar med dina föräldrar 

PWr:

Jo. Du skriver själv "Typ anser den att det är för allvarligt kommer den nog att vilja berätta för dina föräldrar" att skära sig är allvarligt nog för att en kurator ska tala om det. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alvaaaa:
Klart det är. Men de måste inte. De kommer i vilket fall som helst informera innan de pratar med dina föräldrar 

Har jag någon sägan i om h*n får berätta de eller ej då? 


   
SvaraCitera

Marsbrud:

Har jag någon sägan i om h*n får berätta de eller ej då? 

Det är jag faktiskt mycket osäker på. Tror dock att den kan liksom berätta för dina föräldrar typ att du inte mår bra osv osv men kanske inte just att du skär dig. Men vet inte riktigt tyvärr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alvaaaa:

Det är jag faktiskt mycket osäker på. Tror dock att den kan liksom berätta för dina föräldrar typ att du inte mår bra osv osv men kanske inte just att du skär dig. Men vet inte riktigt tyvärr.

Mm får.fila ett tag på om de är värt de, har inte bokat.in tid med denna än. För kuratorn tror ju allt ör bra


   
SvaraCitera

Marsbrud:

Mm får.fila ett tag på om de är värt de, har inte bokat.in tid med denna än. För kuratorn tror ju allt ör bra

Tycker definitivt att du ska säga hur du egentligen mår så att du får den hjälp du behöver. Du behlver ju dock inte nödvändigtvis säga att du skär dig oså. Men kanske att du haft tankar på det osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alvaaaa:

Tycker definitivt att du ska säga hur du egentligen mår så att du får den hjälp du behöver. Du behlver ju dock inte nödvändigtvis säga att du skär dig oså. Men kanske att du haft tankar på det osv

Ja de är smart! De tänker jag nog göra. Hon kan ju inte slita av mina kläder o kolla direkt. Men jag är sjukt dålig på att ljuga 


   
SvaraCitera

Marsbrud:

Ja de är smart! De tänker jag nog göra. Hon kan ju inte slita av mina kläder o kolla direkt. Men jag är sjukt dålig på att ljuga 

Ljug inte då! Säg bara inte hela sanningen 😉


   
SvaraCitera