Aviseringar
Rensa alla

Kurdisk självständighet


Ämnesstartare

Vad tror ni? Motivera gärna.


   
Citera

Tror ej, aldrig utan erkännande från grannländerna. Men det vore ju kul med ett nästan vettigt land i regionen.


   
SvaraCitera

Irakiska parlementet har sagt att detta val strider mor grundlagarn o den räknas ej. Grannländerna accepterar inte och Iran bombar redan. I Kerkuk är drt uppror i dagsläget och valfusk är på g. Så nej den är illegal och bör ej räknas. 


   
SvaraCitera

nothernking:
Irakiska parlementet har sagt att detta val strider mor grundlagarn o den räknas ej. Grannländerna accepterar inte och Iran bombar redan. I Kerkuk är drt uppror i dagsläget och valfusk är på g. Så nej den är illegal och bör ej räknas. 

alla nationer har rätt till självbestämmande, det finns ingen anledning att kurderna ska vara ett undantag från denna rätt. det kurdiska folket har en önskan om att själva få avgöra sin framtid och att få leva i ett fritt land. kurderna har gått en lång väg, landet har ödelagts av fyra ockuperande makter. de har blivit utsatta för folkmord och blivit nekade att få tala sitt eget modersmål

folkomröstningen går inte emot några internationella konventioner och är ett demokratiskt samt modernt sätt att besluta om sitt öde. ett självständigt Kurdistan kommer vara ett multikulturellt land där alla oavsett kön, religiös tillhörighet eller etnicitet är välkomna


   
SvaraCitera

skorp:

alla nationer har rätt till självbestämmande, det finns ingen anledning att kurderna ska vara ett undantag från denna rätt. det kurdiska folket har en önskan om att själva få avgöra sin framtid och att få leva i ett fritt land. kurderna har gått en lång väg, landet har ödelagts av fyra ockuperande makter. de har blivit utsatta för folkmord och blivit nekade att få tala sitt eget modersmål

folkomröstningen går inte emot några internationella konventioner och är ett demokratiskt samt modernt sätt att besluta om sitt öde. ett självständigt Kurdistan kommer vara ett multikulturellt land där alla oavsett kön, religiös tillhörighet eller etnicitet är välkomna

Mm, ser att du inte har umgåtts med många kurder från dom trakterna. Emot homosexualitet, emot araber och turkmener, hatar vissa religösa grupper inom islam som Alevites och shia-muslimerna mm...  Har pluggat mycket historia och har en hel del kunskap angående detta ämne. Marken som sägs vara "Kurdistan" vem rittades den av och när har "kurdistan" med dessa marker funnits genom historien? Om vi söker efter land som tillhör kurder så är det Zagros Bergen dom ska bestiga först o ockupera. Och visst har dom rättigheter men det strider mot grundlagen. Det jag förstår av dig är att även om det bestrider Svenska grundlagen så ska samerna ha ett illegal val angående att lämna Sverige? Irakidka Parlementet har sagt att dom får komma till rtt möte och säga vad deras begäran är men inte lämna landet o ha ett illegal val. 


   
SvaraCitera

nothernking:

Mm, ser att du inte har umgåtts med många kurder från dom trakterna. Emot homosexualitet, emot araber och turkmener

kanske inte så värst märkvärdigt att man "ogillar" araber och turkmener när det är de som hindrar en från ett fritt land med fred, frihet och demokrati? och skippa din generalisering till nästa gång

nothernking:

Har pluggat mycket historia och har en hel del kunskap angående detta ämne. 

högst tveksamt för om det nu stämde hade du själv kunnat svara på dina frågor

nothernking:

Irakidka Parlementet har sagt att dom får komma till rtt möte och säga vad deras begäran är men inte lämna landet o ha ett illegal val. 

det är redan ganska klart och tydligt för alla vad folket vill och kämpar för. vem är det som ska lämna landet och vilket illegal val pratar du om? 


   
SvaraCitera

Då tycker jag att vi i Jämtland eller hela Norrland borde få rösta om självständighet från Sverige ;P


   
SvaraCitera

SDniklas:
Då tycker jag att vi i Jämtland eller hela Norrland borde få rösta om självständighet från Sverige ;P

du borde kanske läsa på lite


   
SvaraCitera

skorp:

kanske inte så värst märkvärdigt att man "ogillar" araber och turkmener när det är de som hindrar en från ett fritt land med fred, frihet och demokrati? och skippa din generalisering till nästa gång

högst tveksamt för om det nu stämde hade du själv kunnat svara på dina frågor

det är redan ganska klart och tydligt för alla vad folket vill och kämpar för. vem är det som ska lämna landet och vilket illegal val pratar du om? 

Alltså såhär sent på natten o jag har massor att plugga orkar jag inte ta fram källor o posta här o göra massa tomma inlägg. Sök själv efter vad Irak premiärmenister har sagt o vad parlementet beslöt. Sedan kollar du Iran o Turkiet. Samt kolla på valfusken som skede idag. Finns en hel del ute på nätet om du söker  på engelska. 

Orkar inte slösa min tid med någon som tjafsar emot o är inte tillräckligt kunnig inom ämnet. Kom när du har mer i handen 😉


   
SvaraCitera

Lol håller m skorp till hundra


   
SvaraCitera

skorp:

du borde kanske läsa på lite

Läsa på om Vad?


   
SvaraCitera

Att alla folkgrupper skulle ha rätt till egna nationer är såklart en omöjlighet. I vissa länder hittar man lätt tiotalet folkslag som mer än gärna hade velat ha ett eget land. Det står också skrivet i de flesta länders grundlag att man inte kan dela ett land hur som helst. Detta betyder såklart inte att ett självständigt Kurdistan inte är en bra idé(det är det). Men det är ju en rimlig anledning till att inte erkänna Kurdistan som en suverän stat.


   
SvaraCitera

Något jag beundrar är att dessa folkgrupper har levt tillsammans i mellanöstern i flera hundra år. Utan att ha problem mellan varandra. Levt som bröder. Vad är det som gör er så hatisk och vill att dom sla få självstyre. Förstår inte ni att ett enat land är bäst så. Dela in ett landsmark med minoriteter skapar problem som det är idag. Kolla på forna Jugoslavien. Något jag inte förstår är vad angårde oss europer om vad som sker i mellanöstern. Kan vi inte bara låta dom vara för sig istället för att hjälpa dom med krig mot ett land och splittra landet! Hur många av er vet Messud Barzani? Han är ju en diktatur i höggrad! Vrf är det främst Israel som vill att det här ska ske o jag själv älskar judendom men inte delvisst landet Israel pga. deras beslut. Liksom vafan bryr det oss om vad dom gör där? Dessa människor har levt i fred tsm i flera hundra år gott o ont och med vår hjälp gör vi saken värre o hjälper dom med ett inbördeskrig. Skäms åt alla ni! Fattar ni inte att allt är om olja! Kolla bara på vad Messud Barzani har gjort dom senaste 20 åren... 


   
SvaraCitera

skorp:

du borde kanske läsa på lite

Jämtland var självstyrande i över 500 innan det övertogs av Norge! Och hade ett av världens äldsta parlament. Läs lite om Jamtamot riktigt intressant!


   
SvaraCitera

nothernking: Något jag beundrar är att dessa folkgrupper har levt tillsammans i mellanöstern i flera hundra år. Utan att ha problem mellan varandra. Levt som bröder

Ursäkta?

nothernking:  Vad är det som gör er så hatisk och vill att dom sla få självstyre. 

Tardig??

nothernking: Något jag inte förstår är vad angårde oss europer om vad som sker i mellanöstern. Kan vi inte bara låta dom vara för sig istället för att hjälpa dom med krig mot ett land och splittra landet!

Vilket krig är det du menar européerna hjälper kurderna med? Jag känner bara till ett och man får ju fråga sig vad det är du har problem med där.

nothernking: Hur många av er vet Messud Barzani? Han är ju en diktatur i höggrad!

Aa, han är lätt att kritisera. Lyckligtvis kan självständighet och fria val bidra till bl.a. ökad transparens av ekonomiska intressen.

nothernking: Vrf är det främst Israel som vill att det här ska ske o jag själv älskar judendom men inte delvisst landet Israel pga.

Du är förvånad över att Israel gläds över ett land i området som inte vill se dem bortsprängda från jordens yta?

nothernking:  Dessa människor har levt i fred tsm i flera hundra år gott o ont och med vår hjälp gör vi saken värre o hjälper dom med ett inbördeskrig. 

Nej, tvärt om så har området plågats av konflikter så länge historian sträcker sig. De har heller inga bekymmer alls med att bedriva inbördeskrig helt på egen hand. Enda gången det råder fred är då all makt har legat hos ena sidan. Och så är du förvånad över att andra sidan kanske inte är helt nöjd med situationen?


   
SvaraCitera