Aviseringar
Rensa alla

Kvällen då det gick för långt, utsparkad hemifrån.


Ämnesstartare

Jag är arbetssökande. Har inte hittat jobb på 1-2år. (småjobb till ofrån dock)

Hemma så "bestraffas" man med att internet skulle stängas av vid 23. Det funka ett år och denna veckan palla jag inte mer då man har ställt upp med krav efter krav. Jag ställde aldrig krav på dom. Beslutade mig för att kasta timern till internet i marken 8 gånger och kasta sedan iväg delarna åt alla håll.

PAPPA (som har fått iden att timern ska va där) märkte detta efter 1-2 dagar och satte tillbaka den. MAMMA som inte kan säga emot PAPPA eller ens orkar bry sig om det gick till slut över till hans sida. Hon argumentera emot mina ord om att jag kommer kasta timern i marken igen och sa verkligen NEJ. Efter lite ord byten så avsluta hon allt med att hon får kasta ut mig ur huset.

Och där är jag nu. Har en kompis jag bor hos tillfälligt. Imorgon kommer jag ringa soc och be om hjälp med allt.

Jag är fortfarande chockad över att en liten skit sak som det där gör så att hon slänger ut mig. (internet är det enda jag har hemma och vad ska jag annars göra när jag efter 2 veckor efter pengarna satts in på kontot har 65kr kvar på kontot.)

Iaf, det jag mest undrar över är..

- Vad är det för papper soc vill ha? (alla säger att dom vill ha papper innan något händer.)
- Hur lång tid tar det?
- Vad kräver soc? (vet att de inte vill att man ska ha bil men jag vägrar fan åka buss till jobbet och jag är buss åksjuk)

- Någon som kan ge mig ett jobb i Skaraborg? 😀


   
Citera
Ämnesstartare

du kunde ju ha gått och lagt dig eller läst en bok eller nåt när dom stängde av internet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hur gammal är du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

du kunde ju ha gått och lagt dig eller läst en bok eller nåt när dom stängde av internet.

Helt klart sant. Men efter 1 år av det och det är det enda jag har just nu så blev det för mkt. Dessutom så brukar jag alltid komma hem vid 22-23 tiden och efter den tiden lirar alla mina polare massa spel ihop.

Och jag löser inte böcker och jag är en nattmänniska, försökt länge att vända tillbaka dygnet "normalt".

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Lounge fact:

hur gammal är du?

21.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xevil:

21.

hm okej, har levt på socialbidrag men då hade jag lägenhet. vet inte vad de kommer göra när du inte har egen lägenhet. men något bidrag kommer du få iaf eftersom du är 21 och dina föräldrar är inte skyldiga att ta hand om dig och du kan ej bo på gatan så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

du kan ej bo på gatan så.

Det jag sitter och funderar över också. Då det står på sidan att jag måste hyra eller äga lägenheten. Men om jag nu kan bo hos en polare så innebär det ju MINDRE Kostnad för soc att betala ut till mig då det inte gäller hela summan av lägenheten, el osv.

Hmm, ska ju ringa imorgon men vore trevligt att ha lite skin på näsan innan man ringer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xevil:

- Vad är det för papper soc vill ha? (alla säger att dom vill ha papper innan något händer.)

- papper från arbetsförmedlingen på att du är inskriven
- slutskattebesked och nått mer från skatteverket. Gå till ett skattekontor och säg "hej jag behöver papper för att söka soc" så får du rätt grejer.
- Kontoutdrag från alla aktiva konton där du har pengar som går 3 månader tillbaka. Du får inte ha några sparade pengar.
- Kontoöversikt som visar alla dina konton och hur mycket som finns där.

- Ansökan om bidrag, ifylld så långt du kan själv. Allting utöver grundbeloppet måste du ansöka specifikt om. Om du vill ha bidrag till t.ex. medicin, se till att ha med dig kvitton, läkarintyg och klisterkort för högkostnadsskydd.

Det är vad jag behövde ha iaf.

Xevil:

- Hur lång tid tar det?

Jag har väntat en månad nu, och det verkar som att jag kanske kommer få det inom en vecka. Om jag har tur. Och då ringer jag och tjatar för att det ska gå snabbare.
Det är alltså efter mitt möte med soc, tror jag fick vänta 2 månader på att få det mötet.

Xevil:

- Vad kräver soc? (vet att de inte vill att man ska ha bil men jag vägrar fan åka buss till jobbet och jag är buss åksjuk)

Tror de kommer kräva att du säljer bilen, men vet ej då jag aldrig haft bil. Beror nog även på var du bor, både sett till hur mycket du faktiskt behöver bil och att olika kommuner har olika regler. Åksjuka kommer de skita fullständigt i om du inte har ett läkarintyg som säger svart på vitt (gärna i fem kopior från olika läkare) att du måste åka bil och inte får åka buss under några omständigheter, typ.

Xevil:

- Någon som kan ge mig ett jobb i Skaraborg? 😀

Nej, men söker en inneboende i Göteborg, så kan du hitta ett jobb där har jag en billig bostad. Dock vet jag ej om jag skulle vilja ha dig som inneboende, men det kan man ju se då.

EDIT: Notera att det kan bli VÄLDIGT svårt för dig att få bidrag till bostad. De har som generell policy att aldrig betala första boendet, vet ej själv ens om jag kommer få bidrag till mitt boende då soc tycker att jag ska flytta hem igen (trots att jag förklarat att jag inte har den möjligheten). Har du tur kan det gå, men som sagt, det handlar om tur och du kommer säkert behöva överklaga.

Räkna inte med att ha några pengar i näven på åtminstone tre månader.


   
SvaraCitera

Har du någon diagnos?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xevil:

Det jag sitter och funderar över också. Då det står på sidan att jag måste hyra eller äga lägenheten. Men om jag nu kan bo hos en polare så innebär det ju MINDRE Kostnad för soc att betala ut till mig då det inte gäller hela summan av lägenheten, el osv.

Ja, det är klart. Jag tror att du kommer få alla bidrag utom för boendet, dvs norm etc. Frågan är bara hur de gör med lägenheten, jag tycker du borde säga att du verkligen inte har någonstans att bo för jag menar.. det där med kompisen kan ju bli krisigt.

Xevil:

Hmm, ska ju ringa imorgon men vore trevligt att ha lite skin på näsan innan man ringer.

Ja, det måste du ha. Soctanter har fått mig på bristningsgränsen allt för många gånger [crazy] de är inte trevliga att ha och göra med för de vill inte ge några pengar till dig egentligen. Förbered dig på mycket negativ syn på allt du säger, men dra INGA slutsatser utifrån det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Stringburka

Tack. Det där med bil har jag hört väldigt olika om. De kan se möjligheten till att ha den till jobbet osv. Men får se. Tack tack. Lite skin på näsan har jag nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xevil:

De kan se möjligheten till att ha den till jobbet osv. Men får se. Tack tack. Lite skin på näsan har jag nu.

Det är ju om du har ett deltidsjobb eller så, eller åtminstone har ett på G. men lycka till.

Och stå på dig. Har inte jättemycket erfarenhet av soc än, men hittills har de försökt få mig att "erkänna" en massa fuskanden jag inte gjort (t.ex. ringde soctanten och halvt om halvt anklagade mig för att inte gå på AF-möten jag inte hade överhuvud taget)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan förövrigt tillägga att min socbidrag gick snabbt, högst 2 ½ vecka om jag minns rätt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Stringburka:

men hittills har de försökt få mig att "erkänna" en massa fuskanden jag inte gjort

De är så råa alltså, jag hade sagt upp mig ifrån mitt jobb och därför var det en jävla massa babbel om hur jag förmodligen inte kommer få pengar. Sedan satt pengarna där på kontot en dag som ingenting, efter att ha levt i oro och ovisshet pga allt de sa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

De är så råa alltså, jag hade sagt upp mig ifrån mitt jobb och därför var det en jävla massa babbel om hur jag förmodligen inte kommer få pengar. Sedan satt pengarna där på kontot en dag som ingenting, efter att ha levt i oro och ovisshet pga allt de sa.

Får hoppas jag har sån tid. De skulle fixa det i början av den här veckan, när jag ringde dem i onsdags sade de "vi ska gå igenom det imorgon", när jag ringde på fredagen blev jag "anklagad" (mycket antydelser, inte rakt ut) om det där, och då hade de inte ens börjat prata om det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

och då hade de inte ens börjat prata om det.

Men vilka spån.

Nu när jag tänker efter så efter första utredningen så hittade de ett sparkonto med några tusen på som jag fick lov att bruka först. Så det kanske hade tagit längre tid annars. Men tycker alltid att de var snabba efter det, när man lämnade in efterkommande blanketter månadsvis gick det på högst fem dagar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Men tycker alltid att de var snabba efter det, när man lämnade in efterkommande blanketter månadsvis gick det på högst fem dagar.

Ja det har jag också hört, att när man väl börjat få det är det lättare att fortsätta. Hoppas dock få jobb snart, gillar inte tanken på soc.


   
SvaraCitera