Aviseringar
Rensa alla

Kvart över åtta klockor


Ämnesstartare

Den mest skrämmande åsynen många som upplevde Hiroshimabomben, hur konstigt det än kan låta, är klockor som står på 8.15. De reagerar lite som en vampyr reagerar på dagsljus eller vitlök.

När bomben detonerade kl. 8.15 på morgonen slutade klockorna som berördes av explosionen att fungera, och stannade därför på 8.15. Överallt i bråten efter smällen hittade man klockor som stod på 8.15. Hela utställningar med sönderbrända klockor som står på 8.15 har gjorts. Många tycker än i dag att det känns obehagligt att titta på klockan och se att en står på 8.15. Är det konstigt eller rimligt? Reagerar ni också så att om ni vart med om något smärtsammt så kan åsynen av en liten detalj föra tankarna till det smärtsamma som hänt och uppfattas som plågsamt att uppleva?

Hiroshima clock 1.gif

Hiroshima clock 7.jpg

Hiroshima clock 4.jpg


   
Citera
Ämnesetiketter

Ganska punktligt att klockan var exakt 8.15


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skepticdouche: Ganska punktligt att klockan var exakt 8.15

Fast det var nog bara en tillfällighet tror jag. När Nagasaki skulle bombas var det egentligen staden Kokura som var målet, men det var målnigt och de fick cirkla runt och fick inget klartecken att köra fram och släppa. Till slut fick de besked att åka vidare till Nagasaki. Så tiden berode på när de hade klartecken. I Hiroshima var det helt molnfritt och bara att åka fram direkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Moongoose : Ja

Ja??? Mera utförligt svar skulle vara mer klargörande!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kom hit och förväntade mig åtta klockor så får jag bara tre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Demon Core: Ja??? Mera utförligt svar skulle vara mer klargörande!

Ja kan regera på detaljer som gör mig påmind om minnen förknippade med den detaljen eller saken. Ett exempel? Snapchat. Snapchatade som fan med en person som det bara gick åt skogen med. Så nu får blotta åsynen av apphelvetet mig att må dåligt. Nej jag har inte varit med om jättetraumatiserade grejer..  Dont judge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eller färgen gul 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eller spöke .. Okay känns inte som detta exempel var så bra. Får komma på nåt annat. 


   
SvaraCitera

annars så fanns de skuggor kvar av folk som stått i staden på lite olika ställen, också en äcklig detalj, sen sägs de att om man står exakt under bomben så överlever man smällen då de inte smäller exakt rakt neråt, sen vet ja inte ur sant de är men ah


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

handendärnissen: annars så fanns de skuggor kvar av folk som stått i staden på lite olika ställen, också en äcklig detalj, sen sägs de att om man står exakt under bomben så överlever man smällen då de inte smäller exakt rakt neråt, sen vet ja inte ur sant de är men ah

Du tänker på atomskuggor antar jag. Ljuset från bomben var så intensivt att alla ytor blektes. Där någon satt blev det emellertid svart eftersom de skymde ljuset. Personen förängades men han skydda mot den kraftigaste första ljusblixten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

handendärnissen: om man står exakt under bomben så överlever man smällen då de inte smäller exakt rakt neråt, sen vet ja inte ur sant de är men ah

GenbakuDome02.jpg

Överlevde gjorde man väl knappast, men huset som stod precis under detonationen i Hisoshima var ett av få som stod kvar. Det finns bevarat än i dag. Alla våningsplan slets ut men eftersom trycket kom direkt ovanifrån stod väggarna kvar. De som var i källaren överlevde smällen hade ordentliga brännskador som gjorde dem törstiga. De masade sig därför till fontänen utanför och drack kolsvart radioaktivt vatten som de dog av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pinsamt om man va den enda me felställd klocka den dagn


   
SvaraCitera