Aviseringar
Rensa alla

Kvinnlig avundsjuka


Ämnesstartare

Varför är det så att modeindustrin och filmbranschen kan visa snygga män på löpande band utan att killar blir avundsjuka på dem? Om HM kör en kampanj med en snygg kille med vältränad mage och vältränade armar (inget överdrivet, men snyggt vältränad) så hör man inte killar som anmäler reklamen för objektifiering eller liknande. De allra flesta killar kan ofta erkänna att mannen på bilden är snygg, och få motivation till att träna själva.

Men tjejer blir avundsjuka på andra snygga tjejer. Man behöver inte leta länge i bloggträsket innan man hittar avundsjuka flickor som kastar skit på "de ouppnåeliga skönhetsidealen" som media och mode ständigt sprider. Man bloggar gärna om kändisar som visar celluliter eller bristningar, och när HM gör en kampanj med lönnfeta kvinnor hyllas den till skyarna som "rättvisande".

Vad är det som gör att tjejer inte klarar av att se andra snygga tjejer, särskilt om de själva är fula? Det är väl klart som fan att skönhet är ett ideal, ingen vill se en ful människa. Om jag ser en vältränad kille i kalsonger stå och posera känner jag inte avundsjuka - istället får jag motivation att börja träna och dessutom kan jag erkänna för mig själv att killen på bilden är snyggare och "bättre" än mig.

Inom psykologin är det ett välkänt faktum att om man en stor grupp tjejer så får ingen vara bättre än den andra. Alla måste vara lika och ingen får sticka ut som bättre och snyggare. I en stor grupp med killar bildas istället en rangordning där olika killar vet sina platser i förhållande till varandra.

Uttrycket "kvinnlig avundsjuka" har inte myntats ur tomma luften, som för alla andra uttryck finns en grund. Ingen rök utan eld liksom.

Vad är det i tjejer som gör att de blir avundsjuka på varandra på ett helt annat sätt än killar?

(PS. väntar på forumets feminister som ska komma in och säga att män och kvinnor minsann är exakt likadana och inget skiljer oss åt)


   
Citera

kollat på en del dokumentärer, man anser nu för tiden att kvinnor blir avundsjuka om det känns som att någon dom gillar kommer att spendera sina resurser på någon annan kvinna.
Men tror framför allt att det handlar om våran jämförs kultur, vi jämför alltid oss själva med andra, rätt säker på att det är kulturellt.. har för mig att jag läste det i en sociologi bok.

oskar_det:

Vad är det i tjejer som gör att de blir avundsjuka på varandra på ett helt annat sätt än killar?

jävligt bra fråga, ska hålla mig uppdaterad här och kolla om någon har kommit över någon ledtråd 😀
[bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte huruvida "avundsjuka" direkt kommer in i bilden i något fall, men både män och kvinnor får av mode- och mediaindustrin diverse skeva bilder av hur man ska se ut och göra för att vara "korrekt". Tror inte det skiljer så mycket mellan könen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

oskar_det:

Men tjejer blir avundsjuka på andra snygga tjejer. Man behöver inte leta länge i bloggträsket innan man hittar avundsjuka flickor som kastar skit på "de ouppnåeliga skönhetsidealen" som media och mode ständigt sprider.

Det där är inte tecken på avundsjuka, det är tecken på sunt förnuft.


   
SvaraCitera

Det är ju för att män aldrig har varit värderade utifrån sitt utseende, utan utifrån vad de åstadkommit. Kvinnor däremot har under en stor del av mänsklig historia enbart varit vackra objekt för mannen att skryta med, och är därför uppfostrade till att tro att deras skönhet är deras enda tillgång på ett helt annat sätt, vilket gör att de känner sig hotade av retuscherade modeller eftersom de inte kan uppnå det skönhetsideal vi har idag. De flesta män brukar däremot ha komplex för annat.

Att lösa kvinnlig avundsjuka är med andra ord ganska enkelt. Vi får helt enkelt sluta producera skönhetsprodukter och sluta uppfostra flickor till att vara "fina", för till och med hos sjuåringar idag är det viktigt att inte vara tjock, för att det är fint att vara smal.


   
SvaraCitera

oskar_det:

Varför är det så att modeindustrin och filmbranschen kan visa snygga män på löpande band utan att killar blir avundsjuka på dem?

tala för dig själv, personligen bär jag stor skam över min kropp och det beror inte på mig själv utan min omgivning och de av mig förväntade krav jag fått genom omgivningen. de krav som riktas mot tjejer är också ofantligt mycket högre/fler/strängre, men för att missa det måste man antagligen vara en självgod kille med bristande empatisk förmåga.

oskar_det:

Inom psykologin är det ett välkänt faktum att om man en stor grupp tjejer så får ingen vara bättre än den andra.

haha, lol. jag har då läst en del och aldrig stött på detta, inte ens när vi diskuterade köns- och kulturbetingade orsaker till olika resultat/fenomen. och, ifall det nu skulle vara så, så är det nog otroligt få inom den bildade sfären som faktiskt reducerar detta till en biologisk faktor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Äähh, slutta försöka vara så smarta åk skriva grejjer åk så. Lixsom vad tror ni att ni är? Jag er myket snyggare en ni.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

tala för dig själv, personligen bär jag stor skam över min kropp.

+1 tyvärr [sad]

Jag blir självklart påverkad mycket negativt utav bilder på snygga och sexiga killar, speciellt då man hör tjejer prata om dessa killar. Jag får en bild/känsla av att man måste se ut på ett visst sätt, vara på ett visst sätt för att någon ska gilla en.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

men både män och kvinnor får av mode- och mediaindustrin diverse skeva bilder av hur man ska se ut och göra för att vara "korrekt".

Men ligger det inte någon sanning i att folk innerst inne gillar stereotypbilderna som mode och media pumpar ut? Annars hade ju ingen brytt sig.

KingGurka:

Tror inte det skiljer så mycket mellan könen.

Haha, där kom den! [bigcheers]

Webbitch:

Vi får helt enkelt sluta producera skönhetsprodukter och sluta uppfostra flickor till att vara "fina"

Ganska ironiskt, för anledning att skönhetsprodukter produceras och att mirakelkrämer för kvinnor som får dem att se yngre ut är en miljardindustri beror ju på att KVINNOR KÖPER DESSA PRODUKTER! Om ni kvinnor skulle sluta köpa dem skulle de sluta att produceras. Lätt som en plätt!

Och likadant med uppfostran, många VILL att det ska finnas skillnader mellan könen, alla är inte råfeminister som vill att pojkar och flickor ska se ut och bete sig exakt likadant.

internet:

tala för dig själv

Tss, är du osäker?

internet:

haha, lol. jag har då läst en del och aldrig stött på detta, inte ens när vi diskuterade köns- och kulturbetingade orsaker till olika resultat/fenomen. och, ifall det nu skulle vara så, så är det nog otroligt få inom den bildade sfären som faktiskt reducerar detta till en biologisk faktor.

Ungdomar.se=forumet där medlemmarna vägrar inse att det finns psykologiska skillnader mellan könen.

Pratade med en psykolog så sent som förra veckan och det var hon som berättade detta för mig.


   
SvaraCitera

oskar_det:

Det är väl klart som fan att skönhet är ett ideal, ingen vill se en ful människa.

Varför ändras idealen då..? För några hundra år sedan var det snyggt att vara överviktig, nu är det det värsta du kan vara, hur kommer det sig?

Vet förövrigt inte hur jag ska bemöta det andra. Brukar inte vara avundsjuk på utseende, snarare typ folk med egen lägenhet och kök.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Webbitch:

Det är ju för att män aldrig har varit värderade utifrån sitt utseende

Nja, nu överdriver du. Män har, precis som kvinnor, i alla tider blivit bedömda över sitt utseende. Det har inte upptagit lika stor del av bedömningen, men det har funnits där. Annars skulle det inte finnas några manliga utseendeideal.

oskar_det:

Men ligger det inte någon sanning i att folk innerst inne gillar stereotypbilderna som mode och media pumpar ut?

Folk gillar det de uppfostras till att gilla, något som bevisas om inte annat genom att skönhetsideal varierat något enormt mellan olika platser och tidsepoker.

Reklamen är till just för att göra så folk gillar de bilderna. Som vilken annan propaganda som helst vill den påverka vårat tänkande.

oskar_det:

Ganska ironiskt, för anledning att skönhetsprodukter produceras och att mirakelkrämer för kvinnor som får dem att se yngre ut är en miljardindustri beror ju på att KVINNOR KÖPER DESSA PRODUKTER!

Och anledningen till att kvinnor köper det är massiv propaganda om skönhetsideal som finansieras av de som producerar skönhetsprodukterna.

Intressant nog, så har även män börjat konsumera stora mängder skönhetsprodukter - efter att företagen börjat propagera för det med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

Pratade med en psykolog så sent som förra veckan[...].

bra för dig. fortsätt med det.


   
SvaraCitera

oskar_det:

Pratade med en psykolog så sent som förra veckan och det var hon som berättade detta för mig.

att

oskar_det:

Ungdomar.se=forumet där medlemmarna vägrar inse att det finns psykologiska skillnader mellan könen.

?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Varför ändras idealen då..? För några hundra år sedan var det snyggt att vara överviktig, nu är det det värsta du kan vara, hur kommer det sig?

Det finns fortfarande länder i Afrika där det är snyggt att vara överviktig precis som att det är OK att leka sexuella lekar med barn i vissa delar av västindien och Tibet. Kulturskillnader med andra ord.

Skönhet ligger i betraktarens öga, men skönhet i sig kommer alltid att vara ett ideal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ah, nu förstår jag. Du är ett retard.


   
SvaraCitera

oskar_det:

Det finns fortfarande länder i Afrika där det är snyggt att vara överviktig precis som att det är OK att leka sexuella lekar med barn i vissa delar av västindien och Tibet. Kulturskillnader med andra ord.

vet att du tjatat om det där förut, kan man få se en vettig källa på det? tycker det verkar intressant.


   
SvaraCitera