Aviseringar
Rensa alla

kvinnor har lättare att prata känslor?


Ämnesstartare

kvinnor har lättare för, och är bättre på att prata känslor?

Rätt?
Fel?
Vad tycker du om påståendet?


   
Citera

Känns rätt uppenbart att flickor, i större mån än killar, uppfostras till att kommunicera sina känslor. Med det sagt så har jag fortfarande stött på många killar som är bra på att prata känslor och många tjejer som inte är det.

Tror också att det är väldigt mycket av en generationsfråga.


   
SvaraCitera
mynona

Normen tillåter och uppmuntrar kvinnor att prata känslor, vilket gör att kvinnor oftare pratar känslor, vilket gör att kvinnor blir bättre på att prata känslor eftersom de gör det oftare. Vänd på resonemanget så att det fungerar tvärtom för män.

Om man ska tala generellt. Men det där förändras ju hela tiden. Jag har själv inte erfarenhet av att killar har svårt att prata känslor.


   
SvaraCitera

likt alla generaliseringar tycker jag påståendet är fel. Men normen har inget med den personliga åsikten att göra. den tillåter att kvinnor delar känslor, dom rent av förväntas göra så det motsatta råder för män. Allt för att vi ska separeras så långt från varandra som möjligt.


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

Sällan bättre men verkar ofta ha lättare för det.


   
SvaraCitera

Är väl mer än fråga om att vilja eller inte vilja, det är bra att vilja. Killar är väl generellt mer benägna att försöka vara coola och hårda osv. [crazy]


   
SvaraCitera

Inte bättre men ja det verkar som om vi har lättare för det. Då kvinnan rent generellt är fruktansvärt känslosam av sig. Tänker oftast med känslor och agerar därefter. Handikappat!


   
SvaraCitera

Lättare att prata om känslor med kvinnor


   
SvaraCitera

Att vara emotionell har traditionellt sett varit en kvinnlig paradgren och män som velat vädra sina känslor har fått lite utrymme till det historiskt. Idag kan vi se hur många pojkar far väldigt illa ut bara för att de inte haft eller fått samma stöd och möjligheter som tjejerna fått. Det är problem som egentligen är väldigt lätta att åtgärda men som man i statsfeminismen och svensk jämlikhetsmodellens namn till trots inte riktigt brytt sig om att ta i.


   
SvaraCitera

Kvinnan är ju den som föder barn o tar mest hand om barnen när de är små så genetiskt borde hon vara bättre på det där med känslor och omsorg, medan mannen har ju haft den stridande jagande plikten och det blev ett behov att utveckla en mer känslokall natur.. p'haps.. Normer spelar så klart mycket roll, men kan hända att det har något med gamla behov att göra

När en man väl vågar visa känslor och vara känslosam tycker jag att han gör det än en kvinna, kan ha något med att män ofta förtrycker sina känslor för att det inte ses på som manligt.. medan kvinnor får överdrivet mycket uppmuntran att vara känslosamma och känsliga hm.


   
SvaraCitera
mynona

oatsreuvaue:

Kvinnan är ju den som föder barn o tar mest hand om barnen när de är små så genetiskt borde hon vara bättre på det där med känslor och omsorg, medan mannen har ju haft den stridande jagande plikten och det blev ett behov att utveckla en mer känslokall natur

Föder barn ja, men att de ska ta hand om dem är ju inte lika självklart? Att de ska ta hand om dem handlar väl mer om normer, det är väl inte lika självklart som att de föder dem? Och visst jagade män, men det är ju heller inte nödvändigt kroppsligt sett, alla kvinnor var ju knappast gravida hela tiden, de som inte var gravida kunde ju jaga de med?

Zapzap:

Inte bättre men ja det verkar som om vi har lättare för det. Då kvinnan rent generellt är fruktansvärt känslosam av sig. Tänker oftast med känslor och agerar därefter. Handikappat!

Är kvinnan känsligare för att hon är född så eller för att traditionen tillåter henne och kräver av henne att hon visar sin känslosamhet mer?

Jungman:

Lättare att prata om känslor med kvinnor

Varför är det så?


   
SvaraCitera

mynona:

Varför är det så?

För mig är det förmodligen brist på kompetent far osv.
Vet inte om det är så generellt


   
SvaraCitera

mynona:

Föder barn ja, men att de ska ta hand om dem är ju inte lika självklart?

Tänkte på amningen då kvinnan är mer eller mindre bunden till barnet.


   
SvaraCitera
mynona

Jungman:

För mig är det förmodligen brist på kompetent far osv.
Vet inte om det är så generellt

Aha. Men jag har hört det sägas mer än en gång av killar. Kanske är det för att tjejer pga normen associeras mer med en tillåtelse att tala om känslor?


   
SvaraCitera
mynona

oatsreuvaue:

Tänkte på amningen då kvinnan är mer eller mindre bunden till barnet.

Det är sant, men amningsperioden är ju ändå inte så lång att den berättigar att kvinnan uppfostrar barnen fram tills de är vuxna.


   
SvaraCitera