Aviseringar
Rensa alla

"Kvinnor måste kunna se sitt eget ansvar vid våldtäkter"


Ämnesstartare

OBS: varning. Ha inte varm dryck i munnen medan ni läser detta. Risken är stor att ni råkar spotta ut den.

http://www.sydsvenskan.se/asikter/kvinnor-maste-kunna-se-sitt-eget-ansvar-vid-valdtakter/

Diskutera den här fullständigt vidriga artikeln. Varsågoda. 


   
Citera
Ämnesstartare

Förvirrad  Vet inte ens vad jag ska säga om den där artikeln, känns mer som ett dumt skämt 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker inte att den är fullständigt vidrig.

Vad är det som gör den fullständigt vidrig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick:
Jag tycker inte att den är fullständigt vidrig.

Vad är det som gör den fullständigt vidrig?

Så om du, som man, en gång för några år sen gått hem med någon du träffade på krogen. Du har som regel att ligga med folk du är attraherad av, men du går inte hem med vem som helst hela tiden, du har ändå generella personliga "regler" för hur intim du är med folk och när. Och sen är du på krogen i helgen och blir våldtagen. Då menar den här snubben att du bär ett ansvar för den här våldtäkten, för att du en gång tidigare gått hem med någon från krogen och därmed har ganska lösa regler kring ditt sexliv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Jag anser att om man en gång har gett medgivande till kroppslig intimitet genom ömsesidig fysisk kontakt ska man ta del i ansvaret, vad än konsekvenserna blir." 

Så man får inte lov att ångra sig och avbryta (och om man gör detta men ändå blir våldtagen är det ens egna fel för att man varit intim innan?) eller vad är det skibenten menar egentligen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

obs ok insåg nu att det är en kvinna som skrivit detta. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snor: Så om du, som man, en gång för några år sen gått hem med någon du träffade på krogen. Du har som regel att ligga med folk du är attraherad av, men du går inte hem med vem som helst hela tiden, du har ändå generella personliga "regler" för hur intim du är med folk och när. Och sen är du på krogen i helgen och blir våldtagen. Då menar den här snubben att du bär ett ansvar för den här våldtäkten, för att du en gång tidigare gått hem med någon från krogen och därmed har ganska lösa regler kring ditt sexliv.

Om jag går hem stupfull med en okänd person, lägger mig i hennes säng, vi börjar hångla och ta på varandra, och hon har sex med mig men jag är för full för att lägga märkte till det... sedan när jag vaknar nästa morgon så kommer jag inte ihåg någonting av vad som har hänt, men det ligger en kondom på golvet. Så jag anmäler våldtäkt.

Det är ett exempel på att bete sig oansvarigt.

våldtäkten är minst lika fel men jag agerade ändå oansvarigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick:

Om jag går hem stupfull med en okänd person, lägger mig i hennes säng, vi börjar hångla och ta på varandra, och hon har sex med mig men jag är för full för att lägga märkte till det... sedan när jag vaknar nästa morgon så kommer jag inte ihåg någonting av vad som har hänt, men det ligger en kondom på golvet. Så jag anmäler våldtäkt.

Det är ett exempel på att bete sig oansvarigt.

Hon gör fel om hon har sex med dig när du är så full att du knappt lägger märke till det. Hon kan omöjligen veta om du är med på det eller inte, eftersom du är helt frånvarande och omedveten om hela grejen. Det är inte oansvarigt av dig, det är hon som gör fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snor:
obs ok insåg nu att det är en kvinna som skrivit detta. 

Vad förändrar det? 🙁      


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick:

våldtäkten är minst lika fel men jag agerade ändå oansvarigt.

Nej. Det är snarare den andra personen som agerade oansvarigt som inte tog hänsyn till ditt onyktra tillstånd utan hade sex med dig utan att du var med på det hela.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Vad förändrar det? 🙁      

Jag hade skrivit "snubben" innan så jag rättade det genom att påpeka att det var en kvinna som skrivit det, så att folk inte blir förvirrade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snor:

Jag hade skrivit "snubben" innan så jag rättade det genom att påpeka att det var en kvinna som skrivit det, så att folk inte blir förvirrade.

aha ok, sry


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snor:

Nej. Det är snarare den andra personen som agerade oansvarigt som inte tog hänsyn till ditt onyktra tillstånd utan hade sex med dig utan att du var med på det hela.

men hur ska man visa det i en rättegång?

personen sompersonen blev våldtagen är i vissa fall inte ens medveten om hen gav ett medgivande eller inte. alkoholen gör i vissa fall att dom blir helt borta, och inte nödvändigtvis på det sätt att de däckar av, utan att de inte riktigt vet eller inte alls kommer ihåg vilka de beslut de har tagit.

och försöker inte rättfärdiga våldtäkt.. det jag säger är att när man dricker alkohol så har man ett ansvar över sig själv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick:

men hur ska man visa det i en rättegång?

personen sompersonen blev våldtagen är i vissa fall inte ens medveten om hen gav ett medgivande eller inte. alkoholen gör i vissa fall att dom blir helt borta, och inte nödvändigtvis på det sätt att de däckar av, utan att de inte riktigt vet eller inte alls kommer ihåg vilka de beslut de har tagit.

och försöker inte rättfärdiga våldtäkt.. det jag säger är att när man dricker alkohol så har man ett ansvar över sig själv

Alltså nej. Visst, du har ansvar för det DU gör om du dricker, t ex om du misshandlar någon på fyllan. Men om någon annan utnyttjar ditt onyktra tillstånd så är det inte ditt ansvar, utan den andre personen som gör fel och bör ta sitt ansvar och istället för att utnyttja att du "är helt borta" faktiskt inte gör något som du inte är helt med på. Så jävla svårt är det inte. Om du går ut med en tjej som du hånglar med men som helt plötsligt verkar helt frånvarande, skulle du ligga med henne? Nej, förhoppningsvis inte, då du inte kan säkerställa att hon är okej med det eftersom hon är borta. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kom inte någon i Norges motsvarighet till SD också med något liknande argument för ett tag sedan?

Hjärta


   
SvaraCitera