Aviseringar
Rensa alla

Kvinnor som misshandlar,våldtar och mördar?


FrökenRakel:

Hur vanligt är det att kvinnor misshandlar

Ganska vanligt, särskilt i nära relationer. Senast en studie gjordes om våld i nära relationer där våld mot män togs med visade det sig att 15% av alla män hade blivit misshandlade av sina partners, vilket var vanligare än för kvinnor. Denna studie var dock i slutet av 70-talet, så mycket kan ha förändrats. Varför man inte följt upp studien utan bara fokuserat på mäns våld mot kvinnor låter vi vara osagt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Varför man inte följt upp studien utan bara fokuserat på mäns våld mot kvinnor låter vi vara osagt.

Precis, feminismens fel.


   
SvaraCitera

tror nog att det är betydligt vanligare att män våldtar och misshandlas än att kvinnor gör det, även om det säkert förekommer att även kvinnor gör det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

postis_per:

även om det säkert förekommer att även kvinnor gör det.

Ja, men det borde lyftas fram mer att kvinnor gör det. Kanske därför ingen tror på män som säger att dom blivit misshandlade av sina kvinnor. Om detta lyftes fram mer skulle en man kunna berätta det utan att folk skulle tro att han skojade!


   
SvaraCitera

Stringburka:

Senast en studie gjordes om våld i nära relationer där våld mot män togs med visade det sig att 15% av alla män hade blivit misshandlade av sina partners

tror det är en väldig skildnad på våld och våld också, nu vet jag inte vad det var för undersökning, men om det varit en fråga som var typ "har du blivit slagen av din fru?" så är nog en väldigt stor del av dom femton procenten typ örfilar etc.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

FrökenRakel:

Om detta lyftes fram mer skulle en man kunna berätta det utan att folk skulle tro att han skojade!

i c ur point


   
SvaraCitera

postis_per:

tror nog att det är betydligt vanligare att män våldtar och misshandlas än att kvinnor gör det, även om det säkert förekommer att även kvinnor gör det.

Våldtar tror jag utan tvekan, men misshandlar? Jag är faktiskt tveksam till det. Även om de grova misshandelsbrotten är fler bland män tror jag att folk helt enkelt inte tar misshandel utförd av kvinnor lika "seriöst" som den utförd av män. Om en man ger en rejäl hurring till en kvinna på krogen kommer alla hennes vänner pusha för polisanmälan - om en man polisanmäler en kvinna för samma misshandel riskerar han förlora sina vänner, om han rör sig i de kretsarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

om en man polisanmäler en kvinna för samma misshandel riskerar han förlora sina vänner, om han rör sig i de kretsarna.

Precis, så jävla orättvist!


   
SvaraCitera

FrökenRakel:

Precis, så jävla orättvist!

Enda sättet att ändra detta är att börja på det personliga planet och bortse från könsskillnader i dessa frågor.

Jag rör mig ogärna i kretsar som accepterar någon form av misshandel över huvud taget, men det finns ju undantag överallt. Min nuvarande flickvän har misshandlat mig ett par gånger, min förra ganska många gånger. Jag är väl lite stoicistisk vad gäller det där, även om jag inte borde vara det... Men men.

Back on topic: Jag skulle gissa på att överfallsvåldtäkter eller andra mer "klassiska" våldtäkter där fysiskt våld använts för att hålla fast en person knappt försigkommer alls bland kvinnor. Däremot tror jag att det mycket väl kan tänkas förekomma andra former av sexualbrott från kvinnors sida där man utnyttjar en mans utsatta position - som ett rent anekdotiskt exempel råkade en avdäckad manlig kamrat till mig utför att ett gäng tjejer på festen drog av honom byxorna och fotade, i äkta "hipp hipp hora"-stil. Detta är ju naturligtvis också en sexuell kränkning i allra högsta grad, men det är ju klart att han inte vågade polisanmäla det. Finns ju flera exempel på poliser som skrattat ut eller vägrat tro män som anmäler kvinnor för sexbrott.


   
SvaraCitera

Stringburka:

tror jag att folk helt enkelt inte tar misshandel utförd av kvinnor lika "seriöst" som den utförd av män. Om en man ger en rejäl hurring till en kvinna på krogen kommer alla hennes vänner pusha för polisanmälan - om en man polisanmäler en kvinna för samma misshandel riskerar han förlora sina vänner

det ligger nog mycket i det du säger, dock tycker jag att det i många fall är mer seriöst om en man bara slår till en kvinna än vice versa. liksom om en genomsnittligt byggd man slår till en genomsnittligt byggd kvinna så tror jag att hon skulle kunna skada sig ganska mycket, och göra massa ont etc. om däremot en kvinna örfilar en man så är det mer som en symbolisk handling för att visa att han burit sig väldigt dumt åt eller något, och inte så mycket för att faktiskt skada honom, äh, ser du vad jag menar?[cute] i stora generella drag då.


   
SvaraCitera

postis_per:

dock tycker jag att det i många fall är mer seriöst om en man bara slår till en kvinna än vice versa. liksom om en genomsnittligt byggd man slår till en genomsnittligt byggd kvinna så tror jag att hon skulle kunna skada sig ganska mycket

Visst, men i samma studie som frekvensen fastslogs såg man även att det var ca 4 gånger vanligare att kvinnor använde tillhygge. En kvinna må vara svagare, men har hon en stekpanna så spelar det ingen större roll.

Dessutom ligger ju en väldigt stor psykologisk smärta i att bli slagen, särskilt i nära relationer, något man brukar betona i fall med män som misshandlar kvinnor. Den slagne känner sig underlägsen och nedtryckt, rädd för någon den kanske tycker väldigt mycket om och kanske måste stanna kvar hos.


   
SvaraCitera

FrökenRakel:

Hon kan ju slå dig mellan benen, och på magen, HÅRT, och hur gör män som misshandlar sina LÅNGA överviktiga kvinnor då?

Jag dejtar bara smala och små tjejer. Så jag kan tyvärr inte svara på din fråga, härmed drar jag mig ur konversationen. God kväll.


   
SvaraCitera

FrökenRakel:

mördar

Vet inte om det är det här du är ute efter.

Mary bell, tror hon var 11år då hon lurade ut två pojkar på 8år i skogen där hon mördade dom och sedan klippte av deras könsorgan med sax.

Fanns en i vilda västern som giftmördade män som arbetade på hennes gård och sedan matade grisarna med kropparna.

http://www.trutv.com/library/crime/
där kan du läsa om flera[y]


   
SvaraCitera

Finns iaf kvinnor som gillar att se på när nån blir våldtagen och hjälper killen att ragga upp leksaken, har jag hört.
Jag tror det är vanligare än att kvinnor utövar fysiskt våld själv.


   
SvaraCitera

FrökenRakel:

Hur vanligt är det att kvinnor misshandlar, våldtar och mördar?

Ungefär en av tio som blir fällda för sexualbrott mot personer under 15 år är kvinnor har jag för mig. Knappt ingen kvinna blir anmäld för våldtäkt mot någon vuxen, men det finns mest sannolikt ett stort mörkertal.

Kvinnor som bråkar och slår varandra verkar väl bli en vanligare syn. Inom heterorelationer är det säkert minst lika vanligt att tjejen slår killen som tvärtom, kanske vanligare. Men jag tror inte att tjejer slår på samma sätt som killar, rent generellt. Mer kanske örfilar eller slå till med någon bok, än knytnävar, blåmärken och blod.


   
SvaraCitera

Galvmeister:

Mary bell, tror hon var 11år då hon lurade ut två pojkar på 8år i skogen där hon mördade dom och sedan klippte av deras könsorgan med sax.

Fanns en i vilda västern som giftmördade män som arbetade på hennes gård och sedan matade grisarna med kropparna.

EEEEH. Haha sjuka människor det finns.

Oväntad:

Men jag tror inte att tjejer slår på samma sätt som killar, rent generellt. Mer kanske örfilar eller slå till med någon bok, än knytnävar, blåmärken och blod.

Precis! Så tror jag med.


   
SvaraCitera