Aviseringar
Rensa alla

kvotering inom kulturevenemang, rätt eller fel?


Ämnesstartare

tänker framförallt på kvotering på festivaler
läste en krönika i metro angående hur det är mycket fler män på festivaler än kvinnor
och att man borde kvotera in mycket fler kvinnor så det blir "jämställt"
vad tycker ni om detta
orkar ej skriva mer text så skriv era tankar+åsikter


   
Citera
Ämnesstartare

köns kvotering är aldrig bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Talar du om arrangörer, artister eller besökare nu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Antar att det är artister. Tycker då:
Onödigt att kvotera efter någon hård gräns om det går att undvika, men man kan ju definitivt ha det i åtanke när man väljer så att det blir lite jämnare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Talar du om arrangörer, artister eller besökare nu?

KingGurka:

Antar att det är artister.

KingGurka:

Onödigt att kvotera efter någon hård gräns om det går att undvika, men man kan ju definitivt ha det i åtanke när man väljer så att det blir lite jämnare.

ok, vad tror du är orsaken till varför män är överrepresenterade på festivaler?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

köns kvotering är aldrig bra

Trodde aldrig jag skulle skriva det, men:

+1


   
SvaraCitera

gillar ej kvotering.. känner mig sjukt skeptisk inför det fenomenet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men var är alla som tycker det är bra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tycker att det är bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zeppelin:

jag tycker att det är bra

förklara hur du tänker! varför tycker du att exempelvis festivaler bör kvotera in många fler kvinnliga artister/band för att komma närmre 50/50? tror du att festivalarrangörerna avsiktligen bokar fler manliga artister?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

disco:

förklara hur du tänker! varför tycker du att exempelvis festivaler bör kvotera in många fler kvinnliga artister/band för att komma närmre 50/50? tror du att festivalarrangörerna avsiktligen bokar fler manliga artister?

för då har man ytterligare en grej att störa sig på

fast nej, jag tror inte att det är avsiktligt. det blir helt enkelt bara så eftersom de manliga artisterna är bäst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zeppelin:

för då har man ytterligare en grej att störa sig på

[blush]
nej men läste som sagt en krönika i metro och vill få djupare insikt i hur folk som är för den typen av kvotering tänker.

Zeppelin:

fast nej, jag tror inte att det är avsiktligt. det blir helt enkelt bara så eftersom de manliga artisterna är bäst.

är du ironisk eller allvarlig
om du är allvarlig, varför ska man kvotera in kvinnliga artister när de manliga artisterna enligt dig är bäst? eftersträvar man inte att ha så "bra" musik som möjligt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

disco:

nej men läste som sagt en krönika i metro

du reagerar som om du läst det i bibeln

Därför att det kanske är någon feminist som står och bölar någonstans och man bara orkar inte lyssna på henne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zeppelin:

du reagerar som om du läst det i bibeln

hehe
ok har väldigt tråkigt

Zeppelin:

Därför att det kanske är någon feminist som står och bölar någonstans och man bara orkar inte lyssna på henne.

[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

disco:

ok, vad tror du är orsaken till varför män är överrepresenterade på festivaler?

För att män är bättre musiker helt enkelt.

Och till frågan då...

Det är efterfråga och utbud som gäller, arrangörerna ska ta in band som lockar så många besökare som möjligt. Men att anställa kvinnor av den angivna anledningen i trådstarten är såklart en i raden idiotier man vardagligen stöter på från feministiskt håll när man slår upp ledarsidan i en valfri tidning.


   
SvaraCitera