Aviseringar
Rensa alla

Kvotering med härkomst som grund: Rätt eller fel? Rasism?


Ämnesstartare

Den senaste tiden har det pågått en debatt i media om mångfald i TV-rutorna. Enligt SVT:s programchef Helena Olsson ska man börja kvantifiera människor. ”Vi kan titta på namn, om någon bryter på svenska eller om det på annat sätt framgår att man har utländsk bakgrund” säger Olsson. SVT:s nytillträdda vd Hanna Stjärne har förklarat att mångfald är hennes främsta mål, SVT måste "avspegla hur resten av samhället ser ut” säger hon.  Man vill använda ursprung som en faktor i bestämmandet som vem som ska få synas i rutan. 

SVT är inte ensamma med sitt fokus på ursprung, utan den ideella organisationen Rättviseförmedlingen har med hjälp av pengar från statliga Vinnova tagit fram Rättviseräknaren, ett verktyg som kartlägger representationsförhållanden i media. Syftet är att lyfta fram alternativ kompetens och korrigera underrepresenterade grupper och på så vis öka jämlikheten.

Den har fått mycket kritik. GP:s Alice Teodorescu har reagerat på detta och tycker att det är fel. Hon anser exempelvis att kompetens ska vara det enda som spelar roll när man bestämmer vilka som ska synas i media. Även Adam Cwejman från samma tidning har kallat tankesättet för "ogenomtänkt" och ifrågasätter att ras och hudfärg ska göras till faktorer att döma människor efter. 

Samtidigt kommer nyheten fram att ett JULA-varuhus i Skövde av misstag hade frågat sina ansökanden om vilken ras de var. Här pudlade man och bad om ursäkt för incidenten varpå man lovade att det inte skulle hända igen.

Vad skiljer JULA-incidenten från det som SVT och Rättviseförmedlingen vill göra? JULA-varhuset gjorde härkomst till en aktuell fråga, vilka de två föregående organisationerna också vill. I ena fallet anses det vara ok medan det i det andra fallet anses rasistiskt. Vad tycker du? Är det ok att kvotera in folk pga hudfärg eller kön eller är det alltid att sätta hudfärg i fokus? Borde man försöka avspegla media efter samhället eller ska man bara gå efter kompetens? Vad tycker ni? 


   
Citera
Ämnesstartare

Vill bara påpeka att det inte finns någon utanför vänster-etablissemanget som tycker att kvotering utifrån ras är en bra idé eller ens en relevant diskussion. Ett förslag skapat utifrån ett fåtal människors världsbild som diskuteras av ett fåtal människor. Bland vanligt folk är detta en fullständigt sjuk tanke och troligtvis inte ens något som människor tänkt en tanke på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min åsikt är enkel: Rasfixering hör till 30-talet. Vi bör ha kommit längre än så. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idealet bör vara ett samhälle som inte bryr sig om attribut som kön eller hudfärg eller religion, att kvotera är den raka motsatsen till det. "Etnisk härkomst spelar ingen roll förutom när det spelar roll" är sensmoralen i ett sådant agerande.


   
SvaraCitera
sudd
 sudd

Höga krav ska det vara om det ska kvotera in invandrare. 1-5% procent max är rimligt. Men då ska invandraren provtestas i en kort period. Att höga krav är till för att sålla bort inkompetenta analfabeter och ge assimilerade invandrare en chans i arbetsmarknaden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi: organisationen Rättviseförmedlingen har med hjälp av pengar från statliga Vinnova tagit fram Rättviseräknaren, ett verktyg som med hjälp av alogritmer ska avgöra en persons härkomst.

Nej, ett verktyg som kartlägger representationsförhållanden i media.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är i själva verket inte särskilt säker i frågan, men tänker vara för tills motståndarna börjar komma med argument som inte är idiotiska eller osakliga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Verkar som att SVT gör allt för att göra så en mörkhyad person är överallt, inget illa emot det men säger bara att det verkar som det. Om de bara skulle ha etniska Svenskar så är de ju rasister Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Folk väljs inte efter kompetens nu.


   
SvaraCitera
mynona

Nachac:
Är i själva verket inte särskilt säker i frågan, men tänker vara för tills motståndarna slutar komma med idiotiska argument.

Åh, så förlösande det kändes att läsa ett sådant här argument. som ett godkännande av känslor man själv har men ser som oetiska och icke acceptabla. det var precis som med mig och "hen". Hade ingen åsikt om det alls från början med blev allt mer stenhårt för ju mer argument jag hörde från dess tvärilskna moståndare


   
SvaraCitera

Jag tycker det känns som någon slags ''välmenad'' rasism som verkligen inte hör hemma i ett modernt samhälle. Nu kan man ha mycket åsikter om public service i sig, men jag anser att man i första hand ska eftersöka kompetens och att då välja in människor efter etnicitet tror jag inte i sig bidrar till att dessa människor som idag är underrepresenterade får det bättre. Tvärt om så utgår kvotering från att minoriteter inte vet sitt eget bästa och fortsätter bara att spä på en gammal förlegad stereotyp.

Däremot hade jag tyckt det vart intressant om SVT fick in mer mångfald av politiska åsikter med tanke på dagens rödgröna överrepresentation. Detta för att man från statlig tv bör representera hela folket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Åh, så förlösande det kändes att läsa ett sådant här argument. som ett godkännande av känslor man själv har men ser som oetiska och icke acceptabla. det var precis som med mig och "hen". Hade ingen åsikt om det alls från början med blev allt mer stenhårt för ju mer argument jag hörde från dess tvärilskna moståndare

Blir så ibland, som när jag konfronterades med två personer som undrade vad jag tyckte om vapenlegalisering, var varken säker före eller efter, men var djävligt säker på att jag inte ville ge de människorna vapen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Allt detta grundar sig på synen på att personer utifrån deras etnicitet och utseende skiljer sig åt och har olika egenskaper. Är det för många av en viss hudfärg i TV kan dessa inte representera personer av annan hudfärg. Jag har bara saker gemensamt med en vit person eftersom jag är vit och kan därför bara representeras av en vit person. En svart person kan bara representeras av en svart person. Man delar alltså in personer i grupper utifrån hudfärg och ger dem egenskaper utifrån detta. Det är ren och skär rasism. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har svårt att ta ställning i den specifika frågan eftersom jag inte anser att SVT bör finnas till att börja med. jag tycker inte att skattepengar ska gå till "public service", och givetvis blir det inte bättre om de ska sköta sin rekrytering enligt en i jämställdhetssyfte kontraproduktiv och i alla syften ineffektiv modell där kompetens och lämplighet riskerar att hamna i skymundan. 

föreställningen om att kvotering ska lösa något bygger på att centraliserad planekonomi fungerar - vilket det inte gör. statens makt att på olika sätt lägga sig i människors förehavanden bör därför minskas. då SVT är ett statligt bolag som ska representera väljarbasen (typ, jag bryr mig faktiskt inte riktigt om hur det formella upplägget ser ut eftersom det är helt oväsentligt) kan man tolka detta tilltag som ett avancemang i kvoteringens förtecken och en indikator på att lagstadgad kvotering inte är någon främmande idé i vänsterrörelsens toppskikt. lagstadgad kvotering ska vi inte ha. ingen vinner på det utom redan välbärgade samveten. det leder inte till något gott utöver en falsk förvissning om att "vi gör något åt problemet".

skattepengar ska gå till att faktiskt hjälpa fattiga människor genom omdistribuering via skatt, och till att upprätthålla de delar av infrastruktur och välfärd som bäst sköts på statlig nivå eller under statlig tillsyn, vilket är väldigt få om ens några alls. skattepengar ska inte användas för att framtvinga ytliga symptom av någons idealbild av hur människan bör fungera på bekostnad av tillväxt i riktning mot en faktisk optimering av det reella utfallet i termer av levnadsstandard.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

”Vill vi ha ett samhälle där vi sorterar människor utifrån etnisk bakgrund, kön och andra faktorer som vi inte kan påverka? Ska statistik i databaser avgöra vem som ska medverka i en nyhetssändning?”, skriver Clarence Crafoord.
Etnisk kartläggning är inte bara principiellt fel och praktiskt svårt och farligt.
Mycket talar för att det också är olagligt."

http://www.svt.se/opinion/article2951152.svt


   
SvaraCitera