Aviseringar
Rensa alla

Kyrkovalet 2013 - era tankar?


Ämnesstartare

Eftersom detta är ett ämne som ligger nära mitt hjärta och det är intressant att prata om så gör jag helt enkelt så att jag svarar på allt så får ni reda ut det hur ni vill hehe! 

MissAnox:
Blev påmind om att jag inte har någon anledning att vara medlem i Sv kyrkan, så gick ur här om dagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eftersom detta är ett ämne som ligger nära mitt hjärta och det är intressant att prata om så gör jag helt enkelt så att jag svarar på allt så får ni reda ut det hur ni vill hehe! 

MissAnox:
Blev påmind om att jag inte har någon anledning att vara medlem i Sv kyrkan, så gick ur här om dagen.

Hmm, även om du inte är kyrkligt aktiv så tycker jag verkligen att det är en god idé att vara medlem. Svk gör en hel del samhällsnyttiga grejor som jag själv anser är värda att stötta oavsett var man står när det kommer till religion och andlighet. Du håller inte med, eller var det bara ekonomiskt enklare att kliva ur?

MissAnox:
Ni som väljer att vara medlemmar bör rösta tycker jag. Heja, heja, friskt humör.

Självklart! Man har så mycket att vinna genom att rösta!

NiklasW:
Naturligtvis röstar vi på Sverigedemokraterna. Islam och politisk korrekthet har farligt nog blivit en allt för stor del av svenska kyrkan. SD är det enda alternativet i dagens Sverige. 

Sverigedemokraterna har ingen tradition av att vara djupt sökande kristna precis och väldigt mycket av deras(/er?) politik är väldigt oförenlig med det kristna budskapet så jag ser inte hur det skulle vara det enda alternativet. Ta frimodig kyrka som exempel, de vill låta kyrkan vara kyrka och stå fast vid vad som varit kyrka ur ett bibliskt perspektiv sedan Jesu tid - de vill få bort den politiska korrektheten. Att Islam inte ska vara en stor del av svenska kyrkan är ju en självklarhet även för dem. Dock har inte Frimodig kyrka någon utomkyrklig satsning som de försöker göra reklam för inom kyrkan. FK sätter inte heller rasism i system. Känns som ett långt mycket sundare val en SD? Sedan finns det ju långt fler val än FK som går före SD likväl. 

Hjärtlös:
Slängde brevet.

Varför? 🙂

Afik: Jag vill inte ha nåt med kyrkan o göra, men ni som är medlemmar kan väl ändå bara rösta för att rösta ner sd?

Varför vill du inte ha något med kyrkan att göra? Själv röstar jag för långt mer än att undvika SD i kyrkan, men  bara det vore nästan ett själv nog faktiskt, håller med!

the_fat_one: är det en plikt att rösta? vad händer om jag inte röstar? får jag böter?

Nepp, ingen röstplikt i Sverige inte. Om du inte röstar så missar du möjligheten att påverka kyrkan. Nepp, du kommer inte få böter. 
Vilken tur va att det finns folk som har koll och kan svara på dessa skarpa frågor!? 🙂

dazed: Jag är inte medlem längre, hade jag varit det så hade jag kanske röstat för att fucka lite med SD.

Bli medlem igen och rösta för att hålla SD på avstånd? 8D


   
SvaraCitera

skatemaniac: Varför? 🙂

Det spelar ingen roll för mig vilka som vinner.


   
SvaraCitera
Afik
 Afik

skatemaniac: Varför vill du inte ha något med kyrkan att göra? Själv röstar jag för långt mer än att undvika SD i kyrkan, men  bara det vore nästan ett själv nog faktiskt, håller med!

För att jag är ateist. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

Det spelar ingen roll för mig vilka som vinner.

Jag vet ju inte så mycket om dig så det är svårt för mig att säga något specifikt om detta i ditt fall. Generellt sett dock så kan jag lova att valet gör skillnad och spelar roll för många människor. Flera tusen ungdomar bland annat finner meningsfulla aktiviteter som gynnar både dem själva och samhället. Svk hjälper massvis med människor i sin vardag utöver ungdomar - barnfamiljer, ensamstående, pensionärer till våra gamla på ålderdomshem. Svk hjälper till vid kriser världen över etc. etc. Jag tycker bara detta är anledning nog att vilja bry sig, hur dessa saker fungerar kan definitivt variera utifrån var rösterna hamnar.  🙂

Afik: För att jag är ateist.

Till att börja med så kan ju definitivt dina ateistiska hållning förändras, det gjorde den för mig. 
Vidare så är kyrkan en viktig del av samhället oberoende av din tro, jag beskrev en del av det i svaret till "Hjärtlös". 🙂


   
SvaraCitera

skatemaniac: Jag vet ju inte så mycket om dig så det är svårt för mig att säga något specifikt om detta i ditt fall. Generellt sett dock så kan jag lova att valet gör skillnad och spelar roll för många människor. Flera tusen ungdomar bland annat finner meningsfulla aktiviteter som gynnar både dem själva och samhället. Svk hjälper massvis med människor i sin vardag utöver ungdomar - barnfamiljer, ensamstående, pensionärer till våra gamla på ålderdomshem. Svk hjälper till vid kriser världen över etc. etc. Jag tycker bara detta är anledning nog att vilja bry sig, hur dessa saker fungerar kan definitivt variera utifrån var rösterna hamnar.  🙂

Jo, flera av mina nära vänner är kristna och känner även en som arbetar i kyrkan så det vet jag. Däremot så gillar jag inga av Sveriges partier.


   
SvaraCitera
höna

Ska inte rösta vet inte ens vad man väljer i kyrkovalet


   
SvaraCitera
Afik
 Afik

skatemaniac: Till att börja med så kan ju definitivt dina ateistiska hållning förändras, det gjorde den för mig. 
Vidare så är kyrkan en viktig del av samhället oberoende av din tro, jag beskrev en del av det i svaret till "Hjärtlös". 🙂

Det är säkert en viktigt del, men kyrkan är inte en viktig del av mig och jag tror inte att om jag skulle rösta att det skulle påverka mig på något sätt. 


   
SvaraCitera

Kyrkan gör mycket bra välgörenhetsarbete och behövs absolut, men jag måste erkänna att jag inte kommer att rösta alls pga ingen koll på kyrkpolitik.


   
SvaraCitera
kook
 kook

skatemaniac: Är kyrkovalet viktigt?

Ja, det spelar egentligen ingen roll vad man röstar, bara man håller SD ute


   
SvaraCitera
Afik
 Afik

Föresten, sd suger väl i allmänhet, men vad är det dom vill i kyrkovalet?


   
SvaraCitera

mrman:
Fanns d1 inte redan en tråd? 

ja ja har gjort 1


   
SvaraCitera

Afik:
Föresten, sd suger väl i allmänhet, men vad är det dom vill i kyrkovalet?

ha makt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös: Jo, flera av mina nära vänner är kristna och känner även en som arbetar i kyrkan så det vet jag. Däremot så gillar jag inga av Sveriges partier.

Aja, men då har du ju en del insikt ändå. Har du verkligen kollat in de som är med i kyrkovalet då, tycker ändå att det finns en viss bredd för olika smaker där?

höna: Ska inte rösta vet inte ens vad man väljer i kyrkovalet

Jag tycker att du borde överväga att rösta ändå, det kan påverka en hel del! I kyrkovalet väljer man vilka som ska styra i Svenska Kyrkan på olika nivåer, allt från församling till riksnivå. 

Afik: Det är säkert en viktigt del, men kyrkan är inte en viktig del av mig och jag tror inte att om jag skulle rösta att det skulle påverka mig på något sätt.

Det är ju omöjligt att förutspå, framtiden är ju aldrig bestämd, men det är ju ett klent argument. Däremot så skulle jag säga att det är värt det p g a alla de andra det påverkar. Du har väl en åsikt om vad som är rätt och fel, bra och dåligt?

isola: Kyrkan gör mycket bra välgörenhetsarbete och behövs absolut, men jag måste erkänna att jag inte kommer att rösta alls pga ingen koll på kyrkpolitik.

Egentligen inte jag heller, därför att det inte riktigt har känts aktuellt. Under tidigare perioder av mitt samröre med Svenska Kyrkan så har inte min mognad och intresse för hur kyrkan tar form riktigt funnits. Efter att jag dock insåg att valet kunde ha betydelse så tog det inte särskilt lång tid att bilda sig en uppfattning.  Värt att kolla upp säger jag. 🙂

kook: Ja, det spelar egentligen ingen roll vad man röstar, bara man håller SD ute

Well, din röst påverkar hur Svenska Kyrkan styrs och det spelar ju definitivt roll. Men om det handlar om att inte rösta alls, eller att rösta, men på vad som helst utom SD - i så fall håller jag med. 

Afik: Föresten, sd suger väl i allmänhet, men vad är det dom vill i kyrkovalet?

Jag vet inte hur det fungerar med SD, om man får ställa upp för dem i kyrkovalet utan att vara medlem i partiet? Så fungerar det ju i alla fall med vissa andra nomineringsgrupper som har en riksdagspolitisk koppling och då kan det ju faktiskt vara så att det är kyrkobesökare som verkligen har ett intresse i SvK men som sympatiserar med SD's politik. Det kan ju helt enkelt vara så att de tror på att SDs värderingar och tankar är sunda för SvK. Annars så skulle jag precis som vår blivande japan säga att det handlar om makt. De hoppas väl på att hitta gamla trötta och bittra pensionärer i kyrkan som det kan lura i att invadrare är hemskt o vidrigt. Blir så trött på att höra på SD's snack om tradition, kultur och arv när de snackar kyrkopolitik. What about God!? liksom, Jesus, har de glömt honom? 
http://www.kyrkovaluppsala.se/index.php?tab=2&grupp=SD


   
SvaraCitera
Afik
 Afik

skatemaniac: Det är ju omöjligt att förutspå, framtiden är ju aldrig bestämd, men det är ju ett klent argument. Däremot så skulle jag säga att det är värt det p g a alla de andra det påverkar. Du har väl en åsikt om vad som är rätt och fel, bra och dåligt?

Visst, jag har en massa åsikter :)Men jag vill inte ha med kyrkan o göra. Jag ogillar den. Med det sagt tycker jag inte illa om dom som är kristna eller gillar kyrkan.


   
SvaraCitera