Aviseringar
Rensa alla

ladda upp lagligt?


Ämnesstartare

Är det lagligt att ladda upp en video på youtube som man har laddat ner från youtube? Liksom om jag har laddat ner en kort rolig video från youtube och sedan laddar upp det igen på mitt youtube konto är detta lagligt då? Eftersom jag har sett många som gör det och undrar om man verkligen får göra så :p någon som har någon koll på youtube regler när det gäller att ladda upp videor man tagit från andra liksom copyright osv?

kommentera gärna.


   
Citera
Ämnesstartare

Om du pratar om att ta åt dig äta och få visningar för något du inte har gjort är det något så djävla vidrigt och jag fördömer sådana handlingar. Gör du något sådant hoppas jag att du får ditt konto permanent avstängt.

Hjärta


   
SvaraCitera

Nej, du har inte rättigheterna till dden videon och kan därmed inte publicera den hur som helst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
Nej, du har inte rättigheterna till dden videon och kan därmed inte publicera den hur som helst

hur kommer det sig då att andra gör det utan att bli avstängd då? menar en en viss video kanske är ok men att ladda upp en 1-2 timmars film borde väl vara olagligt?


   
SvaraCitera
Haien

vincebruh:

hur kommer det sig då att andra gör det utan att bli avstängd då? menar en en viss video kanske är ok men att ladda upp en 1-2 timmars film borde väl vara olagligt?

För att alla inte håller full koll på allt, gör det inte. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:
Om du pratar om att ta åt dig äta och få visningar för något du inte har gjort är det något så djävla vidrigt och jag fördömer sådana handlingar. Gör du något sådant hoppas jag att du får ditt konto permanent avstängt.

Hjärta

lol varför är det vidrigt? låter som att du själv har drabbats utav det. 😛


   
SvaraCitera

vincebruh:

lol varför är det vidrigt? låter som att du själv har drabbats utav det. 😛


   
SvaraCitera

vincebruh:

lol varför är det vidrigt? låter som att du själv har drabbats utav det. 😛

Då tar du ju något rakt av som någon kan kämpat med


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Norrland4life:

Då tar du ju något rakt av som någon kan kämpat med

alltså jag menar inte ett videoklipp som något har jobbat hårt med. liksom ett vine klipp som har delats  runt av olika personer.  inget rakt av en musikvideo som har 45 miljoner visningar liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rent juridiskt - NEJ!

Rent moraliskt - jävligt tveksamt!

Tanken med sajter som YT är just att man, dvs du och jag, ska kunna göra en egen video och på ett väldigt enkelt sätt kunna publicera den dvs tanka upp den på nätet och få följare. Få folk som vill titta på den. Få sin egen lilla fanclub. Om då jag lägger ner en jävla massa energi på att filma, redigera och tanka upp och någon annan bara snor filmen och låtsas att h*n gjort filmen så blir jag självklart jävligt ledsen, besviken och förbannad.  Tumme ned

Sedan har vi sådana där gränsfall. Typ ex där du "bandar" ett jävligt bra TV-program och lägger upp på YT. Det är bevisligen inte du som varken filmat, redigerat eller lagt ner pengarna på produktionen men ända lägger du upp TV-programmet på din YT-kanal. Det kan ex vara en konsert med Håkan Hellström. Den svenska TV-kanalen som sänt konserten blir naturligtvis inte överlycklig över att du bara "stjäl" hela konserten och lägger upp den på din YT-kanal. Men dessvärre är det verkligeheten för dagens YT.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror du kan bli bannad men skriver du var den kommer från äre chill tror jag 


   
SvaraCitera

vincebruh:

hur kommer det sig då att andra gör det utan att bli avstängd då? menar en en viss video kanske är ok men att ladda upp en 1-2 timmars film borde väl vara olagligt?

Antagligen så bryr sig väl inte upphovsrättsinnehavaren i de fallen, men de kan när som helst bestämma sig för att göra något åt saken.
Sen är det ju väldigt mycket som försvinner från YT pga copyright claims.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Loco99:
Tror du kan bli bannad men skriver du var den kommer från äre chill tror jag 

Precis detta jag var ute efter. Och då undrar man vart gränsen går i detta ifall jag gör en beskrivning om att detta inte egentligen är min video ute bara en kopiering.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

politisk realist:
Rent juridiskt - NEJ!

Rent moraliskt - jävligt tveksamt!

Tanken med sajter som YT är just att man, dvs du och jag, ska kunna göra en egen video och på ett väldigt enkelt sätt kunna publicera den dvs tanka upp den på nätet och få följare. Få folk som vill titta på den. Få sin egen lilla fanclub. Om då jag lägger ner en jävla massa energi på att filma, redigera och tanka upp och någon annan bara snor filmen och låtsas att h*n gjort filmen så blir jag självklart jävligt ledsen, besviken och förbannad.  Tumme ned

Sedan har vi sådana där gränsfall. Typ ex där du "bandar" ett jävligt bra TV-program och lägger upp på YT. Det är bevisligen inte du som varken filmat, redigerat eller lagt ner pengarna på produktionen men ända lägger du upp TV-programmet på din YT-kanal. Det kan ex vara en konsert med Håkan Hellström. Den svenska TV-kanalen som sänt konserten blir naturligtvis inte överlycklig över att du bara "stjäl" hela konserten och lägger upp den på din YT-kanal. Men dessvärre är det verkligeheten för dagens YT.

Rent juridiskt så tror jag att de menar att man inte får repost:a en känd musikvideo med över 1 miljon visningar osv. Men vine videor har jag sett tusentals användare  delat runt en och samma 7 sekunders video utan att bli avstängda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vincebruh: Rent juridiskt så tror jag att de menar att man inte får repost:a en känd musikvideo med över 1 miljon visningar osv. Men vine videor har jag sett tusentals användare delat runt en och samma 7 sekunders video utan att bli avstängda.

Rent juridiskt... maila upphovsmannen och fråga om du får lägga upp videon på din YT-kanal. Får du ett godkännande så är det bara att "tuta och köra". Får du ett nej så respektera detta.

Detta med upphovsrätten har gått käpprätt åt helvete iom internet, fildelningssajter som The Pirate Bay osv. Alternativet är väldigt enkelt. Antingen ska upphovsrättslagen slopas globalt ELLER ska lagen efterföljas. Det finns egentligen inget mitt emellan.

Detta gäller naturligtvis även alla former av bilder som publiceras på nätet. Det är den som hållit i "kameran" som äger bilden. Punkt slut. Alla andra som publicerar denna bild begår med dagens lagstiftning ett upphovsrättsbrott.

Hur många bilder som ex finns publicerade på detta forum UM är bara plockade från nätet dvs klara upphovsrättsbrott är det ingen som vet?   Cool

Ett ex vad beträffar tyngden i upphovsrätten. Jag fotade för några år sedan en tonårstjej som rastade sin bamsestora hund på stan (offentlig plats). Jag lade sedan upp bilden på min egna hemsida utan att fråga tjejen om lov. Tjejens mamma polisanmälde mig eftersom jag vägrade plocka bort bilden från min sajt. Det blev rättegång. Hur tror du tingsräätten dömde? Mamman förlorade och jag fick skadestånd!  Mycket glad  Ska kanske tillägga att det inte fanns något kränkande i bilden som tjejen och hennes stingsliga morsa kunde reagera negativt på.  


   
SvaraCitera