Aviseringar
Rensa alla

Laddare


Ämnesstartare

Jag har en iphone 4s, och laddarna går sönder om och om igen. Min laddare gick sönder igår så lånade min brors ganska nya, helt fungerande laddare.  Jag stoppar in laddaren i mobilen och låter mobilen ligga där. Kommer tillbaka två timmar senare och hans laddare är sönder. Hur fan är detta möjligt? Jag höll inte ens på med mobilen under tiden den laddade så det kan inte vara jag som har förstört laddaren på något sätt. Har någon haft liknande problem? 


   
Citera

Kanske det är fel på din mobil :/


   
SvaraCitera

Är du säker på att det inte är fel på själva strömuttaget i väggen som kortsluter laddaren? Men förutsatt att själva nätuttaget är felfritt så är det med stor sannolikhet fel på mobilen. 

Vad är det för nätuttag du sätter laddaren i? Gammalt ojordat eller nytt jordat?


   
SvaraCitera

TOR:
Vad är det för nätuttag du sätter laddaren i? Gammalt ojordat eller nytt jordat?

Det ska inte spela någon roll då iphone laddare är dubbelisolerade, vilket innebär att laddaren inte har någon jord.


   
SvaraCitera

säker på att det är laddarna och inte bara mobilen?


   
SvaraCitera

Dödsdömd: Det ska inte spela någon roll då iphone laddare är dubbelisolerade, vilket innebär att laddaren inte har någon jord.

Det ligger ju något i det påståendet.

Blivande_japan: säker på att det är laddarna och inte bara mobilen?

Att två olika laddare skulle vara defekta är väl mindre troligt i synnerhet om "brorsan" kan ladda sin utan problem (innan TS pajade den).


   
SvaraCitera

TOR:

Att två olika laddare skulle vara defekta är väl mindre troligt i synnerhet om "brorsan" kan ladda sin utan problem (innan TS pajade den).

höll du emd mig eller var det ett svar..?


   
SvaraCitera

Blivande_japan: höll du emd mig eller var det ett svar..?

Jag menar bara... anna_saras laddare går sönder när hon försöker ladda sin mobil. Då lånar hon sin brors fullt fungerande laddare och försöker ladda med den. Men då går även den sönder. Viserligen kan det vara slumpen men jag sätter ju en slant på att det är mobilen det är fel på som orsakar att laddarna går sönder.

Själv har jag dussintalet med olika laddare men hitintills är det ingen som gått sönder. En laddare består ju bara av en transformator dvs en kärna med koppartråd lindat runt denna. I princip inget som kan "gå" sönder.


   
SvaraCitera

TOR:

 Viserligen kan det vara slumpen men jag sätter ju en slant på att det är mobilen det är fel på som orsakar att laddarna går sönder. 

det var ju det jag skrev...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TOR:
Är du säker på att det inte är fel på själva strömuttaget i väggen som kortsluter laddaren? Men förutsatt att själva nätuttaget är felfritt så är det med stor sannolikhet fel på mobilen. 

Vad är det för nätuttag du sätter laddaren i? Gammalt ojordat eller nytt jordat?

prövade på flera olika uttag 🙂 visade sig att det var fel på laddaren, men det konstiga var att båda laddarna gick sönder på samma kväll efter att min mobil hade laddats med dom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TOR:

Jag menar bara... anna_saras laddare går sönder när hon försöker ladda sin mobil. Då lånar hon sin brors fullt fungerande laddare och försöker ladda med den. Men då går även den sönder. Viserligen kan det vara slumpen men jag sätter ju en slant på att det är mobilen det är fel på som orsakar att laddarna går sönder.

Själv har jag dussintalet med olika laddare men hitintills är det ingen som gått sönder. En laddare består ju bara av en transformator dvs en kärna med koppartråd lindat runt denna. I princip inget som kan "gå" sönder.

Alltså for till elgiganten och kollade upp det, det gubben där sa var "köp en ny laddare" 


   
SvaraCitera

anna_sara:

Alltså for till elgiganten och kollade upp det, det gubben där sa var "köp en ny laddare" 

Dom på elgiganten är säljare, inte elektronik tekniker. Oftast har dom ingen aning om vad dom pratar om. Men det behöver ju självklart inte vara fallet. 


   
SvaraCitera

Blivande_japan: det var ju det jag skrev...

Bara förklarade lte grann.   Glad

anna_sara: prövade på flera olika uttag 🙂 visade sig att det var fel på laddaren, men det konstiga var att båda laddarna gick sönder på samma kväll efter att min mobil hade laddats med dom

Att två laddare går sönder samma dag om det inte är fel på den produkten som ska laddas är extremt ovanligt. Då är det nog vanligare att du köper en trisslott och vinner en storvinst. Galen

anna_sara: Alltså for till elgiganten och kollade upp det, det gubben där sa var "köp en ny laddare"

Får jag vara nyfiken och fråga hur mycket giganten tar för en ny originalladdare? Antar att de inte försöker sälja en piratladdare till dig för 1/4 av priset av vad ett original kostar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TOR:

Bara förklarade lte grann.   Glad

Att två laddare går sönder samma dag om det inte är fel på den produkten som ska laddas är extremt ovanligt. Då är det nog vanligare att du köper en trisslott och vinner en storvinst. Galen

Får jag vara nyfiken och fråga hur mycket giganten tar för en ny originalladdare? Antar att de inte försöker sälja en piratladdare till dig för 1/4 av priset av vad ett original kostar.

köpte bara en ny sladd för 99 kr, själva adaptern funkade


   
SvaraCitera

anna_sara: köpte bara en ny sladd för 99 kr, själva adaptern funkade

Hade båda sladdarna "gått" sönder?


   
SvaraCitera